Gå til innhold

Hvordan gjorde dere det med alkohol da dere giftet dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke planlagt bryllup altså, men håper jo at den dagen kommer, og så snakket jeg med mamma om alkoholservering i bryllupet her en dag, og da begynte jeg å tenke litt...

Drikker meg aldri full selv, og vil derfor ikke at MITT brylllup skal være en rølpefest, og VET at svigerfar og flere andre kommer til å bli overstadig beruset hvis vi serverer alkohol.

Er det veldig rart å bare servere velkomstdrink, vin til maten, konjakk til kaffen og evt. en drink etterpå?

Vil jo gjerne at folk skal komme i "godform", men orker ikke noe fyll:(

Hvordan gjorde det det? Og hvilke tilbakemeldinger fikk dere av andre folk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde samme tanker som deg, ønsket ingen rølpefest. Vi hadde alkoholfri velkomstdrink slik at alle kunne få samme:) Øl og vin til maten, samt konjakk og likør til kaffen :D

De som ønsket mer alkohol fikk ordne selv, og vi var veldig fornøyd med bryllupet!!

Skrevet

Vi hadde et bryllup med bare foreldre og søsken og søskens barn fordi mannen min har en del søsken og vi ønsket et relativt lite bryllup.

Familien min drikker gjerne vin til god mat og sånn, men er ingen "stordrankere" akkurat. Min manns familie er totalavholds. Vi valgte derfor å servere en alkoholfri velkomstdrink og så vin til maten til de som ville ha. Til kakene hadde vi bare kaffe. Jeg synes det var en fin mellomløsning. Foreslår at du gjør som du har skissert men kutter ut den drinken etter konjakken. Det blir mer enn nok alkohol med velkomstdrink, vin til maten og konjakk til kaffen. Blir vel vanskelig å kontrollere at folk bare tar den ene drinken?

Lykke til den dagen det skjer..

Skrevet

Men hvis folk får ta med seg selv blir det jo lett mye rølping da også?

Er vel verstingene som tar med seg medbragt*?

Hvordan ble det til dere?

Skrevet

Nå er ingen i min familie noen stordrankere, og jeg forventer av andre at de er så voksne at de tar hensyn til at dette faktisk er et bryllup og klarer å unngå rølp og fyll... Vi skal ha fri bar for jeg ønsker ikke at mine gjester skal ha noen utgifter i forbindelse med mitt bryllup... vi sponser også overnatting... Setter ikke meg selv så høytidelig at jeg forventer at gjestene skal komme langveisfra, betale drikke selv, betale egen overnatting OG i tilleg kjøpe gave! hehe Det blir dyrt, men jeg tror det blir verdt det!

Skrevet

Ja, det blir sikkert nok uten, men lurer på om folk kommer i godlunet utover kvelden uten alkohol?

Eller blir det slik at ingen danser, og folk drar hjem tidlig?

Skrevet

Jeg er ingen stordranker, men jeg synes at det å kose seg med vin og en drink eller tre utover kvelden, hører med til bryllup jeg da ;o) Uten at jeg rølper av den grunn.

Så mulig et slikt bryllup ville blitt litt traurig for min del.

Skrevet

Vi Hadde vin til til maten.

Så hadde vi bar med egen barkeeper.

Dette var en person som vi stolte på.

Hadde gjort avtale med han om dette ikke skulle hvere en rølpe fest.

Dette fungerte kjempe fint.

Skrevet

Ja, jeg vil gjerne at folk skal få drikke seg i godt humør, problemet er bare at jeg VET at svigerfar og visse andre ikke klarer å stoppe der.

Men kanskje det går an å gi barkeeperen beskjed om hvem han må følge ekstra godt med?

Hva med å si fra (på en diskret måte) til venner og kjente at vi ikke vil at det skal være en fyllefest? Går det an?

*huff* alt man skal bekymre seg for. Er jo sikker flere ÅR til ;)

hehehehe....

Skrevet

Som jeg skrev over her:

De fleste burde vel eeegentlig være voksne nok til å se forskjell på rølpefest og bryllup!

Skrevet

Ja, men problemet er at ikke alle er det, og hva gjør man da? :-/

Skrevet

Vi hadde en person vi var beymra for at den skulle drikke for mye.

Så vi sa i fra til den som sto i baren om denne personen.

Det gikk bra

Skrevet

Vi giftet oss i juli, og hadde fri bar;o)

Vi valgte å be foreldre, besteforeldre, søsken og venner. Altså ingen onkler og tanter.

