Gå til innhold

Bygge hus eller kjøpe?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bygge, helt klart!! For det første er det en del dyrere å kjøpe hus enn å bygge, ihvertfall med de syyyke prisene som er nå. Og fordi man får det akkurat sånn som man vil ha det, og alt er nytt og ikke brukt av andre.

*drømmer om tomt*

Skrevet

Har funnet en tomt jeg il ha, men ser for meg at det blir så mye styr med å bygge?

Skrevet

Har flere venner som har bygd, og ja, det er visstnok mye arbeid, men det tror jeg det vil være verdt. :o)

Skrevet

Kjøpe.

Er du max uheldig kan du risikere at du ikke får tak i normalprisede tømrere, ikke isolasjon og prisen på materialer har visst steget med 40%!!!

Galskap...

Skrevet

Bygge! Vi har bygget hus og det er kjempegreit å få huset akkurat som man vil helt fra starten av. Det er stress å bygge ja, men også lærerikt og veldig kjekt å få med seg hele prosessen, man setter mer pris på huset da ;-)

Skrevet

Det er masse fordeler ved begge alternativ, det blir litt som å velge mellom pest og kolera...

Fordel ved å bygge selv:

Den største fordelen er at du kan få huset akkurat slik du (dere) vil ha det.

Den største ulempen:

Masse arbeid og det går lang tid før du kan flytte inn. Dessuten masse arbeid på tomta.

Fordel ved å kjøpe:

Som regel ferdig opparbeidet tomt som du ikke trenger å begynne med fra bunnen av. "Ommøblering" er mindre arbeidskrevende enn å starte på scratch.

Du kan som regel få flyttet inn temmelig raskt.

Ulemper:

Ikke sikkert huset er akkurat som du ønsker det.

Brukte hus kan ha feil og mangler.

Og mange andre ting på alle punkter....

Selv har vi kjøpt et brukt hus. Det er ikke "perfekt", men helt greit og vi kommer til å bo her i mange år. Drømmen er likevel å bygge vårt eget "perfekte" hus etterhvert - men drømmer om å slippe opparbeiding av tomt...

Skrevet

Bygge! Får det som en vil - alt nytt.

Er nok stress, ja - men er nok verdt det;o)

Skrevet

Kommer hovedsaklig an på hvor du skal bo. Å bygge et hus koster nogenlunde det samme om du bygger på Sola, i Kauto, i Oslo eller i Vesterålen. Men å kjøpe blir billigere jo lengre unna pressområdene du kommer. Og dyrere jo mer sentralt. Her jeg bor får man ti års gamle hus med topp standard og 150 kvm for under 500.000. Det samme huset ville nok kostet 2 mill å bygge. Men det ville kostet 4 mill å kjøpe i byen.

Om man bygger får man det jo slik man tegner det. Tar nok lengre tid enn å kjøpe og så pusse opp. Jeg vet ikke jeg. Drømmer jo om å bygge, men enn så lenge er det billigere å ha kjøpt.

Skrevet

Bygge:-)

Vi har fått oss tomt og skal i gang med bygging nå. For oss spiller det ingen rolle hva snekkerne koster osv, for de prisene er innbakt i prisen på huset:-)

Regner med at det blir MYYYYE tenking og tenking framover, men tror nok det er verdt det. Gleeeder meg til neste sommer.

Her er huset vi skal bygge

http://www.boligpartner.no/husserier/Nostalgi/Vegaardsheim/

• 10 måneder senere...
Skrevet

Vi har også fått tomt nå og skal begynne å bygge. Helst foretest mulig!

Fint hus 2 lykketroll:)

Skrevet

2 lykketroll, hva blir prisen på det huset inkl alt, utenom tomt?? hvis du vil si det da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...