Bananas m 1 barn + en i magen Skrevet 2. oktober 2007 #1 Skrevet 2. oktober 2007 Ingen som har jo.. bare utesko.. Gutten min prøver å lære seg å gå, må ha ordentlig støtte på bena sine, kan jo ikke ha utesko inne.. Håper noen vet..
ettie Skrevet 2. oktober 2007 #2 Skrevet 2. oktober 2007 Barn skal ikke ha "stødige" altså sko med hard såle før de går ordentelig.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2007 #3 Skrevet 2. oktober 2007 De skal jo ikke ha sko når de lærer seg å gå!
Ouagadougou Skrevet 2. oktober 2007 #6 Skrevet 2. oktober 2007 Nøstebarn har noen gode skinntøfler, koster kr 238 - de har butikk i Bergen og Oslo men har også nettbutikk (www.nostebarn.no). Vi bruker de hele tiden til jenten vår - blir aldri klam på beina, men er alltid god og varm. Men tror kanskje de er litt små i str, så jeg ville ringt de på forhånd (om du skal handle i nettbutikken) sånn at str blir riktig. Ellers vet jeg de også har på reflex, men tror de er dyrere.
Bananas m 1 barn + en i magen Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 2. oktober 2007 Men stødige sko mener jeg stødige ved ankelen. Så han ikke vrikker foten. Har fått beskjed av hs om at det er greit.
ettie Skrevet 2. oktober 2007 #9 Skrevet 2. oktober 2007 Kan desverre ikke hjelpe deg. Tror sjangsene for å feks vrikke ankelen hos små barn er ytterst skjelden. Barnas skjelett er så mykt, derfor tåler de utrolig mye uten å bli skadet. Vet ikke om kombinasjonen myk såle og stødig ved ankelen finnes....
moniccen og Stina 14.06.07 Skrevet 2. oktober 2007 #10 Skrevet 2. oktober 2007 Jeg var nettopp hos barnefysioterapeut med Stina ifbm med 3 mnds kontrollen... Og hun poengterte at barna skal være mest mulig barbeint helst, eller i sokker hvis d er kaldt da. Dette for og fremme fotens naturlige utvikling og stimulere balansefølelsen og den taktile sansen. Det er ikke anbefalt å bruke "stødige sko" når de skal lære å gå. De håndterer kroppen sin mye bedre uten sko. Er jo d som er naturlig for dem også...
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2007 #11 Skrevet 2. oktober 2007 Du får kjøpt sandaler med god støtte rundt ankelen, men de skal jo helst ikke ha på seg sko når de krabber rundt.
moniccen og Stina 14.06.07 Skrevet 2. oktober 2007 #12 Skrevet 2. oktober 2007 Så du skjønner, d er nok en grunn til at du ikke finner det
Ouagadougou Skrevet 2. oktober 2007 #13 Skrevet 2. oktober 2007 Barn må vel få lov til å bli stødig i ankelen og få lov til å få balanse - det får de ikke dersom de får støttet ankelen. Dersom han ikke lærer å bli stødig der, når skal han da lære det? At hs sier det er greit er vel ikke det samme som optimalt. Og kanskje det er en grunn for at de ikke har sånne sko du spør etter?
hit og dit Skrevet 2. oktober 2007 #14 Skrevet 2. oktober 2007 Eg kan ikkje forstå at sko som er stødige ved ankelen skal hindre at ein vrikker den. Dersom den støtter ankelen så den skal holde seg loddrett og kroppen faller til ei side så vil foten "stå igjen" på gulvet og kroppsvekta forårsake at ankelen blir "vrikka". Det er ikkje anbefalt av fagfolk å bruke sko ved gåtrening. Det å bruke sko inne vil og hemme ungen sin evne til å reise seg opp fra gulvet sjøl, og det er det viktig å være god på før ein trener på å gå. Veldig dumt svar du har fått av helsesøstra di, meiner eg, og derfor tviler eg på kunnskapen hennas på akkurat dette feltet. Desse skoa som me hadde som barn er det no vanskelig/umulig å få tak i, fordi dei er avleggs.
Bananas m 1 barn + en i magen Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter #15 Skrevet 2. oktober 2007 Herregud, glem at jeg spurte! De har sånne sko jeg kikker etter, men bare på sommeren visstnok. Var bare rester igjen i butikken. De fleste jeg kjenner bruker innesko på barna i barnehagen. Fikk samme beskjed i skobutikkene som jeg fikk av hs ihvertfall.
Mamma til 2 jenter..... Skrevet 2. oktober 2007 #16 Skrevet 2. oktober 2007 Jeg brukte bare sånne sokker som jeg kjøpte på h&m da jenta vår begynte og gå.. Med skinn under beina, fungerte veldig greit!
Ouagadougou Skrevet 2. oktober 2007 #17 Skrevet 2. oktober 2007 Uff, så fornærmet du ble da - vi prøver jo bare å si at i forhold til det vi har lært så bør ikke sko brukes før de har lært å gå - vi prøver altså bare å hjelpe. Om de bare har de om sommeren er det vel det utesko det også. Og når de har begynt i barnehagen har vel mange allerede lært å gå - og da er jo saken litt annerledes.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2007 #18 Skrevet 2. oktober 2007 Greit barna skal gå barbeint i barnehagen og fryse tærna av seg på det "varme " gulvet der inne! Det finnes innesko som er helt myke og holder barnet ditt varm. Det heter blant annet Robeez og disse kan du få kjøpt rundt omkring på nettet. Kjempesøte og varme sko laget av skinn.
ettie Skrevet 2. oktober 2007 #19 Skrevet 2. oktober 2007 Var ikke meningen å være kipe. Prøvde jo bare og hjelpe. Poden vår går også i barnehagen man han har tøffler med myke såler siden han ikke går selv enda. Skobutikkene vil selvsagt ikke fortelle deg at sko som de vanligvis selger ikke er å anbefale....dersom de i det hele har noe kompetanse på dette området da. Og helsesøstre sier mye rart....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå