Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det er flere som tar folat for å bli gravid. Hva er dette og hva slags positiv effekt sies det å ha for oss prøvere? :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folat er anbefalt å ta minst 1 mnd før man planlegger å bli gravid og 3 mnd ut i svangeskapet.

Folat reduserer risikoen for ryggmarksbrokk.

Det finnes faktisk en egen side om folat: www.folat.org

Skrevet

Vi tar forlat ikke for å bli gravide, men fordi vi ønsker at babyen ikke skal bli født med nevralrørdefekter (skrives det sånn??). D.v.s. bl.a. ryggmarksbrokk. Folat kan forebygge nettopp dette. Derfor anbefales det at alle som planlegger en graviditet starter å ta folat ca 3 mnd før man blir gravid og til og med 1. tri... Om du allerede har blitt gravid, anbefaler de at du tar det 1. tri.... minst! Håper du skjønte min litt kronglete forklaring :)

Så her er det bare å tygge i vei :) Lykke til!

Skrevet

Det er vel et mineraltilskudd om jeg ikke husker helt feil?? Uansett er det ikke for oss selv det er bra,men for fosteret. Dette er for å forhindre ryggmargsbrokk. Skal ta det mens man prøver å bli gravid og frem til fosteret er 3 mnd.

Skrevet

aha... Tusen takk, dere :o) Det står herved øverst på handlelisten!!

Skrevet

jeg lurer på en ting. har kjøpt sånn folat tilskudd som også innholder andre vitaminer og mineralet. men jeg har i tillegg d-vitamin mangel, og tar tilskudd for det. det er vel ikke det at jeg ikke kan begge to samtidig????

Skrevet

Jeg tar multivitamin og omega-3 i tillegg til folat (tar toltal 600 mcg folat), kan ikke forstå at det skal ha noe negativt å si. Omega 3(eller tran) er hvertfall anbefalt.

Skrevet

Fant dette på www.folat.no

Bivirkninger?

Det finnes ingen kjente bivirkninger av folattabletter på 0,4 milligram døgndose i forbindelse med graviditet. Derimot kan det oppstå bivirkninger dersom du tar flere multivitamintabletter for å nå opp til anbefalt daglig folatdose, blant annet for høyt vitamin A-inntak. For høy vitamin A- dose er uheldig for fosteret. Det anbefales derfor å ta tabletter som bare inneholder folat.

Skrevet

Joda vet at det ikke er anbefalt, men jeg tar sånt med en klype salt. Jeg tar kosttilskudd fordi jeg føler jeg har behov for det, og fordi jeg ikke er sikker på om jeg får i meg nok gjennom kosten(har litt mage/tarm problemer).

I USA er forresten anbefalt folatdose det dobbelte av hva vi får anbefalt her.....

Skrevet

Jeg visste heller ikke hva folat var fram til nå nylig så jeg gikk på apoteket og spurte. Jeg sa at jeg skulle ha folat og multivitamintabletter fordi jeg skulle prøve å bli gravid. Hun anbefalte da en pakke som heter GRAVID og som jeg da tar for god fisk! Det er folat og vitaminer i samme pille. Dagsdose er to piller om dagen.

Skrevet

hehe, ja her skal man bli forvirret skjønner jeg ;o) Tror Babyønske har rett mht å følge magefølelsen litt. En god porsjon sunt vett er jo heller ikke dumt å ha ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...