Gå til innhold

Dere som er 1.gangsfødende... SE HER, VIKTIG !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser innlegg innimellom, og ser at det er veldig mange som har hodepine.

Og det er mange som ikke er klar over tegnene på svangerskapsforgiftning.

HODEPINE

EGGEHVITE I URINEN

HOVEN I KROPPEN ELLER BEINA

Har dere to av disse samtidig så kan det være svangerskapsforgiftning.

Og har en hodepine og ikke hovne bein så kan en ha eggehvite i urinen, uten at en vet det...

Derfor: Ved hodepine, ring legen din, eller jordmor og få tett en urinprøve...

Det er mye bedre å få det avkreftet, enn å gå med det forlenge og bli innlagt full fart og med hastekeisersnitt.

Ikke for å skremme... men det er viktige tegn å følge med på.

Hodepine er mer tegn på det enn på fødsel da !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

høyt blodtrykk er det som kommer først, sammen med protein i urin

Skrevet

Ja, det er derfor en for hodepine, så det er ikke noe å spøke med jenter.

Skrevet

så at jeg har høy puls for tiden er et problem?

Synes hjertet mitt raser...

Skrevet

kan man ha vann i kroppen, noe forhøyet blodtrykk, og protein i urinen uten å ha svangerskapsforgiftning? har ikke vondt verken i magen eller hodet. jjordmor ville ikke ha meg inn på ny kontroll før om halvannen uke, grunn til bekymring?

Skrevet

Det er jeg ikke sikker på du, men det skader ikke med en telefon til fastlegen.

Bedre med en for mye enn en for lite.

Tegn er tegn, og skal tas alvorlig.

Skrevet

Ja det fint an. Men ved forverring med sterk pannehodepine erller ssmerter øverst i magen, da må du ta kontakt med føden for rådføring.

Skrevet

men nå ser de på proteiner i urinen og der er det 3 skalaer +1 +2 +3

selv har jeg +1 og hodepine,noe smerter neders i magen.

men ikke alvorlig ennå.

må bare holde det under oppsikt. :)

Skrevet

har +1 jeg og, pluss 1-2 på ødem pga vann...skal se litt på det med pulsen min!

Skrevet

jeg er hoven i beina og har hatt hodepine i en uke nå, men har vært hos legen og har ikke høyt blodtrykk eller problemer med urinen så det går an å ha det uten at det er no galt også... Sånn at ikke alle blir vettskremt av dette her...

Skrevet

PULS OG BLODTRYKK ER IKKE DET SAMME!!!!! =) =)

Skrevet

Selv om dere har høy puls, trenger det ikke være noe forhøyet med blodtrykket.... Er helt vanlig å være tungpustet og ha hjertebank i graviditeten :)

De viktigste symptomene på svangerskapsforgiftning er

* høyt blodtrykk

*(sterk) hodepine

Ødem og eggehvite i urinen trenger ikke forekomme! Men KAN forekomme sammen med de andre tegnene..... I tillegg kan man være uvel og kvalm/ kaste opp.

Hilsen en som har flere venninner og en søster som har hatt svangerskapsforgiftning......En av de fødte for en uke siden, 5 uker før termin, UTEN å ha noe ulumskheter i urinen, hadde "bare" høyt blodtrykk og hodepine.....

Skrevet

jeg har sliti med hodepine og håven i kroppen hele svangerskapet.. men ikke noe gale her=)

Skrevet

Kjære folk, vær så snill og ikke lag skremselpropagande her hos førstegangs. Alle disse symptomene kan forekomme, men for å få sikker diagnose er først høyt blodtrykk, og så betydelige ødemer og protein i urin, alle tre sammen , må være til stedet .

Hodepinne er venlig i svangerskap, mange har det uten å ha det minste mistenke om svangerskapsforgiftning. Hvis det kommer senere i foreløpet, sterk og med flimring i øynene, da må det sjekkes. Og høy puls er helt vanlig hos gravide og, man har jo mye mer blodvolume som hjerte må jobbe med.

