Gå til innhold

Hvor tidlig kan man bevisst utsette ungene for vannkopper (smitte)?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spurte helsesøter her en dag, angående jenta mi på 8 mnd. Hun anbefalte å vente i alle fall ett år.

Skrevet

Altså ett år til? Eller til de er 1 år?

Skrevet

Minst ett år fram i tid.

Skrevet

Fetteren min hadde da han var året, og han ble veldig syk og fikk mange kopper.

Skrevet

Hvorfor i himmelens navn skal du bevisst utsette barnet ditt for smitte??? Ønsker du virkelig barnet ditt sykt???

Det er det verste jeg har hørt på lenge.

Skrevet

Øøøh, det er da helt vanlig å utsette barna sine for vannkoppsmitte.

Får man vannkopper som ungdom eller voksen blir man mye sykere enn om man får det som barn.

Skrevet

Enig med moniccen. Har haldri hørt om å utsette barna for smitte bevist!! Vet at det er verre å få det når man er ungdom elr voksen men det er da måte på. Mange år til babyen din er ungdom enda!

Skrevet

Man utsetter barnet for vannkoppene, men det er vel den eneste sykdommen det er vanlig å påføre barna. Det er en stor fordel å ha vannkopper som barn, man blir mindre syk rett og slett.

Skrevet

eeh...

Her er en tankevekker til dere som uttaler dere negativt ang. temaet her...

Det er jo også en smitte de utsetter ungene deres når de vaksineres, for at kroppen ska lage antistoffer?

Og det gjøres jo også bevisst???

El kanskje vaksinere dere ikke ungene deres?

Skrevet

Jo men da er de normalt sett ikke veldig syk i en uke eller mer...

Skrevet

Og om du vil gjøre det burde du vente til ungen er 7-8 (omtrent?) sånn at h*n forstår at man ikke må klø og klore på de. Det blir så stygge arr om man river av vannkopper...

Skrevet

Det spørs det. Man kan sikkert utsette de for smitten når de er 1-2 år, det går nok bra. Men da forstår de jo enda ikke sitt eget beste, at de ikke skal klø etc. Tror jeg ville venta til ungen er 5-6 år iallfall.

Skrevet

Dere som ikke vil utsette barna for smitte, synes du virkelig det er bedre for barnet ditt å bli kjempesyk som ungdom eller voksen, istedenfor å bli litt syk som barn? Vannkopper er jo noe "alle" får uansett, så hvorfor ikke sørge for at det blir så lite "alvorlig" som mulig?

Skrevet

Det er faktisk ikke ALLE som får vannkopper!

Og å si at å vaksinere er d samme som å bevisst smitte barnet er TULLPRAT. I vaksinen er smittestoffene ufarliggjort, barnet blir ikke smittet med sykdommen av vaksinen, selv om det kan få en reaksjon, siden immunforsvaret aktiviseres.

Min eldste sønn hadde vannkopper da han var 3 ca, og han ble ille syk. Hvordan i HEL.... forklare en 3 åring hva som skjer, når han står og gråter i sofaen og ikke får sove fordi vannkoppene svir over hele kroppen hans??? Han greide ikke sitte, og ikke ligge, for da sprakk de, og sved enda mer! Det var helt grusomt. Særlig siden jeg ikke kunne forklare han hva som skjedde. Hadde han vært litt større hadde han forstått. I likhet med at ungdom/voksne forstår hva som skjer når de blir syke. Det endte med at han måtte få lokalbedøvende midler og sovemedisin hos legen for i d hele tatt og få slappet av og bli frisk igjen.

Nr to, som blir 5 nå snart har ikke hatt vannkopper enda.

Du har ingen garanti for at det blir lite "alvorlig" som du sier, selv om barnet er lite.

Litt interessant også, at de fleste som roper over seg her om hvor vanlig det er å gjøre dette, er anonyme... Hvis dere har så sterke meninger, kan dere i d minste stå for dem. Feigt.

Skrevet

Nå er vel vannkopper så vanlig at man nesten ikke trenger å anstrenge seg for at ungene skal få det. Det holder som oftest å gå i barnehagen, på skolen eller sfo.

Alle barna mine har iallefall hatt vannkopper. De 3 eldste fikk det samtidig da de var 5, 7 og 8 år. De var fulle av prikker som klødde, men var i ok form.

De 3 yngste hadde vannkopper i Februar (i år) De var henholdsvis 10 år, 8 år og 3 måneder. Babyen fikk det veldig lett, 10-12 små prikker, lite feber og var i fin form (fikk sikkert antistoffer fra meg siden jeg ammet) De to andre fikk de som sine eldre søsken.

Min søster var 18 og gravid da ungene mine smittet henne. Hun ble langt sykere en "tantebarna sine.

Synes du skal vente noen år jeg og se hva som skjer. Kan hende barnet ditt får det uten at du trenger å foreta deg noe som helst:)

Skrevet

Man har selvfølgelig ingen garanti for at det blir lite alvorlig, men å ha vannkoppene som barn er ikke alvorlig i seg selv, og her kan man ikke annet enn å følge statistikkene. Å ha vannkoppene er plagsomt, husker selv jeg hadde det, og det var ikke godt. Men alikvel det er noe de aller fleste skal igjennom 1 gang, og så lenge sykdommen er mildere når man er yngre, ser jeg på det som en absolutt fordel å ta det da. Voksne som ikke har hatt vannkopper har i alla fall ingen fordel, og bør vel heller være bekymret den dagen de selv får barn, barna er syke og selv er de skikkelige syke. Ingen god kombinasjon

Skrevet

Jeg ringte HS ang dette, da jeg hadde en venninne som hadde vannkopper hjemme hos seg. Min er 6 mnd. Fikk da beskjed at dersom mor hadde hatt vannkopper,så ville han være imun det første året og det samme gjaldt dersom en ammet. Men, det var bare å dra på besøk, ingen fare fikk jeg beskjed om.

Skrevet

Babyen er ikke imun selv om mor har hatt vannkopper. Helsesøster har nok bommet litt der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...