Lilly 79 Skrevet 1. oktober 2007 #1 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg skal intervjue en tysker i dag ang kulturen hans og forskjellene det innebærer fra Norge. Noen tips til spørsmål jeg bør stille han? Jepp, dette er lekse, og jeg er HELT blank... På forhånd takk for hjelpa!
Gjest -<<- Skrevet 1. oktober 2007 #2 Skrevet 1. oktober 2007 Hva er det lekse i? Hva vet tyskeren om Norge/såkalt norsk kultur? Om h*n f.eks er innvandret er det enkleste å la vedkommende snakke mest mulig. Spørre om ting h*n har reagert på, sosialt samspill med andre, i hvilke settinger h*n oppfører seg annerledes enn nordmenn osv. Om tyskeren ikke vet det spøtt om landet, men bare er innom, kan du konkretisere hva du mener å kunne bevise at utgjør norsk kultur, og så be vedkommende beskrive sin. Evt. presentere en case og spørre hvordan vedkommende ville reagert. Langt vanskeligere.
Lilly 79 Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 1. oktober 2007 Det er en "kose"mappeoppgave som læreren så pent kalte det. Jeg synes ikke den er kos i det hele tatt, men driiit vanskelig! Tyskeren jeg skal intervjue har bodd i Norge i 3 år, snakker ganske bra norsk. Jeg går helsearbeiderfag, og vi skal lære litt om kulturforskjeller, derfor har vi ikke noe konkret og gå etter. Vi skal liksom få karakterer ut i fra spørsmålene vi stiller:-( Men du ga meg et par tips der, kom gjerne med flere! Hva bør jeg spørre om i forhold til hans hjemland av kultur/verdisyn osv? Jeg er helt lost her....
Gjest -<<- Skrevet 1. oktober 2007 #4 Skrevet 1. oktober 2007 Om du passer på å stille åpne spørsmål om ting han har reagert på som forskjellig, og så følger opp med å be ham beskrive sin praksis i de tilfellene han påpeker at den er ulik nordmenns vil du antagelig komme langt med å si lite selv. La intervjuobjektet preike i vei, styr ham inn med små stikkspørsmål dersom han snakker seg for langt ut på jordet. Hold fokus på hva han mener er forskjellig fra Tyskland til Norge. Finn gjerne noe i pensum e.l som sier no om typiske kulturulike trekk. Eksempler kan være; smalltalk, sosialiseringsarenaer, syn på privatsfæren etc. Vær forsiktig med å generalisere, men spør gjerne intervjuobjektet om hvorvidt tingene han har reagert på er noe han anser som typisk tysk, eller en individuell egenskap. Du kan få mine private fordommer med på kjøpet; mine tyske venner snakker mye mer åpent om økonomi enn hva jeg opplever at nordmenn gjør - det er helt kurant å diskutere hverandres lønn etc., og mange ser ut til å ha et mer avslappet forhold til å være nøysom økonomisk. Personlig ville det ikke falle meg inn å dele en restaurantregning opp i laveste femtiøre og så ta frem kalkulatoren for å regne ut den nøyaktige tipsprosenten, liksom, men dette har jeg opplevd en del ganger i selskap med tyskere. Sosialt oppfatter jeg dem som ganske like nordmenn, men med litt mindre alkoholbehov for å åpne kjeften til fremmede. De er laaaangt høfligere mot fremmede i det offentlige rom, type hilse når noen kommer inn i venteværelset hos legen, holde butikkdøren oppe for den bak seg etc., men dette tror jeg det er delte meninger om. Verdisynet har jeg inntrykk av at varierer mer mellom by og land i både Norge og Tyskland enn det gjør mellom landene.
Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #5 Skrevet 1. oktober 2007 Det fins ganske mange kulturforskjeller man faktisk ikke tenker over. Alt for hva som er greit i barneoppdragelse, hva som er høflighet, hvordan man forventer at andre hilser, hvorvidt ungdommer snakker om hva de snakker om, hvordan skolen er lagt opp, hva som er forventet iforhold til en i hjemmet, hvor strenge reglene er hjemme, hvor sentralt familiesamholdet er.... Spør om masse sånt! Det er ting jeg ser forskjell på fra engelsk og norsk kultur...
Lilly 79 Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 1. oktober 2007 Tusen takk for tipsee Pila og Siklerotte!:-) :-) Dere hjalp meg MYYYE mer enn dere aner;-) Supre tips, nå har jeg masse å gå på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå