Gå til innhold

Kan hun virkelig nekte meg velferdspermisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg riktig så frustrert her...

Jeg har en bestefar på andre siden av landet som har kreft. Han har nå ikke lenge igjen å leve og ønsker å se min yngste datter før han dør. Så vi må reise og flybillettene er bestilt og betalt.

Jeg har søkt på permisjon siden det inngår i permisjonsreglementet at en har krav på inntil 10 dager perm med lønn dersom det dreier seg om alvorlig sykdom i nærmeste familie. Da regnes også besteforeldre.

Noen færre dager for deltidsansatte. Jeg har en 20 % stilling der jeg søker permisjon fra og har tatt på meg ekstra resten av tiden (på en annen arb plass). Dvs jeg er i hvertfall oppe i 100 %stilling,men kun 20 er fast.

Permisjonssøknaden ble avslått siden enhetslederen mener jeg kan heller bytte helg enn å få permisjon. Det er jo ikke akkurat lettvint da jeg allerede jobber hver dag,men det på en annen arbeidsplass,men innen kommunen.

Jeg skjønner jo hvordan hun ser på det siden jeg søker om perm den ene helga på tre uker som jeg jobber der,men det er fordi det var det som passet best. Hun ser jo ikke at jeg jobber alle andre dager også. Søkte jo kun om 3 dager,noe jeg mener jeg har krav på.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du fortalt henne at du jobber ett annet sted også?

Skrevet

Ja jeg har forklart at jeg tilsammen fullt flere steder så det er hun klar over. Ellers hadde jeg jo heller byttet vakter enn å søke perm...

Skrevet

Jeg synes enhetslederen din høres veldig vanskelig ut! Er du organisert? Jeg ville ringt forbundet og lagt frem saken for dem(du kan ringe selv om du ikke er organisert, de svarer jo på spørsmål uansett)...dette kan umulig være riktig!

Håper det ordner seg for deg!

Skrevet

Først av alt; det er leit å høre om din bestefar!

Jeg ser helt klart hva arbeidsgiveren din mener. Hun forholder seg til deg i 20 prosent - resten har hun strengt tatt ikke noe med, så jeg forstår enhetslederen din.

Det er klart at det er en sår situasjon, men jeg tror hun kan ha "sitt på det tørre" når hun oppfordrer deg til å bytte helg.

Skrevet

Bytt helg og søk velferdspermisjon fra den andre jobben?

Skrevet

Har pratet med fagforbundet og rådmann i kommunen og de sier begge hun ikke kan nekte meg perm.

Det er ikke bare å bytte vakter. Jeg jobber hver helg og hele uka så jeg har ikke noe å bytte med annet enn slik som jeg har gjort nå. Dvs jeg jobber flere doble vakter. På en uke har jeg nå 10 vakter derav 4 nattevakter. Ønsk meg lykke til da. hehe blir en hektisk uke...

Skrevet

Hun kan velge å ikke innvilge dette. Det er ikke et krav man har som arbeidstaker, men en mulighet til å søke fri med lønn dersom det er en spesiell grunn for det. Det er ikke lurt å bestille og planlegge noen som helst fri fra jobben før du har fått fri. Dersom du likevel ønsker å reise kan du spørre om du kan få permisjon uten lønn. Kanskje arbeidsgiver går med på det.

Skrevet

Jeg søte på perm uten lønn. Men neste gang bestefar skal dø skal jeg huske på å be han vente til jeg har en frihelg...jada litt på spissen,men det er jo faktisk sånn det ser ut til å fungere...

Skrevet

Det er ikke lett å vite at en av sine nærmeste er så syk. Kondolerer! Det er likevel slik at arbeidsgiver har styringsrett og dermed rett til å ta slike avgjørelser. Håper dere finner en minnelig løsning på problemet.

Skrevet

Men nå skal jeg i hverfall kreve ammefri!!! 2 timer pr arb dag :) hehe

Skrevet

Om du har krav på fri avhenger nok av hvor akutt situasjonen er. Hvis det står om dager tror jeg du har krav på fri, om han derimot sansynligvis vil leve flere uker, kansje månder, tror jeg du må bruke fritiden din. Dette er jeg imidlertid ikke sikker på. Ring fagforbundet og spørr. De vet det sikkert.

Skrevet

Egenmelding i et sånt tilfelle ville jeg vært forsiktig med. Det vil være rimlig opplakt at det ikke skyltes sykdom. Da regnes det som skulk og retten til å benytte egenmelding for fremtiden kan indras. Det kan til og med være oppsigelsesgrun.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...