phantomet Skrevet 2. oktober 2007 #1 Skrevet 2. oktober 2007 Igår fikk Måka nytt bilsete. Og Phantom-mannen impregnerte det, og fikk montert det i bilen allerede om kvelden. Og renset og impregnerte Juniors sete samtidig. Mens han drev på med denne jobben kom en bekjent innom for å låne noe. Han er trebarnsfar, med en liten attpåklatt på samme alder som Måka. Som den sosiale personen jeg er gikk jeg ut for å hilse på, og samtalen dreide inn på det nye setet til Måka. Jeg spurte om minsten hos dem hadde flyttet ut av babystolen, siden han er like stor som Måka både i alder og størrelse. Joda han fikk nytt sete forrige uke. Jeg spurte hvilket sete de hadde bestemt seg for. Og da pekte manne på det setet som akkureat da stod på trappen vår. Det tok et sekund før jeg skjønte at han mente det setet som Junior bruker... Jeg stilte kontrollspørsmål, for å høre om jeg hadde misforstått, men det hadde jeg ikke. Gutten på 1 år med en vekt på 11 kg er plassert i et sete beregnet for barn fra 15-36 kg, der man bruker bilens egen sele som sikring. (Blir som å sitte på pute med rygg) Og pappaen argumenterte med at gutten vokser jo så fort...så det er ikke lenge til han er stor nok... Jeg ble helt dårlig. Og måtte bare informere om farene ved å sette en baby i et slikt sete, og kjente at jeg gikk meg rent varm i min argumentasjon...og gutten vil ikke ha samme vekstkurve fremover som det første leveåret...osv osv osv Foreldreparet det her er snakk om er voksne/modne oppegående, smarte mennesker som jeg ikke hadde gjettet ville unlate seg å tilegne seg kunnskap om sikring av barnet sitt i bil... Det er visst ikke gitt at alle setter seg inn i alt...
Trollmora Skrevet 2. oktober 2007 #2 Skrevet 2. oktober 2007 Nei det er merkelig hvor mange penger man bruker på mindre viktige ting enn sikring av det mest verdifulle vi har! Vi må ut å kjøpe nybilstol til lilleSnupp snart. Hun blir 3 i februar men er en lang stor jente. Jeg utsetter og utsetter i det lengste dette innkjøpet, for det betyr at hun må sitte fremovervendt. Det var samme greia med Eldstemann. Han fikk fremovervendt sete da han var ca 3. I lang tid satt han med beina langt oppover ryggsetet. Uansett så er en 1-åring altfor liten til å sitte i et sånt type sete. De skal ha god støtte alle veier og det med sikkerhetsselen over halsen når man er så liten er ikke til å unngå. Håper de skjønte tegninga etter dine innput!
solkrem Skrevet 2. oktober 2007 #3 Skrevet 2. oktober 2007 Jeg forstår heller ikke dette. Handler dette om penger eller uviten? Det er da livet til våre håpefulle skatter!!! Svigermor her lurte fælt på hvorfor vi skulle ha et dyrt og bra bilsete i jobbilen til sambo....det tok jo bare 5min å kjøre til bhg! I 70km/t smeller det lixom! Og denne historien din kunne jeg like godt fortalt om et vennepar av oss! Og der står det på økonomien. Det gjelder å ha et sete som kan vare lenge lenge lenge. Åhh jeg blir sint:)
Gjest Skrevet 2. oktober 2007 #4 Skrevet 2. oktober 2007 For 3 år siden kjøpte naboen min nytt sete til guttungen sin, jeg lurte på hvilket sete hun hadde kjøpt og opplevde det samme som deg.Hun hadde kjøpt det setet min 5 åring brukte. Jeg lurte på hvorfor hun hadde kjøpt dette setet, jo fordi dama på butikken hadde sagt at han var jo bare 2 kg fra og da kunne han bruke ett slikt sete.Gutten var da 1,5 år. Naboen var førstegangsmamma så jeg ville jo ikke trykke nedover henne noe ,men jeg forklarte henne om hvorfor vår 5 åring kunne bruke setet og ikke min datter som er like gammel som hennes gutt. Det enda med at hun reiste RASENDE tilbake og gav dama noen sannhetens ord om å "lure" henne til å kjøpe dette setet. Det vi sliter slik med er at når vi har bakeovervendt sete blir de så bilsyke.10 minutt i bakovervendt sete etter 2 år og de var utspydde. Hva gjør en da? Barnesikring er ett ømt tema, jeg veit at de bør være bakovervendt til de er 4 år,men jeg må desverre si at mine har jeg snudd rundt 2 års alderen
phantomet Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 2. oktober 2007 Jeg er egentlig veldig streng med alt som heter sikkerhet...og nettopp av den grunn insiterte mannen min på å ha forovervendt sete til Måka. I følge all info her i norge er bakovervendt best, og det er det de anbefaler. Reiser du til Sverige sier de noe helt annet. Så det er en evigvarende diskusjon. Her ble det forovervendt rett og slett fordi Måka er en hissig liten sak, som blir dårlig som sin mor... (Jeg kan ikke sitte i baksetet mens andre kjører, og helst sitter jeg bak rattet) samt at jeg kjører som en "kråke" når ungene gråter eller er utilpass... Og etter hva phantom-mannen mener er det mye farligere enn mye annet...Så nå får jeg blikk kontakt med gutten, han får sett ut og frem i kjøreretning... Vi kjøpte bil med egen bryter for å slå av airbagen foran, for akkurat samme grunn. Slik at jeg ikke skulle blin en fare i trafikken...men slappe av og ha gutten innen rekkevidde... Så, så langt strekker vi det...*ler* Når det gjelder det andre setet omtalt her, så er det mange flere grunner enn forovervendt sete som var galt! Og idag har jeg snakket med kona til min bekjent, og de er enige om å sette gutten i et annet sete!! Manne hadde kommer indignert hjem og fortalt hva phantomet hadde sagt, og t.om. prøvd å plassere skylden på henne.... *ler* Nå lurte hun på om det var andre ting jeg burde snakke med ham om, sidenn jeg hadde slik innflytelse... *ler*
Gjest Skrevet 2. oktober 2007 #6 Skrevet 2. oktober 2007 Her i norge sier de jo at det bør sitte i bakovervendt sete til de er 4 år,noe som i praksis er ganske umulig .Men er helt enig i det du sier,er jo ikke noe som er verre enn å være uoppmerksom i trafikken da. Så du har innfytelse på mannen hennes, hehehe ikke verst ;0)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå