Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #1 Skrevet 30. september 2007 Hei, Er helt fortvila nå og føler jeg dunker hodet i veggen... håper det er noen her inne som har peiling på dette her og kan hjelpe meg. Jeg ble tatt opp på en bachelorgrad i høst, men etter 2 uker fant jeg ut at jeg er gravid (alenemor). Alt gikk videre veldig fort i svingene før oppmeldingsfristen 1.sep, men siden jeg ikke vil forsette å bo i denne byen hvor jeg ikke kjenner noen fant jeg ut at det ville være lurest å ta ex phil og ex fac frem til jul for å kunne bruke det i et videre studium i en annen by. Har termin i april, så kommer ikke til å greie eksamenene til våren, mest sannsynlig, derav også denne nødløsningen. Jeg lurer nå på hvordan dette blir i forhold til lånekassen, da jeg nå studerer til kun 20 stp (de reglene kjente jeg dessverre ikke til) med fullt lån. Videre om jeg beholder studieretten etter jul, og om jeg kan søke meg over til en annen utdanningsinstitusjon. Har man rett til lån og stipend som hospitant? For å ha rett til fødselsstipend må jeg jo ha hatt rett til fullt lån og stipend i hele studieåret ikke sant? Er så redd for at jeg har rota alt til nå og mister retten til stønad fra lånekassen, spesielt ettersom jeg er alene i hele situasjonen. Kjempetakknemlig for svar!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #2 Skrevet 30. september 2007 Hei! 20 stp er den grensen du må ha for å ha rett il max fødselsstipend etter fødsel. Jeg hadde det sånn: tok exphil og exfac våren 05, tok de som enkeltemner, var ikke bachelorstudent. Søkte opptak til et bachelorprogram før fristen i mars-april, fikk tibud om studieplass i august og fikk hele fødselsstipendbeøpet i løpet av sept05-juni06. Men det var litt vanskelig. For å være på den sikre siden ville jeg ikke utsette studiestart, så jeg møtte opp ved undervisningsstart niende måned gravid:-) g meldte meg opp i tre fag! Og betalte semesteravgift og alt. Søkte om permisjon først etter at jeg hadde fått innvilget fødselsstipend. Så alt gikk veldig greit for meg. Du har ikke rota noe hittil nå. Bare pass på at du ikke mister din studentstatus før fødselen. Når du søker om ny studieplass til høsten må du passe på at du gjør alt på e riktig måte sånn at du også for fødselsstipend neste høst. Frem til da kan du ha permisjon fra et studiestedet du studerer ved nå. Bare ta vare på at du er tatt opp som student et eller annet sted hele perioden og du bør da ha rett til hele fødselsstipendbeløpet. Nå vet jeg ikke hva hospitant er. Betyr det at du skal bo hjemme hos foreldrene da kan det hende at du mister retten til stipend. Du kan sikkert finne det ut når du ringer Lånekassen.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2007 #3 Skrevet 23. oktober 2007 tusen takk for svar, jeg har vært kjempebusy med alt så har vært veldig lite her inne. det lånekassen sier er at hvis jeg skal bytte studiested må jeg også søke stipend og lån på nytt, så nå er jeg litt usikker på hva som er smartest: 1. beholde studieplassen her jeg er, selv om jeg har hoppet av studiet, så og si 2. søke på det andre studiestedet og krysse fingrene for at alt går bra. Noen som vet hvorfor lånekassen evt. skulle nekte meg lån/stipend hvis jeg flytter/bytter universitet? Dette er liksom siste kneika...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå