Gå til innhold

Delt omsorg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Jeg og faren til mitt kommede barn har alldrig bodd sammen, å nå er vi ikke sammen heller...

Har han krav på barnet 50% av tiden, eller er det bare mor...?

Jeg leste for noen uker siden ett sitat på internett hvor det stod at dersom barnefar og mor ikke hadde sammen bostedsadresse da barnet ble unnfanget eller født har ikke far krav på delt omsorg...

Kan dette stemme?

Er livredd han skal ta ongen fra meg...

Han sier jeg kan la være å skrive han opp som far, å da skal han la meg være i fred, men om jeg skriver han opp skal han ha halve omsorgen...

Off, kjenner jeg blir stresset...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...også lurer jeg på om jeg vil bli straffet på noen måte om jeg skriver barnefar ukjennt...?

Skrevet

Han har ikke automatisk foreldreansvar siden dere ikke bor sammen når barnet blir født. Vær obs på at dette er noe dere muligens skriver under på på sykhuset, så ikke skriv under på papirene før du er klar nok i hodet til å lese de.

Det er ingen som overfører hovedansvaret over på den andre forelderen med mindre den som har det i utgangspunktet er uskikket. Det er heller ingen som dømmer 50/50, og spesielt ikke ved så små barn.

Er du i tvil tar du kontakt med familievernskontoret i ditt område og ber om samtale med de. De kan lover og regler og er som regel veldig hjelpsomme ifht samværsplaner og sånne ting.

Ved babyer anbefales det korte, men hyppige samvær.

Skrevet

Men hvordan blir det da når barnet blir 1, 2, 3, 4 osv... Jeg mener ongen skal gå i barnehage på EN plass...

Håper ikke han får delt omsorg...

Skrevet

det kommer an på dere. Hvis dere bor nært hverandre er det ikke noe problem, og det er slettes ikke sikkert han faktisk vil ha delt omsorg. Men det er jo og en del snakk om likestilling i barnefordelingssaker, der de ikke tar hensyn til barna, men til faren. Så hva som blir å skje innen rettsvesenet de neste årene blir jo veldig spennende å se.

Og det er ikke straffbart å skrive opp far som ukjent, men litt dumt for barnet siden fedre ofte er en ressurs og at de fortjener å bli kjent med den andre delen av slekta si.

Skrevet

Men han vil ikke bli skrevet som far...

Kan ikke jeg miste stønadene mine hvis det kommer for en dag at jeg alltid har visst hvem han er...

Hvordan blir det senere om han bestemmer seg for at han vil ha ongen allikevell?????

-Takk for at du svarer, holder på å gnu meg ihjel på disse spm...

Skrevet

nå er han jo en pappa da, det er ikke noe han bare kan ønske bort. Og stønadene får du uavhengig av hvem faren er, det eneste som blir behovsprøvd ifht far er barnebidrag.

Hvis han senere ønsker å stå som far må du enten godkjenne det ved underskrift eller han må be om dnatest for å bekrefte det. Da vil han få rettigheter på lik linje som alle andre fedre selv om han ikke har vært oppført som far fra dag en.

Skrevet

Ok, jeg vil ikke sette han opp som far...

Så du er helt sikker på at jeg ikke kan bli straffet for det?

- er så redd han kan bruke det mor meg...

Siden verken han eler jeg vil, tror jeg at jeg skal skrive barnefar ukjennt...

Klarer ikke sett meg inn i allt, synes det er så mye... Synes allt er stressende...

Igjen tuusen takk for svar...!!!!

Skrevet

nei du blir ikke straffet for å skrive far som ukjent, og hvis han nå eventuelt vil bli oppført senere kan du jo uansett bare si at du ikke visste hvem faren var. hvem skal liksom bevise noe annet?

Masse lykke til :)

Skrevet

Vi har jo vert kjerester 1 år, så familien hannes vet jo at han er faren, familien min, venner og bekjennte av oss vet det...

Off, vet ikke hvordan dette skal gå...

Men tuuusen takk for svar, det var snillt av det... Nå kan jeg roe nervene litt...

Skal diskutere dette med jordmor og...

Skrevet

du kan jo bare si at du var utro. det setter deg ikke i så godt lys, men da vet du jo ikke hvem pappaen er for det kan være 2.

jeg syns ikke det er noen god ide og ikke skrive opp faren. sånn jeg forstår det ønsker egentlig ikke far og blir pappa. derfor sier han at du ikke skal skrive han opp som far. og om du gjør det så skal han har 50/50 for og straffe deg eller for og slippe bidrag.

så jeg tror ikke du har så mye og være redd for

Skrevet

hei hi.

kjenner igjen situasjonen din, med at far ikke vil ha kontakt eller bli skrevet opp som far.

jeg valgte å skrive far ukjent på alle papirer , også på grunn av diverse hendelser mellom meg og han i svangerskapet.

snakket også mye med nav her jeg bor og min saksbehandler vet at jeg vet hvem far er men ikke vil skrive han opp. fikk beskjed om at det varok, og ikke noe de kunne gjøre med.Det var heller ikke noe problem om jeg på et senere tidspungt ville oppgi han . fikk sakspapirer fra nav noen mnd etter at farskapssak var henlagt.

bare send meg pm om du vil prate.

klem

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal straffe barnet ditt fordi du er redd for at bf skal ta det fra deg. Hva er det for noe tull? Hvorfor i all verden skal han gjøre det? Er han far, så er han far. Barnet skal vel ikke straffes ved ikke å ha bf sitt navn på sine papirer fordi du er redd for noe som ikke kommer til å skje, vel?

Og hvorfor skal han ikke få være far? Mulig du skrev det et sted, men jeg fikk ikke det med meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...