Nicita73 Skrevet 1. oktober 2007 #1 Skrevet 1. oktober 2007 Gutten min er snart 1 år, vi går fortsatt hjemme begge to. Jeg eier ikke tålmodighet lengre. Han sutrer for alt og ingenting, gjør alt han ikke får lov til, han blir sinna som en okse om han ikke får det akkurat som han vil,skriker og kaster ting rundt seg. Han sover dårlig om natten, våkner ofte, de gangene jeg ikke får han til å sovne igjen tar jeg han over til meg, da ligger han å ruller seg over meg resten av natten. Jeg mangler søvn, blir sint for ingenting,må ofte gå inn på et annet rom for å puste og telle til 10. Jeg føler meg som en elendig mamma, jeg lengter etter å komme meg i jobb så jeg slipper å gå hjemme, føler meg som en enda mer elendig mor bare ved å tenke de tanker,andre ville drept for å kunne gå hjemme med sine gull. Vet ikke hvor jeg vil med dette, kanksje høre om andre føler som meg.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 1. oktober 2007 #2 Skrevet 1. oktober 2007 kan det hende han ikke får brukt kroppen sin nok i løpet av dagen? at det er derfor han sover så drålig? trass alder er helt sikkert ikke noe gøy, min har ikke kommet dit enda. men jeg vet hvordan det er og være super sliten, sånn som du er nå. du er ikke en dårlig mamma, bare en sliten mamma ;-)
Nicita73 Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 1. oktober 2007 Han har sovet dårlig siden han ble født, han sovner med en gang han blir lagt,men våkner igjen etter noen timer, da kan han våkne hver time, dette varierer mye da, i natt var han bare våken 3 ganger. Det skjer noe hver dag, og han raser rundt her hjemme, så jeg føler at han får frest fra seg. Han får en del tenner nå, og det er jo mye som skjer med disse små kroppene, men jeg er mest skremt over meg som ikke "takler" denne delen av mammarollen.
SaDa Skrevet 1. oktober 2007 #4 Skrevet 1. oktober 2007 sover han på eget rom eller samme som deg?? Hvis dere sover på samme rom hadde jeg prøvd å legge han på eget rom. Da sover han nok bedre..
Nicita73 Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 1. oktober 2007 Ja, vi holder på å bygge på, da vi har mangel på soverom. Vi har nå to, det andre bruker samboers to barn fra tidligere forhold når de er her annen hver uke. Nå er de på høstferie og vi har lagt lillegutt inn der for å se om det hjalp. De første to nettene var helt pyton, i natt gikk det mye bedre, han var våken 4 ganger, men jeg fikk han til å sovne i senga si igjen, noe han ikke har gjort på lenge. Når de kommer igjen om en uke,må han tilbake på vårt rom, sikkert ikke bra det heller,sånn frem og tilbake.
mizz25 Skrevet 1. oktober 2007 #6 Skrevet 1. oktober 2007 Han e jo liten enda,å helt vanlig å test ut foreldran... Ka med å dra på åpen barnehage ol? har du flere unga som går hjemme som dokker kan møt? Min e å sånn te tider å han e 13 mnd... Men det e en periode. Vet at om æ e mye ute med han så blir han mere sliten å trøtt =)
Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #7 Skrevet 1. oktober 2007 Du er ingen monstermamma, slapp av =) Jeg anbefaler å være mye ute med han. Min eldste elsker å være ute, og vi var me ute også da han var rundt 1 år. Var hjemme med han var 20 mnd. Har planer om det samme med minsten. Frisk luft hjelper på det meste ;-)
Nicita73 Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 1. oktober 2007 Han begynner i barnehage i slutten av mnd.,håper det kan hjelpe på humøret hans. Vi er stadig sammen med andre med barn, men han er ikke interessert i de på samme alder, mer stas med de fra 4 år og oppover, lille raringen min hihi. Vi går flere turer om dagen, stopper innom lekeplassen, men det er kun morsomt et øyeblikk.
Learning to fly Skrevet 1. oktober 2007 #9 Skrevet 1. oktober 2007 Kan det være att han nå sover for dårlig og blir sur og gretten av det pga att han har for mange aktiviteter? Kjenner en mor som ikke kunne gjøre mer enn en aktivitet for dagen med sin datter, ellers sov hun frykelig dårlig pga att hun var overtrøtt. Overtrøtte barn sover VEEELDIG dårlig. Resten av tiden måtte de gjøre rolig ting, lese, leke i sandkassen og inne med lego f.eks. Men ikke gå på butikken og ut og leke med andre unger samme dag f.eks.
