Gå til innhold

Hvordan går jeg herfra? (tanken om adopsjon)


aten

Anbefalte innlegg

Etter årevis med utreding, prøving og IVF er vi i ferd med å innse at vi neppe vil blir biologiske foreldre. Det var vært en tung tid, siste IVF var i august. Men resultatet var såpass nedslående at vi ikke ser grunn til å fortsette. Vi er i ferd med å modnes for adopsjon, og jeg kjenner at det er mange tanker i hodet mitt. Hvor går jeg herfra?

 

Prøving og IVF forsøk har vært en stor påkjenning, og jeg vet ikke om jeg orker å utsette med for en stor påkjenning til. Samtidig som vi virkelig ønsker oss barn. Og årene går jo unna..

 

Noen som vil dele tanker om hvordan prosessen ble igangsatt og hva som ble gjort? Det vil jeg sette stor pris på.

 

Vi vurderer nå å sende etter papirer fra adopsjonsformidlerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann.

Vi er i samme situasjon som dere, bare vi er kommet litt lenger. Vi har også vært igjennom årevås med utredning, prøving og 7 ivf. Jeg ble gravid 4 ganger, og vi har hatt 3 SA og 1 MA (tvillinger i uke 10). Vi ble helt utmattet av disse forsøkene, det var en enorm fysisk og psykisk påkjenning, og nederlag på nederlag tar virkelig på. Ettersom tiden gikk bestemte vi oss for at om det ikke gikk på siste forsøk nå i januar 07 så ville vi adoptere. Som sagt så gjort. Vi kontaktet adopsjonsforeningene og fikk tilsendt materiale, var på adopsjonsmesse og har snakket med mange som er i prosessen eller som har adoptert. Vi er glade for å ha tatt avgjørelsen og føler at dette er et riktig valg for oss. Vi klarte ikke mere av ivf sirkuset, og å adoptere er jo absolutt en fullverdig måte å få barn på.

Vi kontakt barnevernet for å komme igang med utredning og sosialrapport. Utredningen startet i juni og sosialrapporten er nå ferdig og sendt til Bufetat for godkjenning. Dette tar visst 1 -3 mndr. Etter det skal dokumentene oversettes og sendes til adopsjonslandet. Vi har valgt Filippinene. Vi gleder oss til å bli foreldre, og håper tiden går fort fort fort! Vi er forespeilet en ventetid på 1 1/2 - 2 år fra dokumentene er mottatt i adopsjonslandet. Så kanskje vi blir foreldre iløpet av 2009?

Utredningen med barnevernet gikk veldig greit. Vi hadde forberedt oss en del på forhånd, og visste hvilke emner som skulle gjennomgås. Det er veldig detaljert, og en må være innstilt på å blottlegge seg selv og følelseslivet totalt. Det går helt fint, om en bare er klar over at det er nødvendig. Det finnes informasjon på nettet om hva barnevernet vil spørre om. Vi fant prosessen veldig spennende og nyttig, måtte reflektere mye over egen barndom og oppvekts, ekteskapet og vårt forhold, fremtiden, adoptivbarnet osv. Veldig spennende!

 

Lykke til med fremtiden og adopsjonen. Bare ta kontakt om du vil vite noe mer.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære cristina,

 

Tusen takk for svar! Det er godt å høre andres erfaringer. Vi har vel egentlig bestemt oss, men er litt treige med å komme videre akkurat nå.

 

Det er så mange følelser som har vært under bearbeidelse i flere år, at det skal absorberes også.

 

Men jeg så glad etter å ha lest svaret ditt, så jeg skal sende henvendelse til adopsjonformidlerne nå, jeg. Holder gjerne kontakten med deg :-)

 

klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Ja jeg holder gjerne kontakten. Dersom du vil skrive personlig melding til meg kan du gå inn på profilen min og skrive melding der. Tror bare du må trykke på signaturen min så kommer du inn, men husker ikke helt.

 

Nå tar jeg høstferie en uke, men skal gå inn og sjekke når jeg er tilbake om det er melding fra deg enten på BIM eller i postkassen min.

 

Lykke til videre! og god helg (snart)

 

Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Se info om sosialrapporten her:

 

http://www.bufetat.no/?module=Articles;action=ArticleFolder.publicOpenFolder;ID=1828

 

Les også helt nederst: "les også" - veiledning om utarbeidelse av sosialrapporten.

 

Vi fant også et greit oppsett av spørsmål som blir stilt iforbindelse med intervjuene under "Kinaklubben" på internett. Mange av disse spm. ble stilt oss. Var til stor hjelp.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...