Gå til innhold

Stoffskifte - farlig å prøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har visst spurt om dette før, men finner ikke tråden. Jeg har følt meg uvel siden februar/mars, og har fått påvist for høy TSH i 2 av 3 prøver. Siste prøve var den sunket fra 13 til 2,5. Uten medisiner. Legen min er borte til slutten av oktober, så jeg har bare vært kasteball mellom vikarer. Har fått ny time hos fastlegen i slutten av måneden, og håper å få noen svar der.

Er det vanlig at lavt stoffskifte går over av seg selv, eller er det bare veldig ustabilt? Er det umulig å bli gravid med lavt stoffskifte? Har hørt at det kan være farlig mtp SA eller hjerneskade. Er så redd- er snart 30 og tenker å begynne å prøve om noen måneder. Noen innspill på dette med stoffskifte? Litt fortvilet over dårlig oppfølging, må finne ut av alt selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har lavt stoffskifte (hypothyreose) så tenkte å svare så godt jeg kan. jeg har fått medisiner for det i ca 5 år, thyroxin som jeg må ta hver dag livet ut. Det er litt forskjellig fra person til person hva som er årsaken til at man har lavt stoffskifte, hos noen fungerer ikke skjoldbruskkjertelen i det hele tatt, hos andre fungerer den litt. De fleste trenger dog medisiner uansett tror jeg. Det kan være vanskelig å finne den ideelle dosen medisin, så det kan ta litt tid før det stabiliserer seg, men de fleste lever et normalt liv med medisiner. Det er like vel greit å være oppmerksom på at man ikke nødvendigvis blir symptomfri selv om verdiene er normale. Man føler seg dritsjuk selv om det på papiret står at man er frisk. det er desverre mange leger som ikke helt skjønner dette.

Lavt stoffskifte går desverre ikke over av seg selv, det er en kronisk og livslang sykdom. Jeg har lykkes med å få ett barn, så ja det er mulig! Har vært gravid flere ganger, men mistet to ganger. Tror ikke det hadde noe med stoffskifte å gjøre men man vet jo aldri. Hadde ingen problemer ift stoffskifte når jeg var gravid med sønnen min. Får man behandling for sykdommen så skal det ikke være noen fare. Var ingen som sa noe om at det var farlig når jeg var gravid, men man må ta hyppigere blodprøve fordi man gjerne må øke medisineringen litt under graviditet.

Håper dette hjalp litt! det er i alle fall ikke umulig å bli/ være gravid selv om man har lavt stoffskifte (c:

Skrevet

Takk, detvar godt å høre. Nå håper jeg bare at fastlegen har tid til å snakke med meg (han har vært i pappa-perm i flere mnd), jeg har masse spm og er redd for ikke å bli fulgt opp skikkelig. Formen er mye bedre både fysisk og psykisk, og det stemmer jo med at TSH er normal akkurat nå. Men er endel trøtt. Merket du det på psyken også?

Skrevet

Det burde han jo ha, ellers burde du kanskje gå til noen andre? Men ikke lett å få tak i legen når man virkelig trenger det )-: Jeg går på et privat legesenter og de er kjempeflinke,har alltid tid og det er veldig godt. Med lavt stoffskifte er det også veldig viktig å bli fulgt opp skikkelig. Tar du medisiner (thyroxin)?

jeg var skikkelig dårlig når jeg fant ut at jeg hadde lavt stoffskifte, tsh var 400. Legen sa at jeg sannsynligvis hadde hatt det i minst ti år (siden slutten av barneskolen). Når hun fortalte meg om symptomene var det nesten et slag i trynet, det var jo bare sånn jeg alltid hadde vært, trøtt, sliten, ukonsentrert og glemsk. Ingen trodde at det var fordi jeg var syk. Plutselig fikk jeg en slags identitetskrise og har vel egentlig det enda for jeg har alle symptomene fortsatt, men litt mildere. Jeg kunne sove i 24 timer i strekk før, ingen stusset på at det var unormalt for sånn hadde jeg jo alltid vært.

har slitt litt psykisk ja, mest fordi det er en lite kjent sykdom, og lite synlig og dermed ikke så lett for andre å ta hensyn til. Ikke har man vondt noe sted, ikke feber. De fleste tror at når verdiene er fine, så er man frisk, men det vet jeg godt at ikke stemmer (-: Det er ikke alltid jeg orker gjøre noe husarbeid, orker å legge guttungen osv. Vi kan være invitert bort til noen, men så orker jeg ikke når dagen først kommer. Ikke alltid at det er lett å komme seg på jobb om morgenen heller. Det er ikke alltid så lett for andre å se at det faktisk er fordi jeg er syk. Tok lett til tårene fordi ingen forsto, og for at jeg ikke greide alt. Begynner først å se det selv nå, og godta at jeg alltid kommer til å være sånn. Jeg har lenge tenkt at jeg skal bli frisk en dag, men må også være forberedt på at det blir jeg kanskje aldri. Men, man lærer seg noen triks for å klare ting og orke ting, f.eks.huskelapper er min kjæreste venn (-:

Så ja, jeg merket det på psyken og gjør det fortsatt men å akseptere selv tror jeg er viktig.

Skrevet

400?? Oj, det var lovlig høyt. Det har jeg aldri hørt om før. Ja, jeg tenker å skaffe meg en henvisning til endokrinolog hvis det viser seg at fastlegen tar veldig lett på dette. Har ikke fått medisiner da siste prøve viste normale verdier. Får vel smøre meg med tålmodighet... :)

Skrevet

Det var det legen min sa også, hun hadde aldri sett sånne verdier før og sendte svaret i retur og ba de analysere en gang til. Hun mente det måtte være noe galt, men det stemte. Er nok lurt å bli bra fulgt opp. kan hende du har den typen hvor kroppen fremdeles produserer thyroxin selv og det er jo bra. her produseres det nesten ingen ting (-: Tror ikke det har alt for mye å si med tanke på å produsere småttinger da, ikke her i hvertfall (-:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...