De aller fleste i bryllupet vårt var derfor i 20-årene og det var slett ikke nødvendig å si ifra til dem at dette ikke var noen fyllefest. Det forsto alle selv:o)

Det var vel én av mannens kamerater som ble ganske så full tror jeg (men han hadde allerede drukket før han kom.. hehe), men det gjorde ingenting. Så lenge man ikke lager oppstyr og kvalme rundt seg og direkte raver rundt som en annen tulling synes jeg ikke det er så farlig:o)

Når det er sagt så bør vel kanskje din svigermor greie å holde mannen sin i ørene for en kveld..? Er jo kjedelig å skulle droppe alkohol til alle pga én person.... Er han alkoholliker forresten? Dersom ikke svigermor og svigerfar er sammen lenger bør det vel gå an at samboeren din sier ifra på forhånd... Synes uansett at det virker rart med en voksen mann som ikke greier å styre seg i sin egen sønns bryllup, med mindre han er alkoholliker. Er han det bør han ikke smake alohol den kvelden i det hele tatt, og dette er faktisk noe han burde skjønne av seg selv!!

Lykke til med planlegging av et kanskje-kommende-bryllup=)

Skrevet

Vi hadde et glass med velkomstdrink og deretter kun servering (vin og øl) til middagen. Brus og kaffe til kakene.

Bare gode tilbakemeldinger :)

Skrevet

Vi skal ha vin til maten og cognac/Bailey's til kaffen. Jeg vet hvordan det kan bli dersom cognacen er free hele kvelden... Selvsagt regner jeg med at voksne mennesker kan klare å begrense seg, men akkurat denne dagen setter jeg pris på at gjestene ikke blir så godt synlig beruset. Gifter oss kun én gang, dette skal være en hyggelig og minneverdig dag.

Vi skal ha bryllupet vårt på hotell, så der er det bar hvor gjestene selv kan få kjøpe mer utover kvelden dersom det er ønskelig. Sikkert noen som kommer til å benytte seg av dette, men da mer begrenset ;)

Dessuten sier det seg selv at det kunne blitt temmelig dyrt for oss med fri bar hele kvelden på hotell.

Skrevet

Vi skal ha Martini Asti til velkomstdrink, alkoholfritt under middagen, og så blir det servert cognac og baileys til kaffen, og så blir det drinker, vin eller øl på festen... Og brus da selvsagt.. Vi skal gi tilbudet om alkoholfri vin og øl under maten.

Skrevet

Vi giftet oss i sommer og hadde fri bar. Champagne som velkomstdrink, vin, øl osv til maten, likør og cognac og altså fri bar. MEN vi har ingen av familie eller venner vi var "redde" for skulle rølpe og styre. Leste kjapt nedover her og ser du et sted skrev at kanskje barkeeperen kunne "passe på" svigerfar, og jeg tror ikke det er noen koselig oppgave for å si det slik. Har man bonger eller uansett så er det alltid noen som ikke drikker og da får kanskje svigerfar drikke alikevel?? Veldig veldig vanskelig, men i din situasjon hadde jeg enten servert alkohol og krysset fingre for at folk var voksne ellers hadde jeg kuttet alt etter cognac og likør... (tror jeg ;)

Skrevet

Huff, ja. Spørs om vi bare må droppe all akohol etter desserten...

(Når den dagen kommer. *slutte å drømme*) ;)

Svigerfar er IKKE alkoholiker, men han har NULL selvinnsikt sånn generelt, og tror selv at han har et sofistikert forhold til alkohol, men sannheten er at han drikker seg snydens, snøvler, rølpesynger, sovner i en stol, men verst av alt:

Han snakker GRISEPRAT!!!!

Det er faktisk skikkelig ubehagelig! Han tror han er DEN damesjarmøren, og snakker derfor grisete til alle damene han møter, og det vil jeg ikke utsette mine bryllupsgjeste for :-/ Er jo dødspinlig!

Vet at han var i et bryllup nå i sommer der han nesten ikke kjente noen. (Hadde "mast seg til" å bli invitert) Og han drakk seg kjempefull, og snakket grisete med ALLE damene der:(

Vet at forloveren (en venn av oss) sjemtes slik at han måtte forlate festen...

Skrevet

Skjønner veldig godt du kvier deg for det ja. Selv om det strengt tatt er hans problem, så er jeg som deg og ville skjemtes. Lykke til da ;) Håper gubben frir snart. Hi hi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...