Lille søtnos Skrevet 3. oktober 2007 #1 Skrevet 3. oktober 2007 Mange som roper etter tilbakemeldinger på navn vil at de skal "passe sammen". Hvis vi får flere barn vil jeg være mer opptatt av at navnet er fint og at vi begge liker det enn at det for eksempel begynner på samme forbokstav. Finnes det navn som ikke passer sammen?
trebarnsmamma? Skrevet 3. oktober 2007 #2 Skrevet 3. oktober 2007 Navn av helt forskjellig stil passer ikke så godt sammen, det blir jo akkurat som at en del farger ikke passer så godt sammen osv osv, ikke noe rart det i grunnen? Chris Leander for eksempel... Eller Ronny Philip, bare et par eksempler. Mange navn passer rett og slett ikke sammen. Synes det blir ganske komisk om fornavn og etternavn ikke passer sammen også. Beatrix Hansen for eksempel? Hmmm.
Northernlights Skrevet 3. oktober 2007 #3 Skrevet 3. oktober 2007 Selv om navn er kjempefine, er det enkelte som slett ikke passer sammen når de er satt sammen. Fks.....Andreas Ole Eller Filip Kåre ...Alexander Ola... Elisabeth Eva... Anders Kristopher Men om man snur dem, kan det klinge bedre.
Turid Laila Skrevet 3. oktober 2007 #4 Skrevet 3. oktober 2007 Tja passe sammen og passe sammen, man blir jo vandt med alt. Men vil syns det er litt rart kanskje om noen velger å kalle sønnen for Olav, også får de en datter senere som de kaller Charleen. Førstemann har et veldig norsk navn, mens andremann har et ikke akkurat norsk navn...
Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #5 Skrevet 3. oktober 2007 Foreldrene har vel ofte noenlunde samme smak når de får barna, og dermed blir de i samme "sjanger". Jeg syns absolutt ikke det er vits i at de skal passe sammen, men hadde kanskje syns det var rart hvis noen hadde to døtre som het Isabell og Ragnhild. De er litt ulike...
Lille søtnos Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 3. oktober 2007 Når det gjelder dobbeltnavn er vi heeeelt enige. Der er det mange som ikke passer sammen. Fornavn og etternavn kan også være en dårlig kombinasjon, for å ikke snakke om kjedelig. Hans Hansen. Nils Nilsen. Hvor er fantasien? Mulig jeg uttrykte meg litt tregt, jeg mener alle innleggene der noen har et barn eller flere fra før, og vil at neste barn sitt navn skal "passe" sammen med de første. Da lurer jeg på hvilke kriterier man skal gå etter. Må for eksempel alle i familien ha samme forbokstav på fornavnet? Passer det bedre sammen?
Lille søtnos Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 3. oktober 2007 Som nevnt over, Northerlights, når vi kommer til dobbeltnavn kan man lage en helt egen diskusjon....hehe. Der er fantasien gått litt løpsk for noen
Northernlights Skrevet 3. oktober 2007 #8 Skrevet 3. oktober 2007 ooopsie ;o) Misforsto der,jeg! Ja,da har man altså et annet problem, men jeg som har 6 barn har egentlig ikke tenkt så mye på det med de aller siste ungene. For de vokser opp,og blir helt forskjellige indivder, som ikke kommer til å bo sammen som voksne. Så det har lite og si i det lange løp. Men det er nå rart om man velger å kalle et barn fks Isaac Leander Alexander og nestemann bare Per. Eller Ola.
Lille søtnos Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 3. oktober 2007 Charleen, er det blitt en navn brukt i Norge? Det har jeg ikke hørt før. Ja, jeg kan være enig i at hvis man drar frem to ytterpunkter så vil de sprike litt. Jeg tror likevel litt på det å velge navn man liker uansett opprinnelse.
Lille søtnos Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 3. oktober 2007 Hvis man liker både Isabell og Ranghild isolert sett, synes jeg liksom at de passer sammen. Man blir vel også veldig fort vant til navnekombinasjoner. Eller sjeldne navn for den saks skyld. Et navn som kan høres litt underlig ut med en gang, kan man etterhvert få et helt annet forhold til når man har hørt det så mange ganger at man ikke tenker over det lenger.
Lille søtnos Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg tenker også det, at selv om der er søsken så er de først og fremst selvstendige små mennesker med et navn de skal bære hele livet. Når det gjelder flere fornavn kan det vel være litt slik at har man gitt det første barnet flere navn så skal de neste også ha det. Jeg kjenner noen som absolutt måtte ha to navn til barn nummer to fordi første har to, og de slet med å finne en kombinasjon. Til slutt kom selve navnet helt ut av fokus, og tiden ble liksom brukt mer til å fylle et tomrom. Kvantitet, ikke kvalitet
MikroMidas Skrevet 3. oktober 2007 #12 Skrevet 3. oktober 2007 Helt enig med deg i at navn ikke på død og liv må passe sammen. Hvis det er snakk om et dobbeltnavn til et barn, så er det jo greit at det gjør det, men det er så mange som er opptatt av at søsken skal ha navn som står til hverandre. Det er jo forskjellige individer som får hvert sitt liv etter hvert, så jeg skjønner det ikke helt, jeg. Men når det er sagt så er det jo mange navn som ikke står til hverandre, enten fordi det blir vanskelig å uttale (som dobbeltnavn) eller fordi de har to vidt forskjellige utspring. Noen ville kanskje synes det var rart hvis man kalte et barn for Bjørn og et annet for Nicolay f.eks.? Smaken er som baken (:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå