tuvaei Skrevet 2. oktober 2007 #1 Skrevet 2. oktober 2007 Jeg studerer industridesign ved arkitekthøgskolen i oslo og som semesteroppgave designer jeg et stellebord. Da jeg ikke har barn selv trenger jeg litt input på stellebordsproblematikk. Alt er interressant, hva gjør dere og i hvilken rekkefølge, hva som er praktisk å ha i umiddelbar nærhet og ellers alle tips dere måtte komme på. På forhånd takk! Hilsen Tuva
Gjest Skrevet 2. oktober 2007 #2 Skrevet 2. oktober 2007 Åj, så spennende oppgave! Jeg har heller ikke barn, men kan jo komme med noen innspill likevel? Jeg vil si at i fremtiden tror jeg det kommer stellebord som kan reguleres i ulike høyder! Det hadde vært praktisk! Anbefaler en litt annen mekanisme enn å måtte løfte opp stellematten for å komme til badebaljen. Har sett et stellebord som har en skyvemekanisme på badebalje. Baljen var da tilgjengelig samtidig som stellematten var tilgjengelig, og kunne skyves under når den ikke var ibruk. Ellers bør det vel være hjul på den, det er praktisk. Hva med noen hyller over stellematten? Nesten sånn skrivebordstopp? Ulike nyanser i tre? Eks: hvit, mørk og lys. Tre ulike utgaver altså? Og så bør det være mulughet for å kunne sette på sånne kurver; praktisk! Kanskje mulighet for å henge på en leke til babyen? Lykke til!
Gjest Skrevet 2. oktober 2007 #3 Skrevet 2. oktober 2007 Jeg synes altfor mange stellebord / kommoder er laget sånn at man skal stelle babyen fra siden. Det er klart en fordel å ha skuffene i den smale enden, for å ha babyen liggende "riktig" vei i forhold til den som steller. Vi strevde sånn med å finne dette, at vi "lagde" et stellebord selv med en skuffe reol fra Ikea, som vi skrudde en stelleplate oppå. Helt genialt - men savner også hyller over til å ha kluter og bleier i - samt mulighet for å f eks henge en leke over babyen. Lykke til !
Gjest Skrevet 2. oktober 2007 #4 Skrevet 2. oktober 2007 -Det må ha en "skål" som er løs slik at du kan fylle vann i den dersom du ikke kan plassere stellebordet slik at du rekker bort i vasken. - Det må ha hyller/rom slik at det er plass til salver og oljer, vaskekluter og håndduker, bleier, bodyer. Helst adskilte hyller/rom. - Det er en fordel om stellebordets høyde enkelt kan justeres. - Det må ha stellematte med kant, helst en du kan løsne. Lykke til! Nå må du designe et perfekt stellebord nå da, for de fleste mangler noe
Gjest Skrevet 2. oktober 2007 #5 Skrevet 2. oktober 2007 Stellebordet bør kunne reguleres i høyde. En mann på nesten over 1,90 kan ikke stå med samme høyde som ei dame på 1,60. Produktene, bleier og rene klær burde være tilgjengelig forran/over stellebordet, ikke under. Det burde også vært mulig for en type sikring som gjør at babyen ikke kan ramle i gulvet. Flott om det er enkelt å flytte på stellebordet(evnt hjul) Forrige gang brukte vi en stellebordskommode med balje i. Dette var ikke noen god løsning. Denne gangen velger vi en IKEA Hensvik. Det er en bokhylle med stellebordsplate på. Da får vi det meste i hyllene forran oss, men kan også bruke hyllene under. Stellebordsplata kan demonteres og brukes som bokhylle senere.
tuvaei Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 2. oktober 2007 jeg kan jo opplyse at det kommer til å ha høyderegulering, det er det eneste som er bestemt for det var utgangspunktet mitt for oppgavevalget, "babyutstyr med høyderegulering". og jeg har kontaktersoner i høyden 1.29 til 2m som skal teste produktet senere. men fint å høre at det er ønsket av flere!
Gjest Skrevet 2. oktober 2007 #7 Skrevet 2. oktober 2007 Kommer produktet ditt ut i salg eller skal du bare lage en prototype?
tuvaei Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 2. oktober 2007 Det er en skoleoppgave som skal være så realistisk som mulig, altså som om det var oppdrag, men det blir vel neppe noe mer enn det. men derfor er det veldig verdifullt med tips!
Gjest Skrevet 2. oktober 2007 #9 Skrevet 2. oktober 2007 Da får du iallefall et unikt stellebord til deg selv når den tid kommer også! Lykke til! Kontakt produsenter i ettertid! Vis din prototype! Eller meld deg på Skaperen
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 3. oktober 2007 #10 Skrevet 3. oktober 2007 jeg klarer ikke stelle fra siden, og vi brukte laang tid på å finne en som var praktisk nok iforhold til å stelle barnet "rett vei." vi ente også på IKEA Hensvik, men den er så stor og klumpete.. også de hyllene under kommer ikke til å bli brukt noe mye, da de er langt under selve stelledelen. masse plass som nevnt tidligere, en balje som er litt stor så den kan brukes lengre enn 5 mnd, høye kanter, vaskefat var en god id'e, for da kan man ha stellebordet en annen plass en på badet. designmessig; ikke lag i billig/glorete/ustabil hardplast, trenger ikke å være sukkersøtt i rosa/blå (aaaaalt for mye av det) lykke til, legg ut bilder av de når de blir ferdige da:-D
håper på fulltreff Skrevet 3. oktober 2007 #11 Skrevet 3. oktober 2007 Støtter mange av innspillene over. Stelle babyen på "høykant", ha plass til bleier, salver og undertøy over stellematten. Det kan også være praktisk å kunne brette bort stelleplaten for oss med små bad. Vi har laget vårt eget stellebord oppå vaksemaskinen da vi ikke fant noe vi kunne bruke i butikkene. Blir spennde å se det endlige designet!
*Belle* Skrevet 3. oktober 2007 #12 Skrevet 3. oktober 2007 Dette var en kjempespennden oppgave. Skulle ønske du var ferdig nå og at det kunne kjøpes i butikkene! Jeg har tremin om 4 uker, men har enda ikke funnet det perfekte stellebordet. Det vanskeligste er å finne et hvor man kan stelle babyen "riktig" vei som mange andre også nevner. Den beste løsningen jeg har sett på dette er Diktat fra IKEA. Har gått ut av sortementet tror jeg, men selges mange brukte. "Problemet" er at alle er trehvite, jeg vil ha hvit... Så ulike farger er også et innspill, selvom funksjonalitet selvfølgelig er viktigst. Skriver også under på alle de andre argumentene som høydejustering, flyttbart, praktisk og lett tilgjengelig oppbevaring av bleier etc. Lykke til med oppgaven! Legg gjerne ut bilder eller en link her så vi kan se resultatet når du er ferdig. Er så spent )
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 3. oktober 2007 #13 Skrevet 3. oktober 2007 tenkte jeg skulle komme med en kommentar på den høydejusteringen.. hadde vært topp viss det bare var en pedal el som man tråkket ned, så man slipper å legge fra seg barnet for å justere.. de vokser fort og blir veldig aktive til slutt;) kan også gjerne være en form for hyrdralikk, så bordet går automatisk opp, men viss man legger vekt på så går det nedover;)
tiltiderensom Skrevet 3. oktober 2007 #14 Skrevet 3. oktober 2007 Regulerbar höydhe!!!r ! Er så mange som er enten alt for lave eller for höye. Det bör väre mulighet til å kunne stelle forfra og ikke på siden av babyen. Lykke til!
tuvaei Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter #15 Skrevet 14. oktober 2007 Tusen takk for tilbakemeldingene! Mange fine ideer som jeg tar med videre!
BEA-77 Skrevet 14. oktober 2007 #16 Skrevet 14. oktober 2007 Åhh, endelig noen som tar grep:) Så ufattelig mye STYGT på markedet. Veldig mye plastic fantastic i enten lys blå, lys rosa eller lys gul. Hater alle de fargene jeg, og hvorfor alle de bamsene, sommerfuglene osv? Dette er jo et møbel en blir tvunget til å se på hver dag i årevis, så vil gjerne ha noe pent jeg da. (og nøytralt siden en ikke alltid vet kjønnet og evt skal ha flere barn) Litt bedre utvalg i stellekommoder, men liker ikke at en må stelle fra siden jeg da, samt at jeg syns prisene er drøye. Stokke har vel hatt det beste produktet hittil etter min mening. Både pene og praktiske løsninger, men for dyrt og for stort til vårt bad. Endte opp med et i hvitt tre fra Troll, der en får stå ved barnets føtter når en steller, kan låse hjulene, har en skuffe og to hyller under, samt en plate på siden, som kan skyves ut og inn, til å sette fra seg stellesaker på. Er veldig fornøyd med dette, da det er enkelt og ikke kostet mer en 1.200,-. Leter fortsatt etter et pent nr. 2 stellebord til 1. etasje, som ikke koster allverden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå