Gå til innhold

egenmelding ????

babygullz <3 vilde

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg var syk i uka, hadde egenmelding 3 dager, så kom den 4 dagen som var min fridag.

Da ble jeg oppringt av jobben, å spurt om jeg kunne jobbe. Ettersom jeg fortsatt var syk hadde jeg ikke mulghet til det, men ble beordret til enten komme å jobbe, eller komme med en sykemelding.

Har de virkelig lov til å kreve det? at jeg enten skal jobbe eller komme med sykemelding, når jeg er syk på min FRIDAG??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan da mener du`?

Skrevet

har du fri så har du fri.. og på så kort varsel kan de ikke kreve noe som helst. det kunne jo være noe annet du skulle også.. nei, dette er samme hva kontrakten din sier. selv om man bare er vikar eller ekstrahjelp også, kan man ikke KREVE noe sånnt.

svarer visst på alt i dag jeg:p

Skrevet

ja...de ringte meg også 10 over 12 liksom...å vakta begynte 12...syns det er rart at de kunne kreve meg for d.

Skrevet

Hvilken avtale du har med arbeidsgiver.

Og hvilke særavtaler din organisasjon har med bedriften.

Jeg har en arbeidskontrakt som sier jeg jobber skift. Om jeg jobber overtid, får jeg overtidsbetalt fra første time.

Men i særavtalen står det at min sjef kan ta meg ut av skiftet om det pga ferieavvikling eller sykemeldinger ligger til grunn at den daglige dritfen ikke kan oppretholdes eller noe i den dur.

Da må jeg jobbe på de dagene jeg egentlig skulle hatt fri.

Og bedriften kan også til en viss grad, avhengig av avtaler beordre folk til å jobbe overtid om du ikke har nådd den første grensen på 200 timer.ettter det kan du si at du har personlige grunner for å la være.

Men om du er syk forstår jeg ikke problemt ditt, legen gir deg sykemelding om du ringer og sier du har brukt tre egenmeldingsdager og fortsatt er syk.

Skrevet

Arbeidsmiljøloven sier noe om to ukers varsel tror jeg, men de fleste bedrifter har særavtaler som fritar dem for denne om det er krise, eller tar jeg helt feil?

Skrevet

Vi får hverken kveld/helgetillegg, eller overtidsbetaling.

vi har heller ikke noen avansert kontrakt som omfatter noe som helst av det du skriver.

Problemet er ikke å få seg en sykemelding, problemet er at sjefen krever meg å jobbe på min fridag, og bruker mine sykedager mot meg..get it?

Skrevet

dessuten, så kunne det jo vært jeg ikke var syk også, men hadde lagt planer, og absolutt ikke kunne jobbe. Hva skulle de krevd meg for da? Skulle jeg blitt krevd for sykemelding da også? siden jeg hadde vært syk de 3 dagene før?

Og hvorfor skulle absolutt jeg bli krevd for å komme å jobbe om det var krise? hvis de har rettigheter til det da? De kunne jo like godt ha krevd noen andre...men siden jeg nettop var syk så var det vel bedre å kreve meg til å komme å jobbe, og true med det ene og det andre, siden jeg nettop hadde vært syk, og hatt "fri"

Skrevet

nei, samme om man har barn som må hentes i barnehagen og man ikke har barnevakt. da kan de heller ikke kreve at man skal jobbe overtid. man må jo selvsagt være fleksibel. men jeg er 99,9% sikker på at du har alt på ditt rette. ser ikke helt hvordan denne krisen kan være definert i kontrakten

Skrevet

Finnes det ikke noe sted det står noe regler for dette ?? XD

Skrevet

Staten, eks sykehus og forsvaret har det i sine avtaler.

Er det fare for liv og helse eller nasjonens sikkerhet kan man beordre folk til å jobbe. Nå skal det ekstremt mye til for at denne grunnen kan brukes i fredstid da, og når ikke det foreligger katastofer. men er folk syk stiller selvfølgelig saken seg annerledes.

Jeg fåreslår at du ringer legen og får deg sykemelding, så har du ditt på den rene i forhold til sjefen og unngår en konflikt.

Må samtidig si at det hørest ut som du har en veldig dålig sjef.

Skrevet

ja..jeg jobber som servitør...tror ikke det er noe fare for liv og helse der nei...

Jeg trenger ingen sykemelding nå, jeg møtte opp på jobb, for å unngå konflikt med sjefen. Å komme dårlig ut med sjefen er ikke noe av det jeg ønsker aller mest. Men jeg ble temmelig sjokkert over måten sjefen behandler meg som ansatt på, og syns ikke det hørtes helt riktig ut...

Skrevet

Uff, da jobber du vel i en av de værste bransjene hva arbeidsmiljølov angår tror jeg, Har vært der før jeg og...

Om du jobber heltid burde du organisere deg med en gang, det er i allefall mitt råd.

Da får du hjelp når du kommer opp i slike situasjoner.

En ordentlig arbeidskontrakt burde du også ha, selv om det ikke er lett å få i den bransjen.

Å ha en sjef som ikke har respekt for sine ansatte er ikke noe kjekt.

Man mister lysten til å yte ekstra da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...