Gå til innhold

November: Huff, ho spiser så lite... Får ikke i ho noen ting...


Nr-3-i-Magen

Anbefalte innlegg

Vi sliter med at snuppa spiser så lite mat. Ho får ikke pupp på natta, men får på morgenkvisten når ho våkner. Da får ho ganske masse, for ho våkner så tidlig (5-6) og må ha masse pupp for å sovne igjen.

 

Vi står opp i åttetida, og da vil ho ikke ha frokost. Har prøvd med brød, frukt og grøt, men ingenting går ned. Jeg jobber jo nå, så da får ho pupp før jeg går på jobb i nitida.

 

Lunsj er første gang ho spiser (sånn i 10-11-tida), da spiser ho ei brødskive, av og til vil ho ikke ha det heller, bare pålegget...

 

Så får ho pupp på jobb hos meg i 13-tida etter at ho har sovi litt.

 

Etter det spiser ho av og til litt frukt eller brød/baguett som pappaen har til lunsj, før ho skal sove igjen. Det er ofte ganske vanskelig å få ho til å sovne selv om ho er kjempetrøtt, så ofte sovner ho når det egentlig var på tide med det neste måltidet, sånn at når ho våkner igjen så har det kanskje gått 5 timer siden siste måltid.

 

Ca kl 17 er det middag, da spiser ho veldig bra, ca trekvart middagsglass eller hjemmelaga middag med pasta, ris, pølse, fiskepudding etc.

 

Optimalt sett burde middagen være tidligere, for da spiser ho også kveldsmat, men det er vanskelig siden jeg er på jobb og ho ofte sover på trilletur fram til hvertfall fire. Så ofte blir kveldsmaten bare bittelitt brød eller en kornmokjeks og noen druer eller litt annen frukt (har begynt med litt kjeks nå, for å få i ho litt mer mat). Også pupp før ho sovner.

 

Så på en dårlig dag spiser ho kanskje ei brødskive og trekvart middagsglass pluss pupp...

 

Huff, dette ble langt, men håper noen kan komme med litt tips til annen mat vi kan prøve å gi ho. Ho vil ikke ha grøt eller fruktpure lenger, det har vi gitt opp. Tenkte kanskje å prøve polarbrød. Andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min gutt er glad i all slags mat så er vel ikke i samme situasjon som deg da, men han er iallefall kjempeglad i polarbrød:)

Har du prøvd banan? yogurt? de begynner jo å bli såpass gamle at de kan spise flere og flere typer mat. Bare å prøve seg frem så finner du kanskje noe hun liker. Et par måtte gi datteren yogurt i badekaret for å få henne til å spise noe. Det viktigste er at du får væske i henne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho var veldig glad i banan før, nå spiser ho det bare av og til. Yoghurt har vi også prøvd uten stort hell. Ho drikker masse, så det er ikke noe problem, Ho legger på seg også, følger sin egen kurve, men det er sjelden mer enn et par hundre gram i måneden.

 

Tror vi har kjøpt polarbrød i dag, får prøve det i morra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun legger på seg som hun skal hadde jeg ikke stresset noe med det. De legger jo ikke så fort på seg nå, og snuppa mi begynner å bli nokså slank. Det er normalt for alderen at kurven flater noe ut.

 

Hun får nok mer mat gjennom puppen enn du tror. Snuppa mi og pappaen reiste bort en uke. Da kunne jeg uten problem pumpe 200ml. Hun spiste også MYE mer mat da hun ikke hadde tilgang på pupp.

 

Vi må vente med å gi henne frokost ivertfall en time etter at hun har stått opp. Da får hun grøt og vi bruker lang tid. Kanskje en ide å gi henne frokost senere? Ellers spiser snuppa vår mer dersom hun får spise selv. Dette er enklest i forhold til brød, som vi gir til lunsj (lettest å ta med seg når man skal ut av huset). Byggbrød fra Bakers er kjempepopp. Vi har begynt med servelat på skiva og det har hun dilla på. Hun spiser også mest middag dersom hun får spise det vi spiser- svenske kjøttboller er en favoritt.

