OsloMor Skrevet 30. september 2007 #1 Skrevet 30. september 2007 Jeg ammer min yngste datter på 13 mnd. Ammer henne ganske ofte og også om natten, eneste tiden hun ikke får pupp er når hun er i barnehagen. Men jeg opplever at flere og flere stiller kritiske spørsmål i forhold til dette, og flere maser på når jeg skal slutte. Akkurat som jeg ufrivliig ammer henne enda, og ikke KLARER å slutte. Merker at jeg blir så utrolig oppgitt, jeg liker å amme henne og hun er ikke klar for å slutte med pupp heller. Det plager ingen av oss å amme om natten heller, så hvorfor skal andre bry nesa si med det? Blir så irritert, noen nøyer seg med å si at ikke jeg trenger å amme henne offentlig lenger, herre min jemini hva folk bryr seg med! Hvis jeg vil amme min datter offentlig, noe som stadig skjer, så gjør jo jeg det med den største selvfølge, selv om hun er 13 mnd gammel og tydeligvis er blitt et kvalmende objekt og ikke et diende barn lenger. Bare en liten utblåsning fra meg her!!
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 30. september 2007 #2 Skrevet 30. september 2007 Du får bare si at du har satt deg som mål å amme lenger enn meg Neida, det er slitsomt, jeg vet det! Men du: I stedet for å svare og forsvare deg - still et spørsmål tilbake. Å, synes du det? Javel. Punktum, finale. Ikke gå inn i en samtale eller diskusjon, de har bestemt seg likevel... Å bruke energi på det tapper deg bare for krefter, og det er ikke det du trenger nå?
OsloMor Skrevet 30. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 30. september 2007 Det er så sant som det er sagt, det er jo faktisk ingenting jeg trenger å samtale med folk om. (Blir bare så provosert enkelte ganger, folk kan være så ubehøvlet til tider.) Takk for svar:-)!!!
Labbetøs Skrevet 30. september 2007 #4 Skrevet 30. september 2007 Hehe. Rart hva folk kan finne på å si. Noen kommer med nesen nesten oppi puppen på deg og sier "Nææææh! Det er så koselig å se et barn som ammer...". Andre syns amming helst bør skje bak lukkede dører. Kos deg med ammingen du. Jeg håper virkelig snuppa mi vil ha pupp like lenge, og enda legre etter det. Det er så herlig en kosestund med snuppa på puppen. Du kan eventuelt bare si at dere koser dere med ammingen, og at du vil det beste for barnet ditt da WHO annbefaler amming til to år. (Barna har jo helsemessige fordeler av morsmelk til de er fire.)
Herkules Skrevet 2. oktober 2007 #5 Skrevet 2. oktober 2007 Jeg skjønner at du blir frustrert:) jeg har ikke hatt så mange negative reaksjoner rundt meg jeg da. Enten har de ikke barn og ikke begrep om amming eller så ammet de like lenge eller så ammet de ikk i det hele tatt Jeg er derimot litt frustrert over legene mine.. Jeg har føler nesten som om de sier at jeg kan takkemeg selv for at jeg er syk når jeg ammer og at de syns det er noe tull Greia er at ingen av medisinene jeg skal ta kan tas nå som jeg ammer. Det er jeg inneforstått med, men legene maser om at ammingen min bare er tull! Det er ingen andre enn meg som lider av at jeg ikke går på medisiner, jeg blir verre om vinteren og har derfor sagt til meg selv at jeg lar det gå så lenge det går og så får jeg heller slutte med amming og begynne på medisiner NÅR JEG føler for det. Der fikk jeg ut litt også gitt:)
Evi18 Skrevet 2. oktober 2007 #6 Skrevet 2. oktober 2007 ikkje bry deg om kva dumme uvitne folk sier=) min datter er no 5 mnd men ho vil ikkje ha pupp noe særlig lenger så produksjonen går meir og meir ned=( skulle ønske eg og kunne amme lenge siden eg også syns det er så kos=)
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2007 #7 Skrevet 3. oktober 2007 For det første skjønner jeg ikke hvorfor du giddder å bry deg om ha andre mener. For det andre så henger folks reaksjoner sammen med ulike samfunnsnormer. Å amme store barn blir sett på som litt incesitiøst av de fleste, selv om noen synes det er OK. I andre kulturer er det helt godtatt. Det finnes ingen universelle sannheter for hvilke samfunnsnormer som er "riktige", i noen land spiser de rotter og hunder med den største selvfølgelighet, det synes vi er ille. Vi spiser svin, det synes muslimer er forferdelig osv. I enkelte land reiver man små babyer, noe annet ville være barnemishandling. Poenget er: Om man velger å amme store barn offentlig i Norge i dag så får man ha "guts" nok til å stå for det. Å kjefte og smelle og forvente at alle skal endre sine holdninger i takt med ditt syn på dette vil være for mye forlangt.
Yrha Skrevet 3. oktober 2007 #8 Skrevet 3. oktober 2007 Syns du er flink jeg Når de stiller kritiske spørsmål, som 'når skal du slutte', og 'du trenger ikke amme henne om natta og offentlig lenger' , kan du svare med et spørsmål: 'Hvorfor mener du det??'. Mon tro om de har et fornuftig svar som er mer berettiget enn WHO sine anbefalinger... Hvis folk skal plage andre med meningene sine, så får de værsågod begrunne de!!!
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2007 #9 Skrevet 3. oktober 2007 Bare en liten replikk til disse WHO anbefalingene: De er laget for U-land, der hygienen er en helt annen, likeså tilgang på næringsrik kost. Tror mange mødre fortsetter ammingen i all evighet av egoistiske årsaker, fordi de vil at barnet skal være avhengig av dem lengst mulig.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2007 #10 Skrevet 3. oktober 2007 Hva med tennene til ditt barn? Det er ikke anbefalt å gi drikke om natten pga, tennene. Tviler på at henne trenger det også.. sorry
Expat Skrevet 4. oktober 2007 #11 Skrevet 4. oktober 2007 Avgrensete morsmelk-måltider på natten skader ikke tennene om man pusser tenner på kvelden. Det er påvist tannskader hos de som dier 6-8 TIMER på natten (jada det er de barna som helst vil sove med puppen i munnen). 15min måltider noen ganger på natta går fint. Og det er forskning som viser at barna har medisinsk fordel av amming frem til 4års alder. Uavhenging av om man er i et uland eller ikke. 80% av motstandsdyktigheten som fullammede barn får får også delammede barn! I Storbritannia har nylig en studie vist dramatisk forskjell i sykehusinnleggelse av ammede barn vs de som ikke ammer mer, 50% reduksjon av innleggelse pga mageonder og luftveissykdommer.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2007 #12 Skrevet 4. oktober 2007 Og HVIS tennene blir skadet, så er det som regel melketennene som blir skadet i denne alderen, og de varer jo ikke evig uansett. Amm i vei, du!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2007 #13 Skrevet 4. oktober 2007 Ammer selv enda i ny og ne. Gullet er 2år og 5 mnd. Klem igjen øynene og kos deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå