Gå til innhold

Hvis man sliter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man sliter med angst og depresjoner i blant, burde man være ekstra ops på svangerskapsdeprasjon???

Eller har det ikke noen sammenheng??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette er jo et litt sårt & vanskelig tema...jeg ville ha snakket med jordmor eller lege(helst jordmor)om dette :o)

Skrevet

Ja, tenker du burde ha det i bakhodet ihvertfall.

Kan bli den beste tida i ditt liv og føler deg helt topp. Men kan også gå andre veien. Hormonene er jo i sving og man kan reagere på ting man ellers ikke ville gjort. Gamle ting i fortida har en tendens til å komme tilbake når man er gravid. Men snakk med jordmor. Fortell henne at du har slitt med dette før og er bekymra. Bedre å få hjelp tidlig!

Skrevet

Jeg sliter med angst og depresjoner og får i allefall beskjed av de fleste leger/jordmødre at jeg ligger i høy risiko gruppen for å få fødseldepresjoner.

Svangerskapsdepresjoner har de ikke nevnt et kvekk om, men regner med det gjelder der også.

Men selvom man har angst og depresjoner så må ikke det si at du absolutt får det, mange blir bedre av å bli gravide/få barn også. Men tror nok man blir under risikogruppa hvis man har det fra før.

Anbefaller deg å snakke med legen/jordmor om det, de kan gi deg god informasjon om det :)

Skrevet

Jeg tok steget å snakket med min lege om ting i min fortid noen mnd før jeg ble gravid... så ting er veldig sårt så det er ikke noe jeg klarer å prate om sånn helt uten videre.

Så tipper det blir vanskelig å ta opp temaet igjen på egen hånd... alt er fortsatt veldig følsomt og jeg klarer kun å snakke åpent om det til min samboer som er den mest fantastiske!!! Så han er den som hjelper meg når det tipper mot tyngre perioder.

Fikk henvisning til psykolog fordi min lege følte ikke han kunne gjøre så mye fra eller til... var ikke hans område.

Men siden jeg nå ble gravid så valgte jeg og legen min å vente med terapien til etter svangerskapet!! Nok av ting å tenke på nå og hormonene løper løpsk:)

Jeg føler jeg har ganske så god kontroll på det hele, og kjenner til faresignalene. Men vil gjerne få hjelp til å bearbeide en del ting som tynger meg ned...

Føler jeg kan få et bedre liv med meg selv og de andre rundt hvis jeg får litt hjelp med ting som sitter fast i hjerterota!

Men som Dere alle sier her så burde jeg kanskje fortelle jordmor om dette.... slik at vi iallefall kan være obs på at det kan bli verre eller lignende.

Vi gleder jo oss helt sinsykt til å bli foreldre:) Men det å gå gravid har ikke vært noe høydepunkt for meg... har hatt noen perioder der jeg har vært på bunnen, men har klart å komme opp til overflaten igjen ved hjelp av samtaler med samboer:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...