nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 30. september 2007 #1 Skrevet 30. september 2007 Kan dere anbefale det ?
fleXibel Skrevet 30. september 2007 #2 Skrevet 30. september 2007 Jeg brukte epidural. Var en befrielse etter mange timer med veer, og så var jeg så utslitt etter 2 dager så og si uten søvn, mat eller drikke (kastet opp for det meste det jeg fikk i meg). Så da jeg fikk epiduralen så fikk jeg endelig i meg litt drikke (for etter veene begynnte fikk jeg slettes ikke i meg en dråpe før jeg spydde så jeg var uttørket...).. gav meg styrke og mer fokus til å klare fødselen. Men er jo forskjellig fra person til person etter hva de føler de trenger..
mammaen til G & A Skrevet 30. september 2007 #3 Skrevet 30. september 2007 Jepp, hadde epidural med begge mine. Anbefaler det paa det sterkeste=)
Alba44 Skrevet 30. september 2007 #4 Skrevet 30. september 2007 Jeg fikk epidural, men den virket IKKE! Anestesilegen beklaget det etterpå.. Så jeg anbefaler vel egentlig ikke det av den grunn, men det er vel heller sjelden det skjer at den ikke funker som den skal.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 30. september 2007 #5 Skrevet 30. september 2007 Jepp, jeg hadde.. Føler du at du trenger det, så ta det! Føler du at du ikke trenger, så er jo saken grei! Vanskelig å anbefale noe som helst, da folk er forskjellige!
hit og dit Skrevet 30. september 2007 #6 Skrevet 30. september 2007 Eg hadde epidural. Den tok alle smertene og eg kjente berre så vidt at eg hadde rier. For meg var dette heilt perfekt, og eg hadde ein veldig positiv opplevelse av det. Eg har ikkje født med epidural, for det enda i ks. Anbefale og anbefale. Det kjem ant på kva du ønsker sjølv. Eg ville ikkje ha smerter om eg kunne slippe, og syntes det var greit å kunne ha ein avslappa samtale med lege og sambuar. Det var rett og slett ganske så koselig på fødestua. (Me fekk ungen i Ungarn, og der får ein legen som har fulgt ein opp under svangerskapet ved fødsel, og han er der kun for deg heile tida)
"Frostpinnen" Skrevet 30. september 2007 #7 Skrevet 30. september 2007 Selv så hadde jeg en lang fødsel (32 timer) Hadde på forhånd tenkt at jeg godt kunne få epidural om jeg følte behovet . Men da jeg var i fødsel hadde jeg igrunn nok med meg selv og glemte hele greia før siste vaktskiftet kom på og da hun kom inn i rommet og ser meg sier hun : - vet du jeg har så lyst å gi deg epidural jeg og det takket jeg ja til. Jeg var så sliten at jeg ikke visste hvor jeg var og epiduralen gjorde at jeg fikk hentet kreftene til pressriene startet 3 timer etterpå,sov mellom riene. Hadde til å begynne med lystgass noe jeg syntes virket helt supert til den ikke virket i det heletatt. Viste seg at de hadde glemt å skru den over fra oksygen til lystgass igjen etter litt komplikasjoner underveis. Men vil si at jeg den dag i dag 2 år etter fortsatt er øm der de satte den , men tar neste like mye kreftene fra meg så velger jeg nok å ta imot en gang til...
___ Skrevet 30. september 2007 #8 Skrevet 30. september 2007 Jeg har født en med og en uten. Hvis du trenger det er epidural flott, men det er ikke sikkert du får behov for det.
FIFFI *nybakt 2barnsmamma* Skrevet 30. september 2007 #9 Skrevet 30. september 2007 jeg fikk det etter mange timer med drypp-rier! Det hjalp vel ikke så mye som det gjør på enkelte. på den ene siden av magen kjente jeg ingenting. Men da pressriene kom klarte jeg ikke helt kjenne når jeg skulle presse. Det kan skje. men klarte presse henne ut på et kvarter,så det gikk jo bra!
♥MAMMA & LILLEGULL♥ Skrevet 30. september 2007 #11 Skrevet 30. september 2007 Fikk først lystgass, jeg ble kvalm av det og valgte og ikke ta noe.. Hadde det så vondt at jeg forlangte epidural (jeg ville egentlig ikke fordi jeg hadde hørt masse rart om epidural.. noen får lam i den ene bein.. Og ei venninne av meg fikk 3 epidural på samme dag uten de fikk det til og sånt. så jeg turde ikke)... Det hjalp meg veldig.. Det var så herli.