Er dere bekymret , så ring føden, men for guds skyld, ikke skrem andre unødvendig , ikke alltid hodepinne som tyder på problemer..

Jeg blir så irritert av sånne ting,, vet at det er jo i beste mening, men tenk dere godt om før du sender slik.

Skrevet

Samme her, har hatt hodepine hver dag i mange uker (er 34 uker nå), og fått mye vann i kroppen de siste par ukene uten at det er noe galt med meg. (Vært på sjekk senest i dag) Fikk beskjed om at det er veldig vanlig å ha både hodepine pga hormonforandringer og vann i kroppen i siste trimester uten at noe er galt. Min venninne fikk svangerskapsforgiftning og måtte ta hastekeisersnitt, hun hadde ikke hodepine men hennes mest fremtredende symptomer var at hun ikke "følte seg vel" og plutselig begynte å kaste opp masse. (Pga at hun kastet opp så mye ble hun sendt på sjekk og de fant da ut at hun hadde proteiner i urinen og høyblodtrykk og svangerskapsforgiftning.)

Skrevet

Jeg er innlagt på sykehuset nå..hadde 160/120 i BT, sterk hodepine, svimmel, litt flimringer for øynene og hevelser, men det var ikke svangerskapsforgiftning..men viktig å finne det ut!

Skrevet

Hva er dette for en skremselspropaganda?!

Det er vel ikke noen poeng med å finne noe som feiler en...

Herregud! Ta det med ro.... Hodepine er helt vanlig i svangerskap.

Skrevet

jeg har hodepine og høy puls men det er fordi jeg ikke får solgt leiligheten og vi er på tynn is...................hehe;)

Skrevet

Jeg hadde 2 i ødem, null hodeverk, null smerter, noe vann i kroppen men! 4+++ i proteiner og et blodtrykk som gikk fra 120/85 til 145/110. Ble sendt inn på sykehus og det er jeg glad for. Blodtrykket mitt raste til værs og dagen etter ble fødsel satt igang. fødsel gikk som en drøm og alt er bra med baby. Jeg må gå på blodtrykkmedisin en stund fremover (håper ikke over lengre tid) for å få undertrykket ned igjen. Legen vil ha det under 100 i første omgang og siden ned i normalen...

Så ring heller engang for mye enn engang for lite for å sjekke om alt er bra. Strips sjekken er ikke noe nøyaktig ( ikke i mitt tilfelle hvertfall) i forhold til en skikkelig test på sykehus da min viste 1++ hos legen og 4+++ på sykehus....

Skrevet

Hei.

Ble litt bekymret jeg nå.... :( Har hodepine når jeg våkner om morgenen og noen ganger utover dagen. Er i uke 36 nå. Sist gang jeg var på kontroll hadde jeg urin på L+3. Men de gjorde ingenting med det. Burde jeg sjekke det opp videre?

Skrevet

Merket ikkenoe jeg første gangen jeg fikk svangerskapsforgiftning. MEN legen så det på

Blodtrykket - hvor undertrykket plutselig ble over 100

Protein i urin

Hevelse i kroppen (men det har mange uansett)

Ble lagt inn med en gang for å hvile og se hvordan det gikk. Så lenge man går til kontroll så vil legen oppdage om du har svangerskapsforgiftning. Det er jo ganske hyppige kontroller siste måneden. Når jeg gikk sist var det en gang i uka - nå er det vel hver 14 dag.

Poenget er at du trenger ikke merke noe faktisk.... bare så det er sagt. Men så lenge man sjekker hos legen evt. sjekker hos jordmor ofte så ser de det med en gang det skulle bli faretruende...

Skrevet

Jeg har vært inne på KK 3 ganger i løpet av de siste to dagene med:

protein i urinen

smerter øverst i magen

sterk hodepine

kvalme og brekninger

men ingenting tydet på svangerskapsforgiftning ifølge legene der oppe.. Man skal være obs på tegnene og gå å sjekke det. Men det trenger ikke være noe! Men man skal vel helst ha høyt blodtrykk og mitt er helt fint. Hvis det plutselig hadde økt hadde jeg blitt innlagt med en gang..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...