Gå til innhold

Noen her som holder babyen over do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har møtt noen som gjorde det - er det utbredt..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NEI

Og d er latterlig å gjøre d.

Ingen babyer har sjans å forstå noe som helst av slikt! Tull og tøys!

Skrevet

Det er noen som legger inn tulleinnlegg... En smaajente eller no' som har det goey! :-) Kan ikke tro noe annet!

Skrevet

Ikke vær for sikker på d du, d er mange rare mennesker der ute :)

Og i tillegg stod d noe om dotrening i den "babyguiden"-boka jeg spurte om her inne for ei stund siden. Mulig d var i den amerikanske utgaven, men likevel.

Får bare håpe at folk flest har nok vett i hodet til å skjønne at slikt er i beste fall bortkastet...

Skrevet

Haha, det er ikke kødd! Jeg har møtt en som tok det kjempeseriøst. Hver gang det virket som babyen skulle bæsje gikk hun inn og holdt den over do! Brukte en del tid på det i løpet av dagen for å si det sånn...

HI

Skrevet

Jøss, men dette har ikke jeg tid til.Har ingen problem med å ta bleier på marthe. Men når det er sagt så er det kansje noe å vurdere når vi snart må begynne å betale 50 øre pr. kg søppel.(haha...)Nei jeg betaler heller!!

Får ta tak på potte-treningen om noen år.

Skrevet

jeg må si at jeg har holdt snuppa ofte over do.. men det har jo ikke med at jeg skulle få henne til å slutte å bruke bleie.. men heller fordi hun har hatt så hard mage at hun ikke har fått bæsjet ut.. så har måtte holde henne over da er det lettere å trykke..tror jeg har gjort det innimellom fra hun var en 8-9 mnd..

Skrevet

Har hørt at dette er populært i f.eks. USA ja.

Forstår ikke helt vitsen, jeg! Virker som om det er veldig mye pes for lite resultater.... En kan ha god kommunikasjon og lese babyen sin bra selv om en ikke driver pottetrening fra fødsel av, spør du meg.

Kanskje noe for hyperallergikere som ikke kan ha bleie på, men ellers? Stressende for både barn og foreldre, det hadde det ihvertfall vært her! Vil heller bruke den gose ommunikasjonen på å kose, mate og leke med babyen enn å følge med på dens signaler om å skulle tise eller bæsje.

Synes det lukter ganske sterkt av foreldres ønsker om å få barna pottetrente tidligst mulig...

Men for all del! Funker sikkert for noen.

Skrevet

De jeg møtte hadde altså en baby som bare var noen uker gammel. Så det var ikke snakk om en gang om dagen. De hadde gjort det siden fødselen. Rar bruk av tid må jeg si... Måtte bare høre om det var flere der ute.

HI

Skrevet

Jeg kjenner ei som begynte å holde sin 6 uker gamle jente over vasken når hun skulle tisse. Det funket, men det ble bare med den første - for å si det sånn :-) Moren mente iallefall at hun ble tidligere tørr.

Skrevet

hihi,, morsomt. akkurat når det gjelder bæsjing, kunne det faktisk funket her i huset. ikke fordi hun hadde skjønt bæret, men fordi vi vet nøyaktig når hun bæsjer. hver 7.dag og vi ser det lenge før hun bæsjer at nå kommer det, så vi har som regel tatt av bleia og lagt henne på stellebordet med dopapir under. og så hiver vi det rett i do.

Skrevet

Jommen, den er jo super! He he.

Men du bruker ikke de første ukene av babyen sitt liv til å lære deg signaler for når hun skal tisse ;0)

Skrevet

Hehe, jeg klarer ikke la vær å fortelle det. Får håpe hun det gjelder ikke ser dette. Men de hadde altså et signal for tissing og et for bæsjing. Og denne stakkars babyen på noen få uker ga tydeligvis et signal til moren når den skulle tisse, og da sa hun tssssssssss, og da fikk han lov til å tisse. Og bæsjing var det også et eller annet signal. Tenk å lære opp et menneske til noe så unaturlig! Jeg syns det var helt forferdelig. Han kommer til å få problemer når han blir større, tenk å ikke kunne tisse uten å få signal først!

HI

Skrevet

Altså fra gammelt av, så var det vanlig "å holde frem baby`n" med jevne mellomrom gjennom dagen, slik at den skulle holde seg mest mulig tørr (altså i en tid med kun tøybleier....... Min farmor har fortalt meg dette:-)

Men har aldri hørt noen drevet med dette i "vår" tid - med dagens brukogkast utstyr:)

Skrevet

Har hørt at de gjør det i andre land og at barna blir tidligere tørre der. Mødrene kjenner igjen babyens signaler og lar dem "få det ut". Er det virkelig så ille? Her bruker hver baby helt sinnsyke mengder bleier som ødelegger miljøet. Hadde vel ikke skadet om barna våre hadde slutta med bleier noen år før...

Skrevet

He he - spørs om jeg tør å innrømme det etter denne tråden her, men vi har holdt snuppa over vasken og hatt ho på potte fra ho var bitteliten. Da ho var helt liten var det fordi ho hadde kolikk og veldig vondt i magen, og når ho blei holdt på huk over vasken trigga det noen nervesignaler som gjorde at ho slapp det ho hadde i tarmene og ikke fikk så vondt i magen lenger (dette sa kiropraktoren vår). Ho fikk jo selvfølgelig lov å bæsje i bleia, men vi gjorde dette når vi likevel skulle skifte bleie. Da ho begynte å sitte mer selv kjøpte vi potte som ho satt på hver morgen og ellers når vi så at ho måtte bæsje. Kan ikke si at vi brukte så mye tid og krefter på å lære oss å se når ho måtte bæsje, og det går heller ikke ut over annen kommunikasjon med henne. Vi syns det er veldig greit å gjøre ho vant med potta, men vi har ikke noe håp om at ho skal bli bleieløs noe tidligere pga det. Vi sparer jo bleier på det, og det er jo greit :-) Dessuten, nå som ho spiser ordentlig mat, så er jo bæsjen ganske hard, og da kommer den nesten ikke ut når ho sitter på bleia, men på potta kommer den ut med en gang.

Skrevet

Jo, det høres jo fornuftig ut det da. Er jo helt fint når man gjør det av sånne grunner. ;-) Jeg reagerte mest på at den stakkars babyen ikke fikk lov til å bæsje i bleia si.

HI

Skrevet

Her er det nok du HI som må ha misforstått de som fortalte om dette.

Det er helt sikkert ikke snakk om at babyen ikke har lov til å bæsje i bleien sin, men snarere at barnet selv skal bli kjent med og kunne kontrollere selv når de går på do. En baby kan ha slik kontroll fra den er ca. seks uker gammel.

Aldri har barn gått med bleie så lenge som de gjør nå. Før, da tøybleier ble brukt var det vanlig at barn sluttet mellom ett og to år gamle (noen t.o.m før). Det er kun her i vesten at barn bruker bleie til de er to-tre-fire år gamle. Flere steder i verden, blant annet i asia, brukes ikke bleie i det hele tatt. Det som dine bekjente gjør er ikke så "rart og spesielt" som jeg oppfatter du synes det er. Det er snarere utviklingen her i vesten med å bruke bleier og å bruke dem lengre og lengre som er spesielt. Hva gjorde folk før bleiene kom??

En oppfordring til dere som kritiserer hvordan andre gjør ting; tenk heller at de helt sikkert gjør dette for en grunn. At mange som gjør "rare og spesielle ting" helt sikkert har satt seg godt inn i hvorfor de ønsker å gjøre akkurat slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...