Oslomor76 Skrevet 30. september 2007 #12 Skrevet 30. september 2007 Ja, jeg brukte det og det var til stor hjelp for meg. Men du bør kanskje vurdere det etterhvert og ikke bestemme deg på forhånd. Vi er så forskjellige. Lykke til:)
übermamma *5 pp* Skrevet 30. september 2007 #13 Skrevet 30. september 2007 Jeg fikk epidural pga høyt bt, sv forgiftning...og kommer aldri så lenge jeg får bestemme til å ta det igjen Å ta sprøyta var piece of cake-litt vanskelig å sitte riktig foroverbøyd med giga mage og rier...men men Men etter 10 mimn så slutta den og funke og jeg fikk krampe i hele bekkenet og ryggen og null rier..hadde bare en giga-krampe og var vondt uansett hvordan jeg lå, satt, stbare grein og jordmora prøvde å tvinge på meg lystgass og sånne saltvannsdråper en det var bare ubehagelig og gjorde det egentlig værre med det maset hennes Riene stoppet jo opp selv med masse drypp og lå og lå og lå fikk ikke drikke eller spise pga muligheten for hastesnitt som vi egentlig bare ventet på følte jeg... men den epidural driten begynte å pipe...hvert jævla 30 sekunde så måtte vi vente på jm som kom inn og skrudde på et eller annet på den så den holdt opp...og sånn holde den på i flere timer trodde jeg skulle bli gal... Vil aldri se en epidural igjen
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 30. september 2007 Forfatter #14 Skrevet 30. september 2007 takk for alle svarene. ser ut som de fleste hadde en positiv opplevelse med epidural. jeg tror jeg vil ha epidural, men som dere sier så må man av og til ta det litt som det kommer takker = )
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 30. september 2007 #15 Skrevet 30. september 2007 Jeg fikk det helt på slutten etter en laaaaaaaaaaaaaaaang fødsel. Hadde jeg ikke fått det hadde ikke det gått så bra med tulla som det gjorde. Det var også helt fantastisk.Fikk sove ett par minutter fikk tilbake energien. Skal helt klart ha det om jeg føler for det når tulla vil ut =0)
Kosel Skrevet 30. september 2007 #16 Skrevet 30. september 2007 Epidural Guds gave til kvinnen - sånn var det for meg hvertfall:)
Mild, Marcus & Mille Skrevet 30. september 2007 #17 Skrevet 30. september 2007 Ikke for å skremme, men må bare si ifra om at det kan gå feil også. Det gjorde det med meg. Anestesilegen bommet flere ganger på meg, og den fungerte ikke. Etter fødselen klarte jeg ikke se meg til sidene eller opp/ned. Dette varte i ca. 5 dager. Samtidig hadde jeg spinalhodepine - klarte med andre ord ikke stå oppreist uten å få en helt forjævlig hodepine og rett og slett bare legge meg ned igjen. Så var sengeliggende i 3-4 uker etter fødselen. Spinalhodepinen dukker også opp innimellom. Bare så du vet litt om baksidene ved det også. Er ikke alltid det går bra.. Men, lykke til!
mam <3 Skrevet 30. september 2007 #18 Skrevet 30. september 2007 Ja, hvis du føler du trenger det så. Helt ærlig tror jeg at jeg kunne ha klart meg uten, hadde jo 7 cm når den ble satt sånn ca.. Selv om smertelindringen var veldig god var det litt dumt å måtte ha alle de slangene og styret med seg overalt. Dessuten var det skikkelig blæ å miste følelsen i bena, ble sånn nummen. Så jeg angrer litt på en måte i og med at jeg kunne ha klart meg uten (tror jeg). Men det er ikke sikkert jeg ville ha brukt ordene perfekt og enkel om fødselen min samme dag som jeg fødte uten epiduralen.
Julebeibi på vei :) Skrevet 30. september 2007 #19 Skrevet 30. september 2007 Epidura får meg var som og komme til himmelen etter flere timer på drypprier,alle smertene fårsvant,jeg ble helt rolig åhh d var hærlig:) Jeg kjente når pressriene kom så har bare positivt å si om den,skal jeg ha flere bare tar jeg d gjerne engang til uten og nøle:)
sommerbebi Skrevet 30. september 2007 #20 Skrevet 30. september 2007 Jeg ble satt i gang med sterke doser drypp, så jeg fikk bare beskjed om at "nå kommer snart noen for å sette epidural på deg", uten at jeg engang hadde bedt om å få det.. og det var som å gå fra helvete til paradis.. Jeg gikk fra å knapt få med meg hva som foregikk rundt meg til å ligge i senga og lese blad og spise sjokolade.. Epiduralen gjorde at fødselen min ble en god opplevelse som jeg ikke ser tilbake på med gru, selv om fødselen ble så "medisinsk" som den ble.. Lykke til med fødselen din!
heisand? Skrevet 30. september 2007 #21 Skrevet 30. september 2007 ikke jeg, da hadde visst fødselen tatt 2 timer lengre
linneha Skrevet 30. september 2007 #22 Skrevet 30. september 2007 Tja, anbefaler det litt..og ikke i det hele tatt.da epiduralen ble satt funket den dritbra, det var som å komme til himmelen, fikk spist og slappa av. Blei lam i ene beinet, men brydde meg ikke så mye om det akkurat da. Men plutselig begynte jeg å kjenne riene litt. Etter 5 minutter var det kjempevondt i ene sia. Det var forferdlig vondt. Lå å ropte og grein, orker nesten ikke tenke på det nå. Jordmora sa i ettertid at riene mine føltes dobbelt så vonde siden smertene kom så plutselig (på de siste cm) og kroppen ikke hadde "forberedt" seg på det. Under fødsel så bygger det seg visst opp kroppens eget smertestillende etter som smertene øker, slik jeg forstod det. Da pressriene kom kjente jeg plutselig ingenting lenger. Jordmora sa ikke i fra når riene kom, og jeg visste ikke når jeg skulle presse. Tror nesten jeg pressa ut babyen utenom riene. Var lam i ene beinet i flere timer etterpå. Og hadde vondt i ryggen i måneder etterpå, der de satt nåla.Vet faktisk ikke om jeg vil ha epidural neste gang, tror jeg får ta det der og da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå