Gå til innhold

Noen som er skeptisk til ultralyd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer og ikke ta ultralyd den her gangen fordi jeg er redd det kan skade fosteret. Har tadd ultralyd med mine to andre barn. Jeg ble bare plutselig så redd for at det kan være skadelig. I hvertfall så tidlig i svangerskapet.

Fins det noen her som dropper det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ultralyd er lydbølger. ingen stråling eller lumskheter. ikke noe farlig å ta det :) snakk med legen din om det hvis du er nervøs du.

Skrevet

Min sambo ville det ikke, men vi reiste likevel da, siden jeg ikke avbestilte timen. Og jeg ville jo se om alt var som det skulle. Og så vil jeg på 3d ul, men det kan jeg bare glemme. Da må jeg isåfall reise alene... =(

Skrevet

hei!

jeg er begynt aa bli skeptisk jeg ogsaa for det er saa mange motstridende anbefallinger angaaende ultralyd. jeg bor ikke i norge, men her i frankrike saa er svangerskapsoppfoelgingen mye mer noeye enn hjemme i norge, med foedselslege kontroller, opp til flere blodproever i maaneden etc. her er det vanelig med ultralyd undersoekelse hver maaned fra uke 12. dette fordi de sjekker vekstkurven til barnet ved innvendige maal, ikke utvendige maal. jeg har et problemfritt svangerskap hvor hverken barnet eller jeg har noen problemer, men jeg har allikevel vaert til 5 ultralyder... her blir dette ansett som forsvarlig, men ikke hjemme i norge... dette finner jeg frustrerende, men velger allikevel aa foelge det franske systemet ettersom jeg har stor tro paa det franske helsevesenet.

det er et valg som kun er opp til deg, men ultrald tlbudet du faar i norge ville jeg allikevel tatt imot ettersom mange finner det betryggende aa faa se babyen der inne!

lykke til!

Skrevet

tror det er mer "farlig" å ikke vite om alt er bra enn faktisk å ta ul...

Skrevet

jeg skjønner din skepsis, og deler den til en viss grad. Da jeg ankom føden med spørsmål om svangerskapsforgiftning, og fødselslegen skulle gjøre en ul på meg, lurte hun først på når tid jeg sist hadde tatt en ul. Det var da 2 uker siden, og det var visst akkurat på grensen. Hun sa nemlig det at det burde gå minst to uker mellom hver ul, og da tenker jeg at det må det jo være en grunn til! Hun sa også at de enda ikke vet helt om det kan være noen senvirkninger av ul.

Nå er det jo sånn at rutine-ul ikke har vært brukt i sååå mange år (da mamma var gravid i -78 var det iallefall ikke rutine), så forskningen kan enda ikke gi noe svar på langtids-bivirkningene...

på tross av min skepsis, så vil jeg nok helt sikkert ta imot tilbudet om ul ved evt neste graviditet også, for det er veldig deilig å få sett det lille underet, og forhåpentligvis få bekreftet at alt er bra!

Skrevet

Heisann : ) Pga sjukdom måtte jeg ta 10 ganger ultralyd i svangerskapet. Første ultralyd var allerede i uke ni.Jenta jeg fikk i august er er frisk og fin.

Skrevet

Jeg skjønner ikke deres skeptiske reaksjonen på ul

når jeg gikk med Sander så hadde jeg 12-13 ul, og det har ikke tatt skade på Sander!

hvis det hadde tatt skade så hadde nok jm/legene sagt i fra, og da bare fått 1 ul !

skal til jm neste onsdag og da vet jeg hun skal ta ul, dette er min 4 ul, og jeg gidder ikke å uroe meg for ul.....hadde det vært farlig så hadde de slutta helt med å ta ul tenker jeg!

Skrevet

Takker for synspunkter og erfaringer. Ender nok opp med å ta ultralyd, for jeg er jo veldig nysgjerrig på om alt er bra..og om det er tvillinger..

Men som mange av dere skriver her vet vi jo ikke helt sikkert om det kan være skadelig. Hittil er det vell ikke noe som tilsier at det er det, men vi har jo ikke drevet så veldig lenge med det heller.

Skrevet

Det er gjort forskning på området, men ikke funnet noen klare bivirkninger. Jeg har bare hatt en ul i begge svangerskap og synes det holder så lenge jordmor og lege sier at alt er i orden.

Det blir jo opp til hver enkelt å vurdere da. Hadde det vært noe som ikke var helt ok med babisen hadde jeg takket ja til flere undersøkelser.

Skrevet

Jeg har hørt at det er den man kan høre hjertelyden med (den lille som legen/jordmor bruker) man ikke bør bruke for mye.. for der er lydbølgene eller energien eller hva det nå er mer konsentrert.. Av og til er greit, men ikke hver dag lenge av gangen (det er jo noen som kjøper seg "Babywatcher"). Spurte nemlig jordmor om dette fordi jeg måtte ta en tidlig ultralyd pga. komplikasjoner..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...