Gå til innhold

Puh! Da var etterfødselsamtale over på sykehuset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ganske godt å få snakket ordentlig ut om fødselen, med en fagperson som var tilstede. Har utsatt og utsatt det men følte meg klar nå. Hadde en fantastisk jordmor men en grusom fødsel. Kom vel litt nærmere til hva som egentlig er grunnen til at det ble så traumatisk for meg, var så redd for at noe skulle gå galt med barnet fra dag 1 i svangerkapet (har mistet tidligere) og slo meg aldri til ro med at dette skulle gå bra. Hadde ikke fnugg av fødselsangst i forhold til min egen smerte, ubehag eller tap av kontroll. Men hadde i siste ukene før fødsel fæle traumer om at barnet skulle være dødt da det kom ut. Så ble det litt haste og krise under fødsel så da babyen kom ut så trodde jeg at mitt verste mareritt var et faktum. Heldigvis gikk det bra men det tar ikke bort meg og min sambos følelse av at vi hadde mistet det mest dyrebare i vårt liv. Godt også å få høre fra henne at de ikke gjorde all "rett" under fødselen, forlot oss når vi trengte dem som mest og kunne gjerne gjort ting på en bedre måte.

Har jo gjerne lyst på et barn til og dette var første skritt til en ny fødsel. Men ganske trist at det er så økonomikutt på et av landets største sykehus slik at de ikke har noe godt opplegg for kvinner som har gått gjennom noe slikt når de går gravide igjen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, skjønner at dere har slitt litt ja :o(

Godt å få snakket ut som du sier!!

Håper du føler deg litt lettere i kroppen :o)

Skrevet

Føler meg totalt utslitt nå egentlig, så skrev her framfor å ringe venninner som egentlig venter...tror ikke jeg klarer å snakke mer i dag. Holdt på i 1 1/2 time...kan ihvertfall anbefale det til alle som har ting de ønsker å få pratet ut om fra fødselen. Mye bedre enn å vente til man blir gravid og så kommer angsten i mot deg...

Skrevet

Så bra at du hadde en fin samtale!

Håper det ordner seg så du klarer å få søs el bror til gutten din!

Skrevet

Sikkert kjempelurt det du har gjort! Håper det hjelper dere videre med tanke på et til barn. Lykke til :-)

Skrevet

Takk ,-)

Skrevet

Er dette en samtale alle kan få eller må det ha vært en spesiell fødsel?

Jeg har mye jeg lurer på ang fødselen min, men har aldri fått tilbud om å få snakke med noen av jordmødrene som deltok på fødselen.

Hvem tar jeg evt kontakt med?

Skrevet

Alle kan få en slik samtale, tror faktisk ikke det blir tilbudt noen uansett hvor traumatisk fødsel er. Må være kvinnen selv som ønsker samtalen. Jeg hadde navn på jordmoren som var med så ringte og spurte etter henne på avd. Hvis ikke du har det ville jeg bare ringt føden og spurt. Veldig bra å få svar på mange spm samt å få luftet sine egne tanker så kan anbefales selv om det ikke akkurat var noe jeg gledet meg til.

Skrevet

Smart å gjøre det nå. Det gjorde ikke jeg etter første fødsel (som endte i hastesnitt og traume-følelser, men gikk bra), og som du sier "angsten slo i mot meg" da jeg ble gravid andre gang. Men da sa jeg i fra til jordmor og ble henvist til spesiell oppfølging. Det hjalp masse, så er aldri for sent, men som sagt lurt å gjøre i alle fall!

Som en oppmuntring kan jeg i alle fall si at andre fødsel var super og babylivet går på skinner! Svever ennå, jeg, 4 mnd etter fødsel.

Skrevet

Godt å høre, jeg drømmer også om en fin fødsel og kan vel ikke bli så mye verre enn første Har sett på Jordmødrene og tenkt "Hmm sånn fødsel vil jeg også ha! Tenk å få babyen opp på brystet med en gang og bare ro og velstand!". Men vet ikke om jeg tør å se kveldens episode..

På Haukeland har de ikke lenger "råd" til oppfølging av de med spesielle fødselshistorier eller fødselsangst, jeg håpet jo å få høre at de hadde et godt opplegg men neida.

Skrevet

Godt å høre at du fikk snakket om fødselen med noen som hadde med den å gjøre. Jeg hadde en fæl fødsel for noen år siden, og etter ett års tid ba jeg om, og fikk, en sånn samtale med min jordmor på sykehuset. Det var veldig OK, og jeg fikk svar på mange spørsmål og uklarheter. Følte at jeg fikk litt midlertidig "ro i sjelen", at opplevelsen ble til å leve med - så lenge jeg ikke var gravid i alle fall. Jeg ble likevel ikke på noen måte "kurert" for angsten og skrekken etter denne opplevelsen, så da jeg ble gravid på nytt mange år senere valgte jeg keisersnitt som fødselsmetode. Hadde en helt fantastisk fødselsopplevelse og kunne aldri tenke meg å forsøke å føde vaginalt igjen.

Uansett hva du velger å gjøre når den tid kommer, så ønsker jeg deg lykke til. Bruk gjerne tiden fram til evt ny graviditet til å tenke nøye gjennom hva du vil gjøre mht fødsel. Ikke for å skremme, men det er ikke sikkert at EN sånn samtale er hele løsningen.

Skrevet

Så synd at de ikke har råd til det. Er vel ikke lenge før det kuttes her heller. Men jeg hadde kun to samtaler, hvorav den andre egentlig bare var oppsummering, for da var det meste "ute av systemet". Det jeg gjorde var at jeg skrev ned mine følelser rundt fødselen for å prøve å få dem til å forstå at jeg ikke nødvendigvis kritiserte dem, men hvordan det føltes for meg. Dette ble lagt i journalen min, slik at de som hadde med meg å gjøre når jeg kom inn for å føde igjen kunne lese det. Det var flere som sa til meg at det var kjempefint at jeg hadde skrevet slik (noen fikk t.o.m. tårer i øynene og jeg ble supert behandlet på barsel).

Og fødselen var BEDRE enn på jordmødrene, jeg bare (bare og bare, he-he) presset ut gutten og fikk han på brystet umiddelbart. Herlig, og stor kontrast til kaoset jeg følte da min datter ble tatt med hastesnitt.

Ønsker deg all lykke til neste gang!

Skrevet

Jordmor anbefalte meg å skrive ned noen punkter nå om hva som er viktig for meg ved neste fødsel. Skal skrive ned noe nå som jeg har det friskt i minne. Og syntes det var utrolig godt å bli møtt med en som tålte "kritikk".

Så herlig 2 fødsel du hadde, håper på det samme selv om det blir leeeeenge til ,-)

Skrevet

Tror absolutt ikke jeg er "kurert" nei, blir nok en helt ny bølge når jeg blir gravid igjen. Derfor håpet jeg at de hadde ekstra støtte da men JM på sykehus skal prate med en jordmor som jobber privat som kan følge meg opp. Ok å vite at jeg har noe å gå til selv om det skal bli noen år til. Tror den fødselen alltid kommer til å sitte i men håper at jeg kan få en finere fødselsopplevelse neste gang, uansett hvordan jeg føder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...