Gå til innhold

ang. jobb og sykemelding...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg går for tiden VELDIG i svime på jobb.. er utrolig sliten og hadde noen knipsa på meg,så hadde jeg begynt å grine...;P Er kun 12+4 uker på vei og vet jo at det kan bedre seg,men sånn som det er idag vet jeg ikke om jeg orker å jobbe 100 %.. kan jeg bare si dette til legen min eller pleier det å være vanskelig å få sykemelding?trenger ikke 100% sykemelding...jobber som lærer på ungdomsskolen og hverdagen er ganske hektisk med undervisning og retting.. slik som det er idag sover/ligger jeg på sofaen hele kvelden.. :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

varierer nok litt fra lege til lege. Få deg en time og fortell hvordan du har det, og forhåpentligvis har du en forståelsesfull lege.

Lykke til

Skrevet

Tror det der er veldig forskjellig fra lege til lege. Jeg er sykemeldt 20% på grunn av tretthet. Synes det fungerer veldig fint. Håper at dette regimet holder til jeg skal ut i permisjon i januar. Husk at det er bare er deg selv som kan ta vare på deg og bebisen din ;)

Skrevet

Snakk med legen din du! :) Synes virkelig det høres ut som om du trenger en sykemelding ja! Hør om du kanskje kan få en 40% sykemelding sånn at du slipper unna f.eks de 2 første timene på morgenen og den siste på ettermiddagen f.eks! :)

Du har mye bedre av å møte opp på jobben din frisk og uthvilt! Tror sikkert sjefe din er enig og, for da kan det hende at hu holder ut lengre på jobben på lang sikt! :)

Legene bruker og være veldig forståelsesfulle på dette området! :)

Lykke til! :)

Skrevet

takk for svar.. er så sliten,så kan nok hende jeg snakker med legen.. tror dere at jeg må ha legetime? skal på kontroll til uka,men det er hos jordmor.. hjelper vel ikke å snakke med henne?

Skrevet

Hei! Jeg jobber også som lærer og vet akkurat hvordan du har det! Jeg startet høsten i 9. uke, og jeg var døds-sliten!!! (100%)Sleit meg ut fram til12. uke, da var det full stopp, jeg bare gråt på vei til jobb og var utslitt etter første økt... Dro rett til legen denne fredagen og fortalte hvor sliten jeg var (så ut som et vrak også, da.. ) Hadde sikkert fått full sykemelding om jeg ville, men jeg ville gjerne jobbe, så da ble vi enige om 50 %..

Har jobbet 50 % nå i 5 uker.. det har gått greit. Jeg er fortsatt sliten men jeg klarer jobben min og jeg klarer å ta meg av jenta vår på to etter jobb. Er hjemme en dag, da jeg bare sover og til nød baker brød, den dagen er gull verdt for å "komme seg".. Ellers i uka starter jeg dagen rundt 09-10..

Anbefaler deg å gå til legen nå med en gang. Å være lærer krever så vanvittig mye, og det er ikke gøy å føle at man ikke klarer jobben sin...

Håper du blir bedre!

Husk å blåse i den dårlige samvittigheten!!!!

Skrevet

tusen takk,med-lærer.. trengte nok å høre det.. er nok den som helst ikke vil sykemeldes,men må man så må man... føler jeg ikke strekker helt til for elevene mine og det er ingen festlig følelse.. er som du sier helt utkjørt etter første økt.. bare to økter igjen.. da er det lett å motivere seg og kroppen.. det er som kollegaene mine sier: Det er ingen som kommer til å takke deg for at du klarte å jobbe 100 % hele svangerskapet.. tenk på deg og fosteret!

Skrevet

jordmor kan ikke skrive ut sykemelding nei, så tror nok du må få en legetime.

Skrevet

Å være gravid innebærer at man føler seg trett og sliten i perioder, og spesielt i begynnelsen. Det bedrer seg når du kommer lenger ut i svangerskapet. Å være sliten i svangerskapet er helt NORMALT!

Sykemelding kan umulig være det eneste løsning på ditt "problem".

Målet må jo være å unngå sykmelding og holde ut lengst mulig i jobben??? Det gagner ingen å legge seg strekk ut hjemme og synes synd på seg selv. Tenk hvor lange og slitsomme månedene fremover blir da da!

Tenk på andre løsninger...Faktorer som kan medvirke: kostholdet ditt, får du i deg alt du trenger? Jern-nivået? Trener du? Frisk luft? Legger du deg tidsnok og får nok søvn? En ettermiddagshvil??

God bedring!

Skrevet

Preggy: er fullstendig klar over at det er normalt.. og ja,jeg vil gjerne unngå sykemelding,men pr nå ser det ut som om jeg kanskje burde det for min egen del og elevene mine.. Og ja, jeg har forsøker å endre og er opptatt av andre faktorer som mat, trening og søvn.. men å sove HELE kvelden er vel litt i det meste laget..+ KNALL vondt i hodet slik at jeg må ligge mørkt..

men som andre lærere her også sier, så er dette ikke en jobb som man kan jobbe etter sitt eget tempo osv.. det sitter fortsatt 30 elever i klasserommet som krever sitt..

hvis jeg ønsker sykemelding,så er det kun snakk noe reduksjon i stillingen...så jeg får en pust i bakken.. for som du sikkert vet, så er ikke jobben vår over når vi går hjem for dagen.. vi har endel retting på kveldstid.. det er det som verst oppi dette.. Og det er jo ikke snakk om å være sykemeldt ut svangerskapet,men frem til jeg får litt mer energi og slipper hodeverket.. men takk for innspill.......men pass på å ikke beskylde folk da.. jeg er nok en av dem som HELST ikke vil ha sykemelding og som aldri er borte fra jobb...

