Gå til innhold

Kan noen berolige en livredd ,utslitt mamma ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en natt jeg sjeldent kommer til å glemme. Marius som er 11 mnd har i lengre tid hosta stygt på natta, så fikk han sterk halsbetennelse og han fikk apocillin i 10 dager.Det har tatt nå ei uke og i natt kom feberen tilbake for fult.Pluss en hoste som aldri ville gi seg,det var ikke falsk krupp hoste..

Han hosta og spydde flere ganger opp seigst slim i natt.Til slutt måtte vi stå opp klokka 5 uten å ha sove noe etter midnatt. Da han fikk sitte opp slutta han å hoste så ille.Men med engang han prøvde å sove så begynte det igjen..Lurte på å ringe legen i natt,men siden han ble "bedre" hver gang jeg tok han opp venta vi til i dag tidlig.

Nå har vi da vært hos legen og fått svar.Typisk astmaanfall, sterkt.MEN dette får vi ta videre med fastlege som så skal henvise han til sykehuset etter det kan han kanskje få medisin.Dette pga nye regler om bruk av astma medisin.

Jeg har selv astma og må til tider ta medisin.

Hva gjør vi om natta blir like ille eller verre,? jeg var så redd i natt og i tillegg vite det at han ikke får hjelp er skremmende, jeg kjenner jo selv hvordan kroppen min sliter om jeg ikke får medisinen min.

Vi føler oss helt maktesløse nå og redde,hva om dette skjer igjen og igjen og gutten ikke får hjelp?

Litt rotete dette her dere må bare unskylde meg,jeg trenger så sårt ett beroligende ord.......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så klart gutten din må få hjelp!

Og klart du blir livredd....

Ring fastlegen og FORLANG action! Det er nå engang slik at de som roper høyest blir hørt først. Og når det er snakk om barn så skal disse prioriteres. Her er det snakk om å ikke få puste, det er grusomt for den det gjelder og grusomt for dere som ser på.

Så rop og forlang, det er det beste rådet jeg kan gi. Foruten å prøve en homeopat time da. De har ofte gode resultater med behandling av barn og det er verdt et forsøk. Men sørg for at vedkommende er godkjent fra MNHL!

God bedring og lykke til!

Skrevet

Huff a meg og stakkars liten. Jeg har ingen kunnskap om asma, men jeg tror om ett av mine barn hadde en slik natt bak seg ville jeg forlange time hos fastlegen med en gang!

Sitt på ham helt til rekvisisjon er skrevet og følg opp med tlf til sykehuset, gjerne daglig.

Håper dere får hvilt dere litt nå og at natten ikke gjentar seg.

Go bedring Marius og lykke til med henvisningen!

Trøsteklæm fra

Skrevet

Tusen takk for gode ord begge to.Mannen min skal til legen i morgen og da skal han smelle i bordet og be om hjelp.Vi har bestemt at blir det like ille eller verre i natt ringer vi legen i natt.En slik natt til har jeg ikke nerver til,å se guttungen være så sliten at han ikke orka å skrike engang var vondt.

Skrevet

Har lang erfaring med unger på terassen om natten...Og mye bæring. Tøfft når det står på. Når slimet i tillegg blir så kraftig som det nå har vi heldigvis ventolin på lager, fått av hyggelig barnespesialist med spesialitet i astmamedisin. Og vi har faktisk IKKE fått påvist sikker astma. Kan derfor ikke skjønne at det skal være så strengt som det de har skissert for dere. Blir natten ille så dra på legevakten!!

Krysser fingre for en god natt for både dere og ungen ;-)

Skrevet

Dumme lege som ikke kunne ekspedere dere videre! Håper den kommende natten blir bedre, hvis ikke må dere vel bare dra til legevakten. Håper henvisningsprosess går fort og at han får de medisinene han trenger.

Skrevet

Oi... jeg visste ikke at man må få påvist astma for å få medisiner nå!! Det er jo helt "vanlig" at man får Ventolin ved slike problemer! Ventolin åpner luftgangene, inneholder ikke kortison eller noe annet som kan være skummelt ved (veldig) langvarig bruk. Ventoline er simpelthen helt ufarlig, men kjempehjelpsom ved slike plager som gutten din sliter med.

Skrevet

Uff, dette får jeg helt vondt av å lese!!! Høres ut som et typisk astmaanfall - men det går da ikke an at legen VENTER med å gi behandling og henviser til fastlegen!! I mellomtiden blir jo lille sønnen din verre???!! Verste jeg har hørt.

