Gå til innhold

arbeidsavtale, gyldig eller ikke!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal si opp jobben min nå, og har vel egentlig 2 mnd oppsigelse. Men vi fikk ny eier av bedriften jeg jobber i for en tid tilbake, i tillegg har jeg gått opp litt i lønn og endret stillingsprosenten min. Jeg har ikke fått ny arbeidsavtale etter dette. Er den gamle arbeidsavtalen gyldig eller kan jeg slutte før de 2 mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror avtalen fortsatt gjelder, men jeg er langt fra sikker. Forhør deg hos fagforeningen. De vet det helt sikkert. Om du må ta det med privat advokat blir det sansynligvis ganske dyrt.

Eventuelt kan du kontakte jusbuss eller liknnde som gir hjelp i sånne relativt enkle seker.

Skrevet

Lønn og stillingsprosent har ingen effekt på oppsigelsestiden så vidt jeg vet. Dersom du har fått en ny (høyere) stilling, kan det medføre lenger oppsigelsestid, ikke kortere.

Skrevet

jeg så litt på arbeidsmiljøloven og der stod det at man hadde krav på ny arbeidsavtale om det var vesentlig endringer fra den forrige. Ny eiere, stillingsprosten, og lønn er jo vesentlig endringer mener jeg. Om man har krav på ny avtale så må vel det bety at den gamle er ugyldig da!!!! Ikke vet jeg.

Skrevet

Det står også i arbeidsmiljøloven at dersom man har jobbet faste vakter over tid (4-8 uker) gjelder vanlige regler for oppsigelse uansett om man har fått skriftlig kontrakt eller ikke. Du må forholde deg til AML uansett om du mener at den gamle kontrakten din er ugyldig eller ikke.

Skrevet

Det at man har krav på en ny avtale betyr jo ikke at den gammle avtalen er ugyldig. Det betyr at man kan kreve å få de nye forholdene med i en ny skriftlig avtale.

Hvis situasjonen var omvendt, slik at det var HI som ble sakt opp av arbeidsgiver, kan jeg ikke tenke meg at avtalen kunne bli satt tilside slik at HI ble avspist med en mnd oppsigelse.

Jeg tror HI her først må kreve å få en ny avtale og så kan hun eventuelt si opp i henhold til den nye avtalen.

Skrevet

Foresten må du forte deg å få oppsigelsen avgårde. Det er den 1. i morgen så om de ikke får oppsigelsen i dag begynner ikke oppsigelsesfristen under noen omstendigheter å løpe før 1 noveber.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...