Gå til innhold

syns dere dette er for lite/for mye/passe....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi skal legge vekk 200 kr i mnd til marcus tenkte vi.innpå hans egen konto..til han blir 18 eller så..aner ikke,kan godt være 20 også..

hva syns dere om det ?

hvordan gjør dere det ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har fast trekk på kr. 500,- i mnd. Men kr. 300,- må vel også være bra?

Konto i hans navn, men vi kan disponere.

Skrevet

jeg setter av 500 kr i mnd, mest fordi det var en ordning vi starta med før jeg og pappaen flytta fra hverandre, men nå passer det bra likevel siden pappaen betaler såpass i bidrag at overskuddet likevel bare ville gått til annet tull. 200 av de blir satt inn på en sånn fondkonto.

Skrevet

Barnetrygda går inn på hans konto,men når vi får flere barn så har vi nok ikke råd til det,da kommer je til og spare like lenge til det/de barnaslik at de få like mye,så deler vi evt en barnetrygd på dem,eller det vi har råd til,han er 8 mnd,og har spart 11.000,dabber nok av etter hvert,men fikk litt penger da han ble født og døpt som vi satte inn.

Skrevet

Jeg setter også inn 200 kroner fast i mnd...ellers setter jeg inn litt nå og da, pluss det han får av andre i familien.

Skrevet

Vi har egen konto til ungen vår. Til barna er 18 år er det faktisk ikke lov at de disponerer store pengebeløp selv, derfor er foreldrene (eller den/de som har foreldreansvaret) disponenter. Det vanlige er at begge må skrive under dersom ungen skal ha ut noen penger før h*n blir 18. Det er ikke lov å holde de igjen til h*n er 20 hvis kontoen er i "barnets" eget navn.

Opp til 75 000 er skattefritt, men innen unga våre er så gamle kan skattereglene endre seg mange ganger:)

Skrevet

Her trekker vi 200 i mnd. Vi har ikke penger til mere, da jeg går skole og ikke ha masse i mnd.. Håper det blir litt mere i mnd når jeg er ferdig med skolen og får meg jobb..

Skrevet

Glemte og skrive at om han trenger noe eks sykkel når han blir eldre og vi ikke har råd eller det er lenge til bursdag/jul,så kommer vi til og ta derfra.

Skrevet

ok...vi setter av litt lite vi da...

men det gjør ikkenoe..vi har ikke så mye,så vi skal vel egentlig være glade for at vi kan sette av litt i det hele tatt..:)

Skrevet

Vi satt av 500 hver måned, men nå som vi har to kommer vi til å endre det til 300 pr barn. Jeg vil ikke spare for mye for dem heller, for hvis det går over 75000 kommer overformynderiet inn...

Skrevet

Jeg skla trekke 200 til han...

Er jo en del penger det om 18 år...

Skrevet

Kine:

200 kroner blir jo en del over tid:0 Er en kjempe god start så kan det være at dere kan øke sparingen etterhvert:0)

Skrevet

Det er ikke lite i det hele tatt! Tenk nå på den summen det blir om 18 år da!

Vi setter ikke av noe, har rett og slett ikke råd til det. Eller vi har vel egentlig råd nå, men hva skjer da når vi har tre ungen som alle skal ha 200-500 kr på sin konto hver måned??? For de må nesten få like mye, ellers er det urettferdig.

Men sparer penger han får ellers da, til dåp osv.

Skrevet

Vi trekker to hundre. også sparer svigers 150 kr til han i mnd også.. ;) Jeg hadde egentlig tenkt til å sette hele barnetrygden inn.. men tenker litt at når vi får flere barn så har vi ikke råd til det.. og skal jo være likt. Så derfor er 200 kroner bra. Men vi tar ikke av de uansett hva. De skal stå der.. ting han trenger bruker vi ikke derifra.

Skrevet

Syns det er bra jeg å sette av kr.200,- hver mnd.

Mine foreldre og sikkert mange av deres også, sparte ingenting.

Tror at fler har mulighet til dette nå enn de hadde da våre foreldre var unge..Og det er jo en fin start på studielivet til barna våre:-)

Vi har akkurat opprettet en konto i gutten vår sitt navn, så hele barnetrygden går rett inn på denne konto.Vi har muligheten så da syns jeg det er fin sparing..Det er egentlig penger jeg ikke tenker over i det hele tatt likevel så...

Skrevet

jeg syntes dere skal legge av hva dere syntes er passe i forhold til den økonomien dere har nå. og dette kan endres ved endringer i økonomien hele veien men det er en fin ting å legge av fast hvær mnd til barna. for noen er 200 lite andre igjenn er dette mye.

det er deres økonomi og forbruk som bestemmer hvor mye dere kan spare.

Skrevet

vi setter inn 200,- til henne pr mnd. synes det er nok. hun vil jo få penger der i bursdager, konfirmasjon og fikk til navnefesten osv. så det blir da nok penger! vil ikke at hun skal ha mer jeg, må jo lære å jobbe for pengene også ;)

Skrevet

Når sparesummen passerer 70 000 så disponerer ikke vi foreldre lenger barnas sparepenger. Det gjør overformynderiet- bare til opplysning. (Men er å huske at det er 70 000) Da vil de avgjøre om eventuell bruk av konto er til barnets beste.

Kine, så flinke dere er som vil spare:-))) Innimellom vil Marcus sikkett få penger i gave osv, og da er det jo kjekt å ha kontoen klar.

Vi pleier å sperre komtoen til de er 20, fordi vi ønsker at pengene skal bli brukt litt gjennomtenkt- egenkapital f.eks. Ellers går pengene fort med til bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...