Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2007 #1 Skrevet 1. oktober 2007 Har ei jente som er 2 år og 7 mnd nå, og veier mellom 16 og 17 kilo og er lang for alderen. Når er det normalt å begynne med pute med rygg hos barna? Når begynte dere? Spør fordi jeg ikke vet det selv, så ikke kapp av meg hodet;)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2007 #2 Skrevet 2. oktober 2007 Jenta mi er 2 år og 2 mnd. Hun er også stor for alderen og vi måtte "brekke" henne ned i sete nmr 2, så da ga vi opp til slutt og kjøpte sete nmr 3; pute med rygg og forovervendt! Nå sitter hun godt i bilen og hun fyller faktisk det setet godt ut allerede!
Gjest Skrevet 2. oktober 2007 #3 Skrevet 2. oktober 2007 Det som er normalt er ikke nødvendigvis det tryggeste, hehe..! Det beste er å sitte bakovervendt til 4-5 år (JA, det går an!), men om hun sitter fremovervendt og er over 15 kg er det desidert best å sitte på en beltestol, med god sidebeskyttelse..! Har dere isofix?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2007 #4 Skrevet 2. oktober 2007 VI har også tenkt på dette. Har ei jente som også er stor, veier 18 kg og er nok godt over 1m nå. Hun er 2 år og 8mnd. Jeg ringte trygg trafikk og spurte om vi kunne plassere henne i "putemedrygg" sete. De sa at knoklene fortsatt er så myke at en 5punkts sele absolutt er det beste. Hun sa at jeg burde vente så lenge jeg kunne (til 3/4 av hodet er over setekanten) før jeg flytter henne over. Vi hadde prøvd et slikt putesete, og hun satt så utrolig fint i det, men damen (og forskningen) var klar i talen, vent til hun er for stor til setet,, eller godt over 3 år!
Franzen Skrevet 3. oktober 2007 #5 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg har en gutt omtrent på samme alder og vi har tenkt å ha han bakovervendt en god stund til. Hodet er fremdeles veldig tungt i forhold til resten av kroppen og "knokene" er myke som det blir skrevet her. Vi har nettopp kjøpt et sete som er godkjent bakovervendt til 25 kg - Brio Zento. Britax Two Way Elite, Britax Secura og Britax Hi-Way er også gode alternativer. Min gutt lang og lett, så det er mest pga høyden på ryggen jeg har kjøpt et sete som går til 25 kg. Det blir anbefalt å ha de bakovervendt til de er (ihvertfall) 4 år. Og det er ikke farlig med litt bøyde bein! Det er som regel foreldrene som synes det ser ubehagelig ut - barna klager skjelden. Og på lange turer kan man ta av skoa - da får de bedre plass! Og - som det også blir skrevet her - når man først skal snu barnet forovervendt er det tryggest med en beltestol som bruker bilens egne belter - ikke med "kombistol" som kan brukes begge veier. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2007 #6 Skrevet 4. oktober 2007 Annbefaler Recaro stolen fra 9 mnd- 36 kg. Den har vår gutt som er 2 år og 7 mnd gammel, brukt siden tidlig i sommer. den bruker bilens egne belter, og han sitter svvært bra i den. Han er nok ikke mer enn 13 kg tror jeg,men jeg klarte ikke bruke den gammle setet lengre, han klaget veldig på å sitte bakover, og fikk vondt i beina. dessuten ble hodet langt over kanten. (annbefaler ikke å bruke det før de er rundt 2 år ihvertfall, jeg fatter ikke hvoran man skal sette et barn på 9 mnd i det setet... det kan ikke gå ann)
Franzen Skrevet 4. oktober 2007 #7 Skrevet 4. oktober 2007 Trygg Trafikk svarte på spørsmål hos VG http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=1294 - les her hvorfor du fortsatt bør ha barnet bakovervendt en god stund til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå