Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har vært på ultralyd nå i uke 18, og fikk beskjed om at morkaka mi lå alt for lavt. flere som har fått denne beskjeden? jordmor sa at det ikke var noe å tenke på ennå, men klarer jo ikke å la være heller da. er det noe jeg ikke burde gjøre for å unngå at den går lavere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe du kan gjøre med det. Når livmoren vokser, trekker den seg i de fleste tilfelle oppover, slik at den nærmere termin ikke ligger for lavt. Derfor er det ikke noe å tenke på enda.

Stor sansynlighet for at den flytter seg oppover, og da har det ingen betydning i forhold til fødselen.

Skrevet

Min morkake lå også lavt i uke 18. Så skal inn til ny UL i uke 32 for å sjekke om den har flyttet seg opp. Jordmor sa at den mest sannsynlig kom til å flytte seg opp, hvis ikke blir det keisersnitt :(

Antar du også har fått time til ny UL, det er jo viktig å sjekke.

Skrevet

Samme her.. Morkaka sperrer visst for åpningen ell no. Skjønte ikke no jeg! Hehe! Men det var visst helt ufarlig. Og som regel går det opp av seg selv.

Skrevet

Hei, jeg har også fått beskjed om lavtliggende morkake på fremmre vegg. Dette blir fulgt opp med ny ultralyd for å se om den flytter seg oppover. Det virker som at den i de aller fleste tilfeller flytter seg. Hvis ikke vil morkaken kanskje sperre for fødselsåpningen og da blir det keisersnitt, men det tror jeg er sjelden.

Vi skal til ny ultralyd i uke 26. Har også en søster som fikk samme beskjed i siste svangerskap, den flyttet seg, så det var ikke noe problem.

Det som kan være er at man lettere kan få blødninger etter uke 20 ( eller 30, husker ikke helt hva de sa), men det var bare fra morkaken isåfall og ikke bebisen, så skulle ikke bli redd. Jeg har ikke opplevd noen blødninger :-)

Dette ble langt, men jeg tror du bare kan slappe av, den flytter seg nok oppover skal du se. Lykke til :-)

Skrevet

Jeg opplevde det samme når jeg var på ul med mitt første barn. Men når jeg kom på kontroll i uke 33 hadde den trukket seg godt opp og var et godt stykke fra åpningen slik at jeg kunne få føde normalt! :-) Gjett om jeg var lettet! Hadde blitt veldig skuffet hvis jeg ikke hadde fått føde normalt, hadde gledet meg sånn til det.

Forstod det sånn at for de fleste ordner det seg, men de må selvsagt sjekke det.

Det går nok bra skal du se :-)

Skrevet

jeg fikk påvist for lav morkake i ul i uke 19. Vsr til nu ultralyd i uke 30 og da var det ingen forandring, men ved neste ul i uke 36 hadde morkaka flyttet seg oppover slik at den ikke hindrer normal fødsel. Ha tålmodighet, det kan forandre seg helt til fødselen starter faktisk fikk jeg beskjed om.

Skrevet

Jeg har også morkaka liggende foran åpningen. Ny ul i uke 32. Jeg er i uke 24 nå og er plaget med blødninger. Fult sykmeldt pga dette også (jobber i barnehage). Ikke noe moro. Håper den flytter seg så jeg kan føde som normalt. Tok keisersnitt sist og det vil jeg helst være foruten.

Lykke til, vi krysser fingrene for alle oss med samme "problem" og satser på at det løser seg for oss ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...