Gå til innhold

føde i badekar??

Anbefalte innlegg

Skrevet

er d sånn at man ikke kan ha gått over termin hvis man skal føde i badekar? har så lyst til d men har termin på torsdag..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tror ikke det skal ha noe å si:)

jeg fødte ikke i badekar forige gang men det var ingen som sa til meg at jeg ikke kunne det ( brukte det bare som smertelindring) jeg var 4 dager over da:)

Skrevet

du skal ikke være på overtid og skal ikke være røyker er det jeg har hørt..

Skrevet

Hvis det er sann, så er det nok veldig få som føder i badekar..skjønner ikke hvorfor det skulle være lov bare til termindato. Men det som er sikkert at man ikke får lov til å føde i badekar hvis man får epidural, for det er da direkte fare for infeksjon i epiduralkanalen. Og det sa de på omvisning på kk og, enten epidural eller badekar, men aldri begge deler samtidig.

Skrevet

Hmm når jeg var på omvisning på føden(UNN) sa jordmoren at det ikke var lovt til å føde i badekar lengre... Man kunne sitte der som smertestillende før selve utdrivningen, men måtte gå over til seng eller fødestol når ungen skulle ut...Var vist noe med babyer som hadde død pga vannet....Flere som har hørt det?

Skrevet

man er innenfor termin 3 uker før fastsatt ULtermin, og 2 uker etter, så da må det iallefall være etter da.

det er forstsatt noen sykehus/fødestuer der man kan føde i vann, men med sikkerhet vet jeg at SOHO ikke gjør det.

tror man får det i elverum..

Skrevet

d har jeg aldri hørt. på slutten av den serien som går på nkr på onsdager, reklamerer de på at man kan følge svangerskapet til et par på web tv. hun føder i vann og d er på d sykehuset jeg skal føde på(universitetssykehuset i akershus) så vet man kan gjøre d der..:)

skal til jordmoren min snart, så skal høre da:)

Skrevet

poenget med å føde i vann er jo også at overgangen fra mage til vann er mye roligere for baby enn rett ut i den kalde luften!

Jeg skal føde i vann, har heller ikke hørt at det ikke skal være lov.(altså jeg vil veldig gjerne føde i vann, men om jeg får det til er jo en annen sak:P)

Skrevet

man kan føde i badekar på KK, problemet er at det ikke er så mange jordmødre som er opplært i det, og det avhenger om en slik jordmor er på vakt

Skrevet

Jeg hørte nylig at det nå var forbudt å tilby dette på norske sykehus.

Kun hvalen av pattedyr som føder i vann - og det skal hvis ikke være helt bra sånn bakterielt sett. Er ikke sikker altså, bare ei jordmor som nevnte dette for meg da jeg spurte.

Skrevet

Hei!

Jeg fant disse kriteriene for å føde på fødestua på sykehuset i Tønsberg:Kvinnen skal:

· være frisk

· ha gjennomgått et normalt svangerskap

· ha et barn i hodeleie

· fulgt regelmessig kontroller i svangerskapet

· være mellom uke 36+0 til 41+6.

· alle kvinner som ønsker fødsel på Fødestua bør ha vært inne til en samtale

· seksjonsoverlegen vurderer søknader for kvinner som ikke tilfredsstiller kriteriene

Definisjoner:

Friske kvinner er kvinner som ikke har medisinske diagnoser

Eksempler på kvinner som IKKE oppfyller dette krav:

· kvinner med diabetes

· nedsatt glukosetoleranse

· behandlingstrengende astma og kronisk bronkitt

· hjerte / kar sykdommer

· essentiel hypertensjon

· preeklampsi

· koagulasjonsdefekter

· nevrologiske sykdommer

· BMI>32 (pregravid vekt)

· kvinner med uttalte angstsymptomer

Normalt svangerskap:

Kvinner som har følt seg friske gjennom svangerskapet og som ikke har hatt:

· vektøkning <6kg og >25kg

· residiverende vaginal blødninger i 2. eller 3. trimester av svangerskapet

· innleggelse på sykehus på grunn av graviditeten

· avvikende SF mål

· med BT >140/90, eller en økning i diastolisk BT under svangerskaper på mer enn 25 mm Hg

· hvor det er påvist misdannelse hos barnet

Regelmessig til kontroll:

Kvinnene skal i svangerskapet ha blitt fulgt opp av lege/jordmor fra tidlig i graviditeten og frem til termin, med de anbefalt 6-8 kontroller.

Skrevet

ÅH!!

Jeg har så lyst til å føde i badekar...

Men..

- har behandlingstrengende astma (eller det vil si, har klart meg HELT uten noen form for medisiner gjennom hele svangerskapet)

- har hatt vektøkning på mindre enn 6 kg...

NÅ ble jeg skuffa nå... :o(

Tror dere jeg kan brele meg til det likevel??

Skrevet

Kriteriene for å føde er svært forskjellig fra sykehus til sykehus...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...