Nicita73 Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 1. oktober 2007 Takk for mange gode svar. Han sover opp til 3 lurer om dagen, da fra 1 -2 timer, sover veldig godt da. Så det virker som om han får nok søvn. Ikke godt å si. Nå skal vi til legen å sjekke ut noen prikker, trodde det var vannkopper, men nå har han hatt de en uke, uten at de har blitt bedre eller verre, er nok ikke vannkopper allikevel. Håpe det ikke feiler han noe alvorlig stakkar liten.
LegallyBlond Skrevet 1. oktober 2007 #11 Skrevet 1. oktober 2007 Du er iallefall ingen monstermamma! Føler meg sånn selv innimellom, og er ikke noen god følelse...HAr sikkert godt av at han skal begynne i bhg, både du og han da, mulig han kjeder seg litt hjemme =) Men det jeg ville si var at jeg ville iallefall ha prøvd å trappe ned soving på dagen. Synes det hørtes mye ut for en ettåring å sove tre ganger for dagen, og iallefall om han sover opp i mot to timer mer enn en av gangene. Du kunne prøve å bare la ham ha en lur på dagen, og heller at han fikk ca 3 timer da. Det lureste da er å kutte den ene luren (den siste er sikkert lurt) og så prøve å dra den første sovingen gradvis lenger utover dagen slik at den første og andre luren til slutt kan slås sammen. Mulig det vil hjelpe på sovingen om natten, og når han sover bedre på natten vil dere begge blir blidere å få litt mer overskudd. Men litt trass vil det alltid være =)
Learning to fly Skrevet 1. oktober 2007 #12 Skrevet 1. oktober 2007 synes også det høres mye ut med tre lurer for en ett åring. Men barn er forskjellige. uansett, så kan barn bli urolig av å oppleve mye gjennom dagen, noe som gjør att de sover dårlig om natte når inntrykkene skal bearbeides. Han sover gjerne så ofte på dag pga dårlig søvn om natta?
Lillefy Skrevet 1. oktober 2007 #13 Skrevet 1. oktober 2007 Stakkars lille deg!!!! Jeg kjenner meg igjen, det er forferdelig å føle seg som en fæl mamma,-å miste besinnelsen og rope til gullungen(e) sin(e),-å ikke takle presset liksom!!! Men slapp av. Selv om man er mamma, så har man jo en grense. Når man ikke greier mer handler det om å ha sluppet opp for redskaper og bli overumplet av frustrasjon, heller enn at man er et forferdelig monster!!! Og mangel på søvn kan gjøre forferdelige ting ved en!!! Jeg vet at det kanskje blir hardt, men mine råd er: Sjekk ørene hans for allergi/betennelse (det behøver ikke å vise seg ved noen klassiske symtomer, men kan være en årsak til at han ikke sover!!!). Dersom han får ok på fysikken, så sett igang søvntrening. Det finnes flere gode bøker. .. Det er superhardt de første par dagene,-fordi man er så trøtt selv,-men så må man planlegge. Vi gjorde det sånn at jeg sov fra 18-24, deretter var det "mitt skift". Det tok ca tre uker før det var i orden, men siden da har vi ikke hatt noen problem med søvn. Den viktigste egenerfaring jeg kan gi er VÆR KONSEKVENT og møt aldri vrede/fortvilelse med vrede. Jeg må legge til at selv om søvnproblemet var overstått, var det ingen enkel unge vi hadde/har i hus, men jeg har mer tålmodighet så nå går det stort sett greit:o) Jeg prøver å fortelle meg selv at temperament og stahet jo også er gode kvaliteter å ha med seg i livet...) Lykke til med det:O)
Nicita73 Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter #14 Skrevet 1. oktober 2007 Ja, han sover mer nå enn han gjorde for en stund tilbake. Vært hos legen nå, han kan ikke finne ut av noe, disse røde prikkene han har kunne han ikke si hva var. Ja, jeg får ta meg sammen å ikke gi etter natterstid, så får vi håpe det ordner seg, og at jeg blir en "bedre" mamma når vi ikke flyr i bena på hverandre hele dagen. Tusen takk for svar dere:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå