Gå til innhold

Gratis barnehageplass til studerende (alene)mødre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noe synspunkter?

Ville det ha oppmuntret eller vært utslaggivende for mødre uten utdannelse, til å utdanne seg og sikre seg selv og sine barn en tryggere fremtid?..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De jeg kjenner som er studerende alenemødre får jo dekket det meste av bhg allerede og betaler bare rundt 700 i mnd tror jeg...

Skrevet

Man burde kunne klare seg ganske bra som alenemorstudent, så nei jeg er ikke for et slikt forslag. Antageligvis tjener de såpass lite at de får sterkt redusert betaling allikevel...

Det er ikke noe problem å være student, alene og mamma om man bare vil. Man kan jobbe ved siden av, og får en haug med støtteordninger.

Skrevet

Enn om de ikke var alenemødre?

Retten til barnetilsyn for alenemødre dekker 64% av barnehagekostnadene.

Jeg tenker generelt å ha oppmuntret mødre og da ikke bare alenemødre til anskaffe seg en utdannelse...

Skrevet

Vi får dekt 64% i utgangspunktet, da er det vel en liten tusenlapp igjen å betale i mnd tror jeg. I tillegg får vi overgangsstønad, dobbel barnetrygd, barnebidrag og utdanningsstønad (hvis man ikke har utdannelse fra før). Og selvsagt kommer et eventuelt studielån i tillegg. Så alt i alt synes jeg vi studerende alenemødre stiller særdeles bra i utgangspunktet. De som ikke studerer for å sikre seg selv og barnas fremtid er, etter min mening, ikke særlig interessert i å studere i det hele tatt og ville dermed ikke gjort det selv om bhg var helt gratis.

Skrevet

For å være helt ærlig så har de aller fleste alenemødre som studerer mer enn nok penger! Dette vet jeg fordi jeg studerer og er alenemor selv.

Skrevet

Ja takk, for jeg er jo student!

Neida, tjener man så dårlig i husholdnignen får man jo lavere bhg sats da det er inntektsregulert uansett. Men grensene kunne kanskje blitt hevet litt.

Skrevet

Hvis man ikke velger å studee fordi man har barn så er man ikke interessert i å studere. Økonomi er en dårlig unnskyldning for å inngå studier....

Skrevet

Samfunnet gerenelt er lagt opp til at husholdet skal ha intektsgivere.. Jeg vet om flere som sliter økonomisk som alenmødre.

Ikke alle har barnefedre som stiller opp, hvor de sitter igjen med lite eller ingen barnepass. Og dermed er det vanskelig å ta seg en jobb ved siden av studiene.

Overgangsstønad har man rett til i tre år, hvor de kan søke om utvidelse i fem år. Ikke alle får dette innvilget.

Begynner de på scratch innebærer dette (sett om de skal utdanne seg til en bachelorgrad) to-tre år med studiekompetanse og ytterligere tre-fire år med selve bachelorgraden..

Skrevet

Er selv alenemor og student..

Hva med de mødre som ikke er alenemor da?

Skrevet

De har da en mann som må støtte de under utdannelsen, i tillegg har de en ypperlig mulighet til å ta seg en deltidsjobb ved siden av.

Eventuelt kan de ta utdannelsen samlingsbasert der det er mulig eller på kvelden.

Skrevet

Nå hører det vel til sjeldenhetene at man ikke har fullført videregående? Og en bachelorgrad er 3 år, samme tid som man får overgangsstønad. I tillegg er det 9000 kr i mnd i lån og stipend, dobbel barnetrygd (2000 kr), bostøtte er det mange som før, prioritert studenthybel (billigere enn det private markedet), barnebidrag fra far (minimum 1000kr), prioritert barnehage plass med redusert betaling, og mulighet til å tjene 115 000 ekstra i året uten å få redusetr stipendet. Alt i alt sitter man gjerne igjen med det samme eller mer i rene cash i mnd enn en dårlig betalt jobb, som mange uten utdannelse har, snakker da om ca 250 - 280 000 i året.

Studere kan man fint om viljen er der.

De fleste studier er forøvrig ikke 8 timer hver dag og heller ikk eobligatorisk oppmøte på alt, så man kan fint jobbe mens barnet er i barnehage.

Skrevet

Det er vel ikke akkurat et representativt utvalg som ikke har mer skolegang en ungdomsskolen? Dermed er 5 år (master) fullt oppnåelig for de aller fleste.

Skrevet

Kostnaden i studentbarnehager er allerede behovsprøvd. Og aleneforeldre kvoterte. Aleneforeldre får støtte til barnetilsyn.

Det å være alene med barn gjør ikke behovet for utdanning nødvendigvis større.

Jeg antar du mener aleneforeldre og ikke alenemødre. Dersom det motsatte skulle være tilfelle vil det selvsagt være kjønnsdiskriminerende også.

Nei, jeg tror ikke det ville være utslagsgivende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...