*FiskeLine* Skrevet 1. oktober 2007 #1 Skrevet 1. oktober 2007 Vil bare informere om at det nå til høsten blir en stor landskampanje i regi av Sosial,- og helsedirektoratet om alkoholens påvirkning i svangerskapet. Dette da en ser at det er så lite kunnskap blant befolkningen, og ikke minst blant mange leger (og helsestasjoner.) Sosial,- og helsedirektoratet er ikke ute etter å gi de som drakk før de visste de var gravid dårlig samvittighet, eller plassere skyld. Men for å kunne forebygge videre. Hvor mange er det her som har sett et barn med Downs? Da har du garantert sett et barn med FAS (føtalt alkoholsyndrom), da det blir født 2-3 ganger flere barn med FAS enn barn med Downs hvert år. Alkohol er den største årsaken til mentel retardasjon/hjerneskade, men samtidig den som er enklest å forebygge....
Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #2 Skrevet 1. oktober 2007 Ja, det er viktig! Fatter ikke at noen tar sjansen på å drikke i graviditeten (når de vet om det)
Cat.68 Skrevet 1. oktober 2007 #3 Skrevet 1. oktober 2007 Ja men det betyr jo ikke at det ikke kan skje skade på fostret hvis man drikker før man vet at man er gravid heller. Jeg gjorde også det, jeg måtte føde en gutt uten nyrer. legen mente det ikke var pga alkohol eller at jeg røkte innan jeg visste det. Men hva vet jeg??? Jeg gir ikke meg selv dårlig samvittighet for det, det er det ingen vits i. jeg visste jo som sagt ikke jeg var gravid. Men å si at det et løgn når noen fått den beskjeden av en lege det blir for dumt.
Trollemor og snuppa! Skrevet 1. oktober 2007 #4 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg tror du skal drikke ganske mye hvis unger får store fysiske skader av det, men at man absolutt skal unngå alkohol i svangerskapet er helt klart! Men jeg synes det blir feil å skape et hysteri og masse dårlig samvittighet om det å ta seg noen glass med vin før du vet at du er gravid! Jeg tenker senvirkninger pga av alkohol? ADHD og lese- og skrivevansker feks? Men skjer det noe med ungen, så kan det jo ha mange årsaker.... Det KAN blir litt for mye hysteri av alt sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå