Gå til innhold

Om UL på NRK nå!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At WHO (verdens helseorg.) vil fraråde for mange UL i løpet av svangerskapet. Er det medisinske årsaker til det så er jo flere UL nødvendig, men "bare" for å se, ren nysgjerrighet, 3D osv. vil de fraråde.

Godt at det endelig kommer noen retningslinjer for dette!

Skrevet

hvorfor fraråder de ul da`?? er d farlig??

Skrevet

Hverken jeg, lillebror eller storebror er skadet på noe måte! Mamma var inne og tok UL hver 14 dag med oss i '78, '82 og '85! Da var nok maskinene litt dårligere enn de er nå.

(Det var det medisinske grunner for dette.)

Skrevet

For noe forbanna tull at det er skadelig med UL.

Typisk at en eller annen "normal-svangerskaplig" person legger inn et sånt innlegg. "Fint at det kommer retningslinjer for dette".....HA!!

I mange mange tilfeller er det medisinske årsaker til at kvinner tar regelmessige ultralyder. Og om noen vil ta UL uten slike årsaker, så hvorfor ikke? Er ikke redsel, nervøsitet osv god nok grunn....?

Legg bort sånne besserwisser uttalelser før noen kan slå i bordet med at UL er S K A D E L I G.

Hilsen en som har hatt mange UL fordi jeg har mistet maange foster...

Skrevet

Hei du siste anonym! Det de presiserte på programmet, var at man burde være restriktive med å bruke UL "for gøy", fordi man pr i dag IKKE VISSTE evt senskader det kunne gi. De sa også at dagens apparater er mange ganger sterkere enn de som ble brukt på f.eks 80-tallet. Det er også et faktum at 3D gir sterkere stråling enn 2D.

Selv har jeg hatt 3 2D hittil, og må ha flere av medisinske grunner. Jeg har heldigvis ikke vært fristet til å ta 3D, fordi jeg synes bildene ser så "skumle" ut :) dermed er jeg jo litt inhabil på det området.

Her er det vel først og fremst et spørsmål om å tenke seg om før man gjør det - på linje med kanskje å ta et glass vin, eller røyke?

Jeg håper ikke dette blir en krangletråd - det er jo snakk om ren info og ny forskning, det er jo ingen som prøver å skremme noen... :)

Skrevet

De er ikke sikre på OM det er skadelig. Så skadelig kan det ikke være for jeg har hatt 4 UL ¤til nå av medisinske årsaker". Først i uke 18 som er vanlig, så uke 22 for å se etter fosterskader pga alder, så i uke 26 pga søknad om ks (helt unødvendig med ul skulle jeg tro). Så en i uke 32 pga mistanke om fostervannsavgang. Den siste kunne de også spart seg for for det lakk ikke noe ut av livmormunnen.

Hvis de har fått beskjed om å være restriktive, synes jeg ikke akkurat at det er det....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...