Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt på 6,5 mnd gråter hver gang jeg går utav rommet han er i. Han kan leke fint når jeg går utav det, men med en gang han ikke ser meg, begynner han å gråte. Kan bare være at jeg skal rett uti gangen, på do ol.Jeg pleier å snakke med han når jeg går ut av rommet og er i et annet. Er litt tungvindt å måtte bære han med seg,når jeg er bare borte i et par sec. Gir seg med en gang han ser meg. Noen gode råd??? Noen andre som har opplevd / opplever dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, vet dessverre ikke hva du skal gjøre, men har akkurat lest at barna ofte får separasjonsangst ved ca. 7 mnd. Virker som om ungen din har det. Kanskje greit å snakke med helsesøstra om det.

Skrevet

Som hun andre her nevner så får barn seperasjonsangst. Noen i større grad enn andre. Det kommer etterhvert litt an på hvor trygg h*n er på foreldrene. Det er uansett veldig viktig at du er hos han når han føler seg utrygg. Betyr ikke at du skal bære rundt på han. Ta deg heller tiden til å sitte å leke litt med han. Det du egentlig bør gjøre får heller vente. Det er viktigere at barnet blir trygg på at du er der. For for alt barnet vet kommer du ikke tilbake, derfor gråter det. Det å bli separert fra mor kan være større og vanskeligere enn far, dette fordi det er jo mer knyttet til mor, som regel.

Det går over etter en stund, noen raskere enn andre. Derfor er det viktig å bruke tiden til å få barnet trygt på deg.

Min gråter innimellom også. Men har nå skjønt at mamma er på badet, og stikker hodet ut for å si hei, og når hodet blir borte så er hun ikke borte for all tid, men kommer tilbake.

Har du en som er flink til å aktivisere seg med lekene sine, så er det en fin innfallsvinkel, gi han oppmerksomhet på en leke du vet han liker, så kan du gå fra han en liten stund, og ta det lenger og lenger etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...