M&M is my babies Skrevet 30. september 2007 #1 Skrevet 30. september 2007 Jeg skal si opp jobben min nå, og har vel egentlig 2 mnd oppsigelse. Men vi fikk ny eier av bedriften jeg jobber i for en tid tilbake, i tillegg har jeg gått opp litt i lønn og endret stillingsprosenten min. Jeg har ikke fått ny arbeidsavtale etter dette. Er den gamle arbeidsavtalen gyldig eller kan jeg slutte før de 2 mnd?
___ Skrevet 30. september 2007 #3 Skrevet 30. september 2007 Jeg tror avtalen fortsatt gjelder, men jeg er langt fra sikker. Forhør deg hos fagforeningen. De vet det helt sikkert. Om du må ta det med privat advokat blir det sansynligvis ganske dyrt. Eventuelt kan du kontakte jusbuss eller liknnde som gir hjelp i sånne relativt enkle seker.
*dum&deiLig*™ Skrevet 30. september 2007 #5 Skrevet 30. september 2007 Lønn og stillingsprosent har ingen effekt på oppsigelsestiden så vidt jeg vet. Dersom du har fått en ny (høyere) stilling, kan det medføre lenger oppsigelsestid, ikke kortere.
M&M is my babies Skrevet 30. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 30. september 2007 jeg så litt på arbeidsmiljøloven og der stod det at man hadde krav på ny arbeidsavtale om det var vesentlig endringer fra den forrige. Ny eiere, stillingsprosten, og lønn er jo vesentlig endringer mener jeg. Om man har krav på ny avtale så må vel det bety at den gamle er ugyldig da!!!! Ikke vet jeg.
*dum&deiLig*™ Skrevet 30. september 2007 #7 Skrevet 30. september 2007 Det står også i arbeidsmiljøloven at dersom man har jobbet faste vakter over tid (4-8 uker) gjelder vanlige regler for oppsigelse uansett om man har fått skriftlig kontrakt eller ikke. Du må forholde deg til AML uansett om du mener at den gamle kontrakten din er ugyldig eller ikke.
___ Skrevet 30. september 2007 #8 Skrevet 30. september 2007 Det at man har krav på en ny avtale betyr jo ikke at den gammle avtalen er ugyldig. Det betyr at man kan kreve å få de nye forholdene med i en ny skriftlig avtale. Hvis situasjonen var omvendt, slik at det var HI som ble sakt opp av arbeidsgiver, kan jeg ikke tenke meg at avtalen kunne bli satt tilside slik at HI ble avspist med en mnd oppsigelse. Jeg tror HI her først må kreve å få en ny avtale og så kan hun eventuelt si opp i henhold til den nye avtalen.
___ Skrevet 30. september 2007 #9 Skrevet 30. september 2007 Foresten må du forte deg å få oppsigelsen avgårde. Det er den 1. i morgen så om de ikke får oppsigelsen i dag begynner ikke oppsigelsesfristen under noen omstendigheter å løpe før 1 noveber.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå