Gå til innhold

2spm... om celleprøve og spiral=)


Anbefalte innlegg

Skrevet

1)Når kan man ta celleprøve igjen etter fødselen? Tok celleprøve på gyn undersøkelse i uke 6 eller noe, og skulle egentlig inn igjen pga celleforandringer. men så ble jeg innlagt på sykehus da jeg skulle ta celleprøven, og vi ble enig om å utsette det til etter fødselen. men hvor lenge etter fødselen? kan ikke ringe gynekologen min heller, han er på ferie og kontoret er stengt...

 

2)Noen som har erfaring med hormonspiral eller kobberspiral? fordeler og bakdeler? hvor fort etter fødsel kan man sette dette inn og hva koster det sånn ca?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge legen min kunne jeg tatt celleprøve på 6 ukerskontrollen, men siden jeg skulle sette inn spiral 3 mnd etter fødselen utsatte vi det til da. Hun mente at man ikke bør sette inn spiral før etter 3 mnd, men det er visstnok delte meninger om dette.

 

Jeg satte inn hormonspiral og ble etterhvert ganske fornøyd. Blødde i 3 mnd etter innsetting, så en gang i mnd. Mange slutter nesten eller helt å blø og får mindre eller ingen mensensmerter og mindre blødninger (de som i det hele tatt blør med spiral altså). Det er prosentvis flere som blir gravid per år etter sterilisering enn med hormonspiral, så det er en veldig sikkert prevansjon. Og du slipper å tenke på å ta pillen hver morgen, den kan sitte der inne i 5 år. Koster 1200 kroner men er egentlig ikke så dyrt med tanke på hvor lenge du kan ha den inne. Planlegger du flere barn med det første er det kanskje ikke et så bra alternativ, men tanke på prisen.

Skrevet

ok, tusen takk for svar=) ja jeg er nødt til å ha noe sånn langvarige greier. ellers ender jeg bare opp gravid igjen fordi jeg surrer sånn med å huske piller og sånn hhe...

Skrevet

Jeg tok celleprøven på 6 ukers kontrollen etter fødsel.

 

Hadde kobberspiral før jeg fikk baby, kan anbefale det:) Skal få den satt inn når det er 3 mnd etter fødsel..legen ville ikke gjøre det før pga hun vil være sikker på at livmora er tilbake til normal str:) Fordeler er at du trenger ikke å tenke på prevansjon i 5 år og med kobberspiral er det ingen bivirkninger:) Bakdeler..hmm..var vondt å få den satt inn første gang, men hadde ikke født da, er vist bedre når man har født:)

Skrevet

Må man til gynekolog for å få tatt celleprøve og satt inn spiral forresten, eller kan man gjøre det hos legen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...