Gå til innhold

Hva skjer hvis jeg nekter samvær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ikke gå inn på årsaken her og nå... Men jeg lurer på hva som skjer hvis jeg nekter samvær. Noen som vet gangen i det? Finnes det noen tvangsgjennomføring? Regner med at det først må gå sin vanlige gang med rettssak. Hvis dommen da kommer til at det skal være noe samvær, hva skjer hvis jeg nekter? Hentes ungen med tvang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja det kan den.

rettsværnet er ikke på banets side her i landet...men på fars.

det kan faktisk hende det blir åpnet barneværnsak på deg hvis du nekter etter en sak. du kan i ytterste konsekvens miste daglig omsorg. skal mye til men kan skje.

Skrevet

Nå vet jo ikke jeg grunnen til at du vil nekte samvær, men jeg regner med at du mener at far av en eller annen grunn ikke er skikket til å ha samvær, og at å nekte samvær er barnets beste.

Jeg vil likevel ikke anbefale å nekte far samvær, hverken før eller etter en evt. rettssak.

Men det du kan gjøre er å stille betingelser for samværet. Legg til rette for at far kan få treffe barnet, men gjerne krev at han ikke er alene med barnet. Du kan f.eks foreslå at han har barnet hos foreldrene, hvis dette er noen du stoler på.

Hvis far har gjort noe mot barnet, som gjør at han absolutt ikke bør ha samvær, ta kontakt med barnevernet og familierådgivningskontoret for å få råd om hva du skal gjøre.

Dersom det blir rettssak, stiller du i dårlig lys dersom du ikke har gjort noe som helst forsøk på å legge til rette for samvær. Og taper du, men likevel nekter samvær, kan barna hentes med tvang.

Fars rett til samvær står dessverre i mange tilfeller sterkere enn barnets beste....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...