Gå til innhold

Fordeling av utgifter ???

Anbefalte innlegg

Skrevet

HVordan fordeler dere fellesutgiftene? Jeg og min samboer har 2 barn, jeg er fortiden i svangerskapspermisjon med 80% inntekt. Når jeg tjener 100% tjener han ca 130 000 mer enn meg brutto i året. Nå er vi ikke helt enige på hvordan vi skal fordele felles utgifter som mat, strøm bleier osv. Lurer derfor på hvordan dere andre gjør det? Takknemlig for mange svar, så vi får flest mulig å sammenligne med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her har vi ganske lik inntekt da... jeg betaler huslån og alle regninger, han betaler billån, diesel, mat og diverse ting vi trenger... pluss at vi sparer litt penger fra hans konto. da er det tomt i slutten av måneden, og det går opp i opp=) lettere å ha en konto å forholde seg til når det gjelder hvor mye vi kan bruke. hvis det er noe penger igjen hos meg etter at regningene er betalt, går disse til sparing eller til å kjøpe noe vi begge ønsker oss.

Skrevet

vi har alt felles vi...

hans lønn dekker regningene, så fordeler vi det jeg får så vi har litt hver på konto til mat og andre ting..

store innkjøp snakker vi om og blir enige..

Skrevet

Vi har alt felles, så vi har ingen fordeling. Nå er jeg gått ut i perm og skal ha 80% et år, men det blir ingen endringer som følge av det. Siden dere har ulike inntekter og ikke har alt felles er kanskje det mest "rettferdige" at dere finner en fordelingsnøkkel. I stedet for at dere feks bidrar med 15´ hver pr mnd kan dere jo feks sette av 70% av nettolønn til felles. Ellers blir jo gapet veldig stort om dere skal bidra med samme beløp hver. I verste fall vil du være nødt til å punge ut hele din lønn til fellesskapet mens han sitter igjen med mange tusen til seg selv. Det mener jeg er urettferdig hvertfall.

Lykke til:)

Skrevet

Her bruker vi hans lønn til regninger, lån osv. Så brukes min til mat, klær og andre ting vi gjør eller trenger. (holder på å pusse opp så begge kontoer er så og si skrapt til hver lønning.

Har planer om å ta vekk hans bankkort, slik at vi har ett felles bankkort å bruke. Så har vi litt mer kontrollen. Ikke er vi rike, tjener masse så for øyeblikket er det null mulighet tilsparing av store slag. Og jeg er hjemme for å passe unger, så da sier det seg også litt at han tjener mer enn meg. Men for oss føltes det helt naturlig at det ble slik.(og jeg styrer økonomien, siden han hater det. )

Skrevet

Jeg kjøper mat og alt til huset, han tar seg seg av lån på hus og bil. Men ingen fast ordning, alt av penger er felles. Den som har mest penger på konto betaler regningene. Og innkjøp over 500 kr (både klær og hobby-ting) snakker vi om før vi kjøper.

Ser at mange har mer 'ordnede' forhold enn oss, men dette fungerer fint for oss. Vi føler oss mer sammensveiset å ikke ha 'mitt og ditt'.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

vel, nå har jeg vært sykemeldt på megaliten stilling i hele sv.skapet, så jeg har ikke mer enn 10.000 i mnd, han har mellom 25-40, avhengig av tilegg og sånn...Så han betaler hus, bil, mat, hans og våres regninger. Jeg betaler mine regninger, og handler mat innimellom.. Vi bruker det vi har..

Skrevet

Vi deler likt uansett om jeg tjener mer en mnd eller han tjener mer. Vi bor sammen, drar lasset sammen og da er det ingenting som heter mitt og ditt. Det er vårt alt sammen. Vi passer på at vi får ca like mye "til overs penger" til klær og fjas da, så det blir rettferdig.

Skrevet

Her har vi ikke noe mitt eller ditt! Han tjener MYE mer enn meg, men det spiller ikke noen rolle. Vi er ett, så når det er tomt på den ene kontoen, bruker vi bare på den andre. Hvilken konto som betaler hva til enhver tid har vi 0 kontroll på.

Skrevet

Vi har det akkurat som MissTigerlily.. når regninger og sånn er betalt og det er sotti bort penger på matkortet og andre ting så har vi en liten slump hver som vi kan bruke til hva vi vil

Skrevet

Det enkleste etter mitt syn vil være å ha en felles konto med to visa kort.. Da står dere likt. Men vi har det heller ikke sånn..

Alt gjelder pr mnd:

Jeg får inn kontantstøtte kr 1321

Jeg får inn barnetrygd kr 970.

Jeg betaler maten - minst 6000 kr i mnd.

Jeg kjøper også alt av klær/bleier til henne og sko.

Jeg kjøper også de fleste presangene til begges familier pluss andre.

Jeg betaler 2500 kr til felles regninger (der betalte jeg 6000 før vi fikk barn, nå bet han 3500)

Jeg betaler barnehagen kr 1306.

Han betaler 12000 kr i huslån,

Han betaler 3500 kr i felles regninger (strøm, bil, forsikringer, parabol, kommunale avgifter, mat/bleiepenger bhg, nrk.lisensen)

Han betaler alt av oppussing på huset. Vi har nettopp bygd ut en entrè og nytt toalett og gjorde det litt ekstra dyrt så der gikk 100.000. I tillegg skal vi totalrenovere hagen og kjelleren..

Nå har vi bestilt ny barnevogn til 6000 kr – den betaler han.

Ellers betaler vi hver våre regniger som mobil, jeg har ett fadderbarn, bensin (den som har bilen når det er tomt betaler), ++

Det fungerer greit. Jeg har også 80% mammaperm nå og skal ha det ett år, han tjerner når vi begge jobber fullt, ca det samme så din 130.000 mer enn meg.

MEN viss jeg har for lite penger så fører han over til meg. I går tok han f.eks frisør giroen min på 800 kr. Han var veldig pirkete før, men jeg har fått han til å skjønne at vi må dele på utgiftene og at han har ett større ansvar siden han tjener mer. Det går jo til begges fordel. Han kan tilby meg visakortet sitt eller betale maten hvis han er med å handler, det hadde aldri skjedd til å begynne med ;-)

Skrevet

Vi ser ikke på hvordan vi fordeler utgiftene i det heletatt. Vi ser på hva slags forbruk vi har og så bestemmer vi oss for hvordan vi skal plasere de pengene vi har til overs på slutten av året. De siste årene har mannen min for eksempel betalt min pensjonsforsikkring fordi jeg har dårlige pensjonsrettigheter via jobben og han har tjent godt. På den andre siden er det helt natulig at jeg betaler forsikkring for hans bil ettersom jeg får bedre vilkår enn ham.

Det vesentlige for oss er ikke hvem som betaler hva, men vi sammen og hva hver av oss sitter igjen med.

Skrevet

Har man fått barn sammen er tiden virkelig inne for felles økonomi, om man ikke har hatt det tidligere. Jeg får også 80% lønn nå, og da har min mann betalt mer enn meg til faste utgifter. Det skulle bare mangle. Jeg er hjemme med vårt barn.

Hva skal han med så mye mer penger enn deg? Jeg vil virkelig foreslå at dere finner en ordning på dette der begge er komfortable, men hvor det er mer rettferdig enn idag. Økonomi kan være et ømtåelig tema i parforhold, så dere må begge diskutere det med et åpent sinn. Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for mange synspunkt. Veldig geit å høre hvordan andre har det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...