Gå til innhold

Hvordan lager dere brun saus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal overraske min kjære med hjemmelaget saus til kjøttkakene idag. Pleier vanligvis å bruke pose... (FY MEG!)

Satt og så på noen oppskrifter på nettet nå, og da virker det ikke som det er vanlig å bruke melk, kun kraft... Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Toro som basis. I stedet for vann bruker du stekesky etter du stekte kjøttkakene! Så en halv løk oppi som smakstilsetning.

= "hjemmelaget" brun saus!

Skrevet

Hvis det er til dere 2 så tar du ca 100 g margarin smeltes i ei gryte ha i 2-3 spiseskjeer mel rør det sammen og tilsett vann gjerne det du koker potetene i eller grønnsaker,kan også ta frå springen,du ser når den blir passe tykk,ha i salt pepper og gjerne litt kjøttbuljong,og sukkerkulør.

Hvis jeg har stekt noe bruker jeg og ha melet i steke skyen på panna og brune det og så ha det over i gryta hell litt vann i panna og la det kokke opp slik at du får med alt.

så tilsetter du vannet salt,pepper,buljong,sukkerkulør...

Skrevet

Jeg har to måter som jeg pleier å lage hjemmelaget saus på. Den ene måten er litt magrere enn den andre-

Metode 1: Smelt smør i en kjele, tilsett et par ss mel og rør dette kontinuerlig mens det brunes i pannen/kjelen.

Tilsett vann og/eller kraft til passe tykkelse. Rør inn litt og litt væske. Pass på å røre godt mellom hver gang du tilsetter væske!

Metode 2: Kok opp vann med buljong, eller en terning klar kjøttsuppe. Rør /rist ut 2 ss mel i litt kaldt vann. Tilsett (gjennom en sil) mens du rører- For å få sausen brun så tilsetter du sukkerkulør til passe farge. (Obs bare et par dråper, og rør litt for å se fargen før du tilsetter mer)

Metode to må koke/trekke endel lenger for å bli kvitt den rå melsmaken.

Smak til sausene med salt og pepper til slutt :o)

Lykke til ;o)

Skrevet

Altså om noen skulle lure så er det metode to som er den magre :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...