Min eldste har astma, som han fikk påvist da han var ett og et halvt år. Han blir tett og hoster når han er forkjølet, og må da ha økt medisindose. Ellers går han på ganske lave vedlikeholdsdoser. Dette fungerer helt fint, og han er aldri blitt syk, fått lungebetennelse eller noe annet - fordi vi alltid er tidlig ute med å gi nok medisiner når han blir forkjølet.

Jeg ville ikke ventet til i natt, men tatt en ny tur til legen og insistert på å få medisiner til ham, særlig når han selv sier dette er et typisk astmaanfall. Og nye regler eller ikke - dette tror jeg praktiseres veldig forskjellig. Jeg har selv vært hos lege med lillebror, et par ganger som jeg trodde han også hadde astma (noe han heldigvis ikke hadde), og da fikk jeg resept på Ventoline med en gang. Min erfaring med storebror er at Ventoline ikke er nok, han må ha kortison når han er forkjølet i tillegg.

Jeg kan ikke tro nye regler hindrer leger i å gi nødvendig behandling av små barn. Som sagt - jeg hadde troppet opp på nytt, og insistert på hjelp. Evt. truet med pasientombud og aviser, dersom det skulle være nødvendig (noe det sikkert ikke er:-).

Med medisiner blir de små med astma veldig mye bedre, og de vokser det ofte av seg etterhvert også. Storebror er mye bedre nå enn da han var mindre. Jeg ønsker dere masse lykke til!!!

Klem

Skrevet

Oppdatering fra gårsdagen og natta..

Tusen takk for gode ord og råd alle sammen :0)

Marius ble bare verre og verre etter han la seg i går, jeg var hjemme alene så måtte ringe gubben og be han komme hjem nå !

Marius hosta og hosta uten stans,vi fikk han i bilen og kjørte til legevakta.På vei dit kasta han opp noe ekstremt med slim,verste jeg har sett,det var så tykt .

Legen brukte bare noen minutt på Marius før han spurte om han fikk lov å prøve å gi han ventolin, JAAAAAA svarte vi i kor,det får du lov til..10 minutter med maskina og gutten ble en annen gutt.han ble helt rolig og han slutta å hoste.Legen sa at hadde det ikke hjulpet hadde han blitt innlagt for gutten var utslitt av å hoste og null søvn.

Vi fikk låne maskina hjem og han har til nå fått medisin to ganger.

Han har vært hos fastlegen og fått haste henvisning til barnelege.

Jeg kjenner jeg er sinna på legen som nekta å hjelpe oss, det verste er at det ikke er første gangen denne legen nekta oss hjelp. Da jenta vår ble 1,5 år gammel åt hun walnøtter og fikk en allergisk reaksjon. Hun hovna opp og fikk pusteproblem.,vi ringte legevakta og legen NEKTA oss å komme inn,hun fikk feber og vi ringte opp igjen,null hjelp. Det enda med at vi ringte en lege vi kjenner privat og han hjalp oss, gav henne allergi medisin og ventolin flytende.. i ettertid har vi fått vite at hun skulle hatt sprøyte.

Denne legen har jeg fått helt avsmak på,han har til og med avvist en kamerat av oss på legesenteret fordi han ikke hadde penger med seg,han måtte først hente penger så kunne han hjelpe kameraten vår med helvetesild....

Håper at vi kommer raskt inn til barnelegen.

Klemmer tilbake far en litt mer oppegående mamma idag ;0)

Skrevet

Så godt at dere møtte en lege som kunne hjelpe dere!

Håper den hastehenvisningen virkelig går fort gjennom systemes slik at dere får den medisinen han har behov for og litt lettere tilgang til sykehus hvis det topper seg som nå.

Lykke til da :o)

Klæm fra

Skrevet

Så bra at dere endelig fikk hjelp,og at gutten fikk hjelp til å puste lettere.Synd det må gå så langt før man blir hørt. Fortsatt god bedring,håper dere raskt får time hos barnelege så dere kan være utstyrt med medisiner, og være trygge om det kommer sånne anfall en annen gang!

Skrevet

Flott at hjelpen endelig kom!

Stakkars lille tingen som sliter med pusten, det er helt grusomt.

Og at det finnes dumme dumme leger, det vet jeg noe om;-) De er faktisk ikke noe annet enn mennesker de heller.........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...