Skrevet

Som nevnt over her, så er det helt normalt å bli trett. Graden varierer nok sterkt fra person til person, og det spiller sterk inn om en har barn fra før eller ikke. Det er en helt typisk fase, og det er ikke bare til å begynne å trene eller spise litt annerledes så går det over. Det er faktisk kroppen som sender ut signaler om at nå er jeg sliten, ta det mer med ro. Og en skal lytte til kroppens signaler. Gå til legen, og få en redusert sykemelding for en periode. Husk at det ikke er jobben din som skal ha første prioritet her. Det er kroppen din :-)

Skrevet

Enig med de fleste ovenfor her. Gå til legen din og forklar problemet.

Graden av tretthet og plager forøvrig varierer fra person til person og ære være dem som kan jobbe et helt svangerskap (men det er ikke noe mål i seg selv.....)

Du har en tøff jobb, det kan være godt for deg å tenke mer på deg selv i denne perioden, ikke bry deg med kommentarer om at målet er å jobbe mest mulig i svangerskapet. Det er ingen som takker deg når du er utslitt vettu :) Det er DEG og BABYEN det gjelder :)

Lykke til!

Skrevet

hør m lege om f.x. 20% sykemelding for en liten periode (en mnd kanskje?), man er ofte trøtt den første tiden, og føler seg litt i svime.. om du har mye vondt i hodet: drikk masse vann, kroppen trenger mere vann nå!!

det går (forhåpentligvis) over etterhvert!! :)

lykke til!

Skrevet

uenig med deg preggy!!!

Synes det er viktigere å passe på seg selv når man er gravid. Ikke nødvendig å presse seg til det uutholdelige, da kan man gå på en smell.

Synes ikke vi skal ha dårlig sannvittighet dersom vi må redusere arbeidsmengden en periode. Hvis du i tillegg tenker over hvor mye vi kommer til å jobbe i løpet av livet, så utgjør svangerskapsperioden kun noen måneder.

Mener også at det vil være bedre for medarbeiderne å jobbe med en som ikke er helt utmattet og egentlig burde holdt seg hjemme. Bedre at de får inn en vikar heller da. Ingen som vinner noe på at vi presseross til det yttersta altså

Er ikke sykemeldt selv ennå, men rekner ikke med at jeg kommer til å holde helt til permisjonen. Hadde mye trøbbel med bekken sist, og mye kynnere hele svangerskapet. Har begynt å kjenne at bekkenet klager men går greit foreløpig.

Som sjefen min sa, "håper bare du holder til jul", så tror nok hun går og venter på en sykemelding snart. Skal i permisjon i februar.

Er i 19.uke.

Skrevet

takk jenter:) jeg har ferie denne uka,men skal vurdere å snakke med legen til uka...må først se hvordan det går etter ferien:) i mellomtiden skal jeg be til gud om mer energi..:D

Skrevet

lykke til

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med Preggy !

Jeg syns gravide slenger inn årene altfor tidlig i svangerskapet ! Det er normalt å være sliten og trett ! Og det finnes selvfølgelig grader av tretthet ,men kan man slappe av på kvelden så gjør det !

Arbeidsgiver har også plikt til å tilrettelegge for deg , så kanskje du kan gjøre andre oppgaver enn å undervise hele dagen ? Skjønner at det er en påkjenning å stå /sitte ved katetret hele dagen. Selv er jeg sykepleir på en svært tung avdeling med overtid og stress !

Selv har jeg vært plaget med kvalme hele dette svangerskapet , og har tatt to egenmeldinger de dagene jeg har kastet opp så jeg ikke klarte å gå på jobb !

Jeg syns forøvrig det er et mål å jobbe så lenge som mulig !

Man holder seg i form , og det er ikke samfunnets ansvar å betale for at jeg vil ha barn ...

Får sikkert godt med motsvar , men tenk litt over hva vi gravide"sytepaver" koster samfunnet ;-)

Skrevet

Faktisk ikke alle som kan slappe av på kveldene da. Har du ikke barn fra før kanskje? Sist svangerskap holdt jeg ut nesten hele svangerskapet, uten å ha noe form for tilrettelagt (det var kun idioti av meg da...). Jobbet 100% som sykepleier i hj.spl. Kanlltungt. Jeg spydde som en gris både på jobb og hjemme, men jeg hadde ikke barn, så jeg hadde anledning til å legge meg strekk ut når jeg kom hjem. Men vet du hva, det var søren langt i fra verdt det. Hvem takker deg for at du sliter fletta av deg? Ikke en sjel, de andre oppfattet meg nok tvert i mot som en belastning for jeg tok lengre tid, og de måtte hjelpe til på mine lister.

Denne gangen lovet jeg meg selv og ta hensyn til meg selv og det ufødte barnet, og ikke POKKER om jeg nedprioriterer datteren min i 9 mnd fordi jeg på død å liv skal fungere 100% på jobb!! Denne gangen har jeg vært så vanvittig mye bedre i form, og jeg er overbevist om at det har med å gjøre med at jeg har sykemeldt meg.Jeg har tatt det med ro, sovet mye og har dermed hatt overskudd til å være like mye til stede for datteren min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...