 

Jeg synes at det går litt i bølger med den spisinga- i perioder har hun bare villet ha middag- andre perioder er hun lei av grøt. Da slapper vi litt av med det hun er lei og prøver noe annet.

 

Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går veldig i bølger!! I en periode gikk det ned grøt med fruktpure som ingenting, så plutselig var det helt stopp, samme med brød og middag. Ho er vel inne i en middagsperiode nå da...

 

Vi venter med frokosten ei god stund. Har gitt opp å prøve å få i ho noen med en gang ho står opp. Første måltid (utenom pupp) er i 10-11-tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Om det er noen trøst så har vi det på akkurat samme viset. Det du skriver kunne vært vår hverdag bortsett fra at her er det slutt på puppen, men hun får en flaske til kvelds og et par i løpet av natta/tidlig morgen.

 

Middag går stort sett greit, da spiser hun ganske godt. Vi er i samme knipa at middagen ofte blir seint. Kveldsmat har til nå vært et styr med fresing og spytting og grisin og spising av mest pålegg og lite brød. Nå har jeg de siste tre kvelde kastet av meg mine gode forsett om ikke søtt pålegg og gitt henne jordbærsyltetøy på skiva og da har hun faktisk spist en hel skive hver kveld.

 

Her har hun heller ikke lagt mye på seg siden juli, men jeg tenker som så at så lenge hun er fornøyd og er aktiv så er det helt naturlig og at hun rett og slett er en småspist unge som slekter på mor og ikke liker frokost noe særlig :)

 

Har også lagt merke til at hun generelt spiser bedre når vi sitter sammen rundt bordet, men det er jo litt vanskelig å få det til på alle måltid når jeg jobber da..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en stor gutt (78 cm og 11 kilo) og han spiser ca. det samme som din. Derfor syns ikke jeg at det var så veldig lite egentlig:) I dag har min spist:

 

7:30 - 150 mme

12:00- halv brødskive med kylling pålegg

16:30 - en liten bit hjemmelagd pizza

 

så blir det 200 mme på sengen når han skal legge seg. Dette er helt normalt for han, frokost vil han ikke ha. Han liker egentlig nesten alt (unntatt grøt), men han har rett og slett ikke tid til å spise. Stresser ikke med det, de sulter seg ikke;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stor gutt (78 cm og 11 kilo) og han spiser ca. det samme som din. Derfor syns ikke jeg at det var så veldig lite egentlig:) I dag har min spist:

 

7:30 - 150 mme

12:00- halv brødskive med kylling pålegg

16:30 - en liten bit hjemmelagd pizza

 

så blir det 200 mme på sengen når han skal legge seg. Dette er helt normalt for han, frokost vil han ikke ha. Han liker egentlig nesten alt (unntatt grøt), men han har rett og slett ikke tid til å spise. Stresser ikke med det, de sulter seg ikke;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit akkurat ka du sliter med for det gjør vi også med vår.. så av og te lurer vi på om hu får i seg nok næring av det hu får i seg..

Dette er en typisk dag-hu hu våkner gjerne rund 05-06-tiden og da drikk hu bare melk-gjerne 140ml,så sover hu ca 2t før hu våkner at og da er det frokost som består av halvt glass yoggert med frukt og melk en stund etter..da er hu fornøyd(brødskive eller annet med små-klumper brekker og spyr hu av)så sover hu en dupp også er det vann/barnesaft(nesle)og litt grøt som hu spiser 5-6 skjeer av så når midag kjem spiser hu 5-7 skjeer så vil hu itte ha mer(veldig klar på det)og vann og så sover hu gjerne ca 2t at og kveldsmat som består av 6-8 skjeer med grøt(vi varierer litt) så får hu tran og sana-sol som hu bare elsker(da gaper og smatter hu og koser seg..og melk etter kvelds-stellet med puss av tennene hennes...Ikke mye mat i løpet av en dag!!Men vi er på vekt.kontroll hver mnd for og følge med da!!Hu er små-spist men så lenge hu får i seg litt hver dag og drikke så er det bedre enn ingenting!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...