mammasgo`jente Skrevet 2. oktober 2007 #1 Skrevet 2. oktober 2007 ...avvenne fra nattamming selv om jeg ikke får i henne fast føde? Har prøvd nå i 1 mnd å få i henne fast føde, men hun nekter å spise. Har prøvd alle smaker av middag, grøt og frukt, men hun vil ikke ha. Hun spiser mer og mer på natta. Kan godt spise 4-5 ganger fra 20.00 - 07.00. Slitsomt! Hun er 6 mnd nå, så hun skal jo ikke ha mat om natta egentlig.Hun sov rundt fra 1 mnd til 5 mnd, så hun har holdt på med denne nattspisingen i over 1 mnd. Merker at hun spiser mindre på dagen når hun spiser så mye på natta. Kan jeg avvenne henne selv om hun ikke spiser grøt eller middag?? Fælt å nekte henne mat hvis hun faktisk er sulten... Hva hadde du gjort??
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2007 #2 Skrevet 2. oktober 2007 Ja, det kan du! Her i huset ble jentene avvent rundt 6uker, mens gutten var 10 uker prematur og fikk holde på om natta til han var 3mnd. Ingen fikk noe fast føde på det tidspunktet. Det eneste er at du må passe på at vektøkningen fortsatt er normal. Siden hun nå er så vant til å spise på natta kommer hun til å være sulten da i begynnelsen. Men du får prøve å drøye det litt og litt lenger, la faren gi vann osv. Etterhvert slutter hun å være så sulten på den tiden av døgnet hvis hun ikke får mat. Jeg hadde avvent =)
Gjest Ut på tur Skrevet 2. oktober 2007 #3 Skrevet 2. oktober 2007 Jeg ville sakte men sikkert redusert antall natt måltider. jo mer hun får om natten jo mindre sulten er hun om dagen.litt dårlig i matte her på kvelden. hvore lenge mellom måltidene har du ? tror du har mindre enn 3 timer.Jeg ville ha begynt med minimum 3 timer mellom måltidene og så økt på. jeg tror hun vil ha kos ikke mat. Har du noen andre i huset som kan trøste henne når hun ikke skal ha mat? du er jo symbolet på mat men skal de ikke aller helst ha mer enn mm fra 6 mndr?
mammasgo`jente Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 2. oktober 2007 Hun spiser 23, 01, 04, 06 og 07 ca. Så det er jo altfor ofte. Men hun våkner og det er ingenting annet som hjelper... Huff, så slitsomt dette er!! Faren hennes kan ta henne når hun våkner, men da gråter hun bare enda mer og etter en stund klarer jeg bare ikke å høre på det. Får vondt inni meg når jeg vet at hun er sulten. Synes det er fælt å nekte henne mat... Jo, de skal helst ha mer enn mm etter 6 mnd, men hun vil ikke ha. Tro meg, jeg har prøvd alt, men det nytter ikke. Det er derfor jeg er så usikker på om jeg skal avvenne henne eller ikke.
mammasgo`jente Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 2. oktober 2007 Hun er en stor og flott jente så hun får mer enn nok mat... Er som sagt 6 mnd og er over 8800 gram. Så mat får hun i seg!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2007 #6 Skrevet 2. oktober 2007 Husk at man skal beregne ca 14 dager tilvenningstid på nye ting/smaker :-) Ikke bytte, men kjøre konsekvent på en smak i 14 dager...... Vet at det ikke var det du spurte om, men det kan hjelpe på nattesøvnen om hun spiser litt på kvelden :-)
Gjest Ut på tur Skrevet 2. oktober 2007 #7 Skrevet 2. oktober 2007 Jeg har ikke prøvd selv det med avvenningen, men kjenner noen som har.. det var et h.... mens det stod på..nå er de i himmelen. tror det er verd det.
shayan_jente_04.04. Skrevet 2. oktober 2007 #8 Skrevet 2. oktober 2007 jeg har samme problem som deg, hun bare hater å spise , men elsker puppen. Hun ligger omtrent med puppen i munnen hele natten, noe som er utrolig slitsomt for meg. Fant ut nå nylig at hun liker den banan/pære joghurt puren som er til 6 mnd, så jeg har en del av den i grøten hennes og det går bedre med spisinga. Fant oxo ut at det var lettere og mindre grisete å legge henne på gulvet med en pute under henne mens matinga foregår. Har tenkt samme tanke som deg med den amminga, men har funnet ut at det ikke blir særlig lett, tror oxo at det er mest for kos om natten med den. Det er ikke lett når de er sånn, men prøv å distraher henne mens matinga foregår, lag grimaser, spill musikk....what ever, bare finn på noe. Bebin min er også 6 mnd , så håper for guds skyld at hun blir flinkere med den maten slik at puppen forsvinner ut av bilde. Prøv å lag mat selv til henne, kok poter og grønnsaker , ikke hel ut vannet , for når du har mosa , så blander det vannet som du kokte grønnsakene i i mosen slik at ikke vitaminene forsvinner. Det kan hende at det faller mer i smak. Har du mikser så er det genialt til å mose maten med, da kan du koke kjøtt oxo. Ønsker deg og lille bebis lykke til med maten, hold oss oppdatert da! klem
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2007 #9 Skrevet 2. oktober 2007 6 uker og avvenne? Du må ha et hjerte av stål, det mener jeg. Stakkars små babyer :-(
mammasgo`jente Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 2. oktober 2007 Tro meg, jeg har prøvd! Etter 1 mnd med samme grøten bytta jeg til en annen smak. men hun nekter å spise...
mammasgo`jente Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 2. oktober 2007 Skal holde dere oppdatert! Skal på hs i morgen og få ut litt frustrasjon. Er så sliten og lei. Aldri får jeg jo tid for meg selv. Skal prøve å lage litt mat selv. Kanskje det faller bedre i smak. Har den yoghurten i kjøleskapet så vi får prøve den i morgen.
Gjest Skrevet 2. oktober 2007 #12 Skrevet 2. oktober 2007 Jeg hadde (og har fremdeles litt) trøbbel med å få lilletrollet til å spise. Hun ville ikke ha omtrent noenting i perioder, men Småfolks havregrøt med eple har hun alltid spist, helt fra hun var ca 7 mnd til hun var nesten året og trengte noe "tyngre" for å bli mett. Fremdeles er det den jeg drar frem dersom hun går helt til streik. Det er jo verdt et forsøk, og dersom hun ikke liker den så en den så god at du kan spise resten.
Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #13 Skrevet 3. oktober 2007 Leser du feil med vilje så du får slengt med leppa til folk eller?? Det stod måneder og unger som får et måltid eller to med fast føde har ikke bruk for nattmat...
mammasgo`jente Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter #14 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg fikk en liten pose med denne grøten i liberopakken tror jeg... Har den i skapet. Skal prøve den i kveld!
mammasgo`jente Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter #16 Skrevet 3. oktober 2007 Da har jeg prøvd banan/pære yoghurt, og hun brakk seg... Åhr...
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2007 #17 Skrevet 3. oktober 2007 Anonym 20:33 skrev 6 uker. Så det så
Zznorkfrøken Skrevet 3. oktober 2007 #18 Skrevet 3. oktober 2007 Hva med grøt blandet med pumpet morsmelk? Det elsker propellen. Hun er snart 7 mnd og sover ikke noe bedre enn barnet ditt, det er kanskje ingen trøst, men det var enda verre en stund og ble litt bedre igjen med grøt i magen. Propellen liker også gulrotpuré godt, men er ganske kresen ellers. Ikke banan, ikke fruktpureer, ikke ikke ikke...
Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #19 Skrevet 3. oktober 2007 OI. Leste ikke andre innlegget..Jeg som var dum, sorry.. Alle som har peiling anbefaler at man nattammer mye lenger enn det. Det kan gå ut over melkeproduksjonen blandt annet, å slutte så tidlig.... http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=65
Zznorkfrøken Skrevet 3. oktober 2007 #20 Skrevet 3. oktober 2007 Propellen spiste nettopp en kvart most avocado (blandet med litt vann for å få litt tynnere konsistens), kanskje det kan prøves?
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2007 #21 Skrevet 3. oktober 2007 Hei. Ser jeg skapte noen kraftige reaksjoner og overskrifter med innlegget mitt i går. Vil bare først si at babyene ikke ble avvent ved 6ukers alderen på samme måte jeg anbefalte (og har lest i barnebøker, hørt av andre foreldre osv) å avvenne en 6mnd gammel baby. Babyene her lå ikke å skrek fordi de var sultne eller noen ting. De regulerte dette helt på egenhånd. Noen netter innimellom våknet de. Da gikk som regel pappaen og tok dem opp, ga en smokk, eller en sjelden gang litt sukkevann. Skrek de fordi de var sultne fikk de selvfølgelig mat!! De aller fleste foreldre hører jo forskjell på skrikingen til sitt barn. Men det var ikke sånn at de gikk fra å få flere måltider på natta den ene dagen til å la dem skrike i timesvis fordi de var sultne den neste. De regulerte det helt på egenhånd. Ikke alle babyer våkner på natta og klarer på egenhånd å lage gode rutiner på å sove på natta. Holdt det forresten ikke skjult for HS, det visste hun veldig godt om og synes det var greit ettersom vektøkningen var fin. Og jeg rådet henne til å avvene sin 6mnd gammel baby, ikke en 6uker gammel baby hun ikke hadde. Poenget med å nevne mine bare var bare å illustrere at babyer kan klarer seg uten mat på natta. Og det var heller ikke for mamma og pappa sin del de sov gjennom natta, men fordi vi ikke hadde noe ønske om å vekke dem når de sov fint igjenom, la på seg som de skulle og ikke skrek. Det kunne aldri falle meg inn å la en på 6 uker skrike lenger enn høyst nødvendig. Og nattesøvnen min hadde i alle fall ikke blitt noe bedre av en skrikende baby. Men bra at dere har de holdningene dere har og at det tydligvis ikke er mange babyer her som må lide! =) Hilsen første anonym..
juniorsen Skrevet 3. oktober 2007 #22 Skrevet 3. oktober 2007 Noen ganger skrikes det ekstremt høyt her inne og det fyres opp under absolutt ALT!! Synes det er storsinnet av deg å ikke forsvare deg/ditt innlegg ved å angripe alle som angrep deg, og at du stille og rolig forklarer det litt mer utfyllende enn det du gjorde igår :-) Lenge leve ydmykheten!! (Her også sov den lille hele natten fra rundt 6 uker, ikke unormalt det!!)
mammasgo`jente Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter #23 Skrevet 3. oktober 2007 Det var det jeg trodde du mente. Så bra at du forklarer for det ble veldig ramaskrik av dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå