Gå til innhold

Fly før termin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sikkert værtspørsmål om dette før, men... Hvor tett opp til termin er det greit å fly? Er det flyselskapene som nekter å ta med gravide, eller er det helsevesenet som forbyr høygravide å reise?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det varierer litt, klart har du hatt noen spesielle komplikasjoner eller problemer i svangerskapet kan det være en grunn til å la vær. Som jeg har forstått har ofte flyselskapet regler for hvor nære de vil ha gravide svevende rundt i lufta, og er det veldig tett opptil tror jeg noen krever en legeattest e.l.

Hør med lege/jordmor og det akutelle flyselskapet. Har vel også noe å si hvor langt det er snakk om!

Skrevet

Det kommer litt an på hvor du skal. Innen Europa kan du fly inntil 2 uker før termin, hvertfall med SAS (med legeerklæring). Jeg fløy selv fra Oslo/London 3 uker før termin med mitt forrige barn, uten problemer. Skal du til USA, tror jeg de tar deg med inntil 4-6 uker før termin, er ikke helt sikker. Dette er jo litt individuellt fra flyselskap til flyselskap.

Og ja, det er flyselskapet som nekter deg - de er nok lite intressert i en fødsel ombord!! :o)

Skrevet

Det er snakk om å fly 3 uker før termin for å delta i en bursdag, men vet ikke om det er lurt (eller om jeg får lov...)

Skrevet

Tror ikke at det er så lurt, og egentlig at du får lov til det heller.. men ring og spør det aktuelle flyselskapet. De aller fleste nekter å ta ombord gravide etter 36.uke, men det er som sagt til å sjekke opp.

Jeg selv var med på 4-timers flytur i uke 28, da fikk ikke lov å gå ombord før de fikk sett helsekortet mitt med termindato osv. Da jeg tok fly tilbake noen uker senere ( var 30+2 da, tror jeg ) , ble ikke spurt om legeattest en gang, selv om de så godt at jeg var ganske langt på vei..

så det er mye rart , kan du si.

Det beste er nok å snakke med vedkommende flyselskap, og hvis de tillatter det, ta med legeattest og. Hvis du bestemmer deg å ta turen da. Lykke til uansett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...