Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2007 #1 Skrevet 1. oktober 2007 Lurer noen ganger på hva som "feiler" norske småbarnsforeldre.... Hvorfor må ungen på død og liv legge seg klokka åtte? Reiste på ferie m et vennepar i sommer, og de kjørte knallhardt på denne regelen også i ferien. Skjønner ikke hvorfor. Vi lar heller ungen få lov til å være oppe litt lenger i helger/ ferier, slik at han også får bli med på moroa. Er vi helt "ute"? Han sover jo bare lenger neste morgen, og det er jo bare deilig for oss. Ser ikke at ungen tar skade av det! Tror ikke alltid det er ungens beste som er hovedårsaken til at unger MÅ legge seg tidlig- heller foreldrenes ønske om tid for seg selv.... og det er forståelig, men poenget mitt er- går det ikke for pokker an å gjøre et unntak fra regelen? Noen som er enig? (trenger ikke svar fra deg som skal argumentere for at unger skal legges tidlig- det vet jeg alt om- det er unntakene jeg vil høre om noen er med på...)
<3 coccinelle Skrevet 1. oktober 2007 #2 Skrevet 1. oktober 2007 Er så enig med deg. Vi koser oss i ferien sammen med vår yngstemann som nå er fire. I helgene får han også være litt lenger oppe og være sammen med oss og han elsker å få sovne på sofaen (gjerne i ni- ti tiden...) føler mange ser litt undrende på oss som gidder å ha det slik, men da vi var i Spania i sommer i et privat spansk feriehusområde sprang de spanske ungene oppe til midnatt. Vi har eldre barn som er lenge oppe så vi har kanskje ikke så stort behov for å få han i seng. Men vi koser oss med minsten og er blitt så gamle at vi ikke er så regelbundne lenger. det kan vel skje at han tar seg en liten blud i barnehagen av og til i hvilestund på mandag, men det gjør ikke noe. da er han i hvert fall i godt humør når vi henter og holder ut til etter middagen uten å være sur og hele ettermiddagen blir et ork... Ting fungerer fint for det om de ikke sover klokke kvart på åtte hver dag. (noen legger ungene rett etter barne-tv...)
PrinsesseSjefen Skrevet 1. oktober 2007 #3 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg svarer lell, selv om jeg ikke er helt enig (for hva er ellers vits i et innlegg der du ønsker dine argumenter bekreftet...) i helgene får de ikke være så mye lenger oppe, rett og slett forbi de er trøtte etter en lang uke og mandag blir pyton for de... I feriene er de lenger oppe, men prøver likevel å ikke skli helt ut. Men så er mine barn slike som trenger søvn, og synes faktisk det er greit å legge seg. Da kan jeg ikke "tvinge" de til å være våken lenger bare fordi det er sommer.
~sjiraff~ Skrevet 1. oktober 2007 #4 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg er enig med deg fordi det funker bra for oss og vårt barn. Vi har ei jente som sover lengere om morgenen om hun legger seg senere, så vi trenger ikke være slaviske på å legge seg kl 8 regelen. Men i den vanlige hverdagen bør hun være i seng til 20 eller så blir det vanskelig å få henne opp om morgen. Men jeg kjenner mange med barn som like jævlig våkner kl 6 hver morgen uansett om de legger seg kl 19 eller kl 23... Og i lengden så skjønner jeg at det ikke funker. Heller en ferie med streng leggetid enn en ferie med grinete og trøtte unger.
mamma til 3 Skrevet 2. oktober 2007 #5 Skrevet 2. oktober 2007 Jeg er enig med deg SÅFREMT ungene faktisk er i stand til å sove lenger om morgenen. Det har ikke mine klart før de har vært 4-5 år i hvert fall. Før det kunne de være oppe til etter rakettene på nyttårsaften og likevel våkne kl seks. Eneste forskjellen var at de var trøtte og grinete hele dagen. Minstefrøkna er sånn fremdeles for hun er bare 3 år. En annet ting er at gutten vår blir klin gæærn og helt hyper når han blir trøtt, så det er ekstremt slitsomt både for han og oss hvis det blir for sent om kvelden. Og for oss tar det hele ferien å få snudd dem til å bli b-mennesker, så det er ikke verd det rett og slett. Så det er ikke bare for at foreldrene skal få tid for seg selv (selv om det også er viktig for at vi skal trives), men for at ungene skal få en fin ferie. De er dessuten lette å legge og har nesten aldri protestert på det.
Bøggly Skrevet 2. oktober 2007 #6 Skrevet 2. oktober 2007 Ja, ja - så er jeg en av de du ikke vil ha svar av da.....men shit au! Tanken har aldri slått deg da at enkelte har gode grunner for å på død og liv holde på rutinene (som du kaller det!) Jeg misunner deg veldig som kan ha med ungen på "moroa" og at de sover lengre dagen etter. Det skjer nemlig ikke her i huset. Og en morgenglad unge som står opp 05.30 (og kun har sovet 5 - 6 timer) h*n er ikke lenge en glad unge, men et j....... surt, grettent, "terroriserende lite monster". Vær glad for dine fleksible unger, og ikke irriter deg over oss rutineslaver. Det er som oftest en grunn til det!
MikroMidas Skrevet 2. oktober 2007 #7 Skrevet 2. oktober 2007 Her i gården er ungene stup trøtte når klokka er sju - uansett om det er hverdag eller ferie. Jeg er enig med deg - så lenge ungene ikke "holdes oppe" bare fordi foreldre skal sove lenger dagen etter, så er det helt greit synes jeg. Hvis ungene har utbytte av å være lenger oppe, så hvorfor ikke? Men hvis de er tydelig trøtte, skal de da tvinges til å være våkne et par timer til slik at dere får sove til kl. 10 dagen etter?
Korse76♥ Skrevet 3. oktober 2007 #8 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg skulle mer enn gjerne sett at dattera mi kunne være oppe lenger av og til, problemet er at hun i en alder av 7 enda ikke sover lenger enn til kl 7 uansett når hun legger seg... Og med lite søvn får hun en vond dag dagen etterpå, gråter, sutrer og er tydelig utilpass. Så for all del, om barna ikke får for lite søvn så kan de vel være oppe litt lenger, men jeg foretrekker hyggelige dager i stedet :-)
mamma til 2 små:=) Skrevet 4. oktober 2007 #9 Skrevet 4. oktober 2007 Helt enig med deg:=) hehe jeg har selv tenkt over det! Nesten rett før barnevernet dukker opp på dåra bare pga barnet er med i butikken etter 6 haha
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #10 Skrevet 5. oktober 2007 Takk for alle svarene jeg fikk! Måtte bare høre hva andre syns. Vi hadde et bursdagsselskap for ungen vår, og da var det noen med en unge på 5 mnd,( som nettopp hadde begynt å legge ungen i 20- tida) som kom kl 19, for deretter å skynde seg hjem til kl 20, bare fordi ungen måtte jo i seng til da! Da tenker jeg at det blir for overdrevet....... Alt må ikke alltid gjøres etter boka...
mamma til 3 Skrevet 6. oktober 2007 #11 Skrevet 6. oktober 2007 Hehe. Ja den var drøy. Der er jeg virkelig enig med deg!!! Da gjør man det for regelens skyld og ikke for noe annet.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2007 #12 Skrevet 7. oktober 2007 Betyr det at dere hadde barneselskap kl 19, eller? For da hadde ikke vi kommet! Og når man har barn på 5 mnd er det ofte sånn at man nettopp har klart å skaffe rutiner for sine søte små. Da er det ikke akkurat gøy å snu på dem igjen for å gå i et selskap. Vi er sånne rutineslaver, fordi ungene trenger å sove, og fordi de ikke er hyggelige å være sammen med etter halv åtte, nettopp fordi de er trøtte. Funker dårlig å forskyve leggetid her. Og dessuten er foreldrenes behov også viktige. Jeg reiser ikke på ferie i tre uker for å ha ungene flyende oppe til 22-23 om kveldene, altså. Jeg vil ha litt voksentid. Da står jeg heller opp tidlig om morgenen. Noe vi forsåvidt må uansett, siden det tar minst 1 uke å snu om på våre barns våkne-tid. Det hender selvsagt at vi også gjør unntak fra reglene. Men ikke for å tilfredsstille venner som synes vi er teite som ikke kan la ungene være lenger oppe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå