smillas Skrevet 30. september 2007 #1 Skrevet 30. september 2007 Jeg forstår ikke hvorfor det er så mange her som ønsker å føde før termin. Jeg har akkurat gått i permisjon, har 19 dager til termin i dag, og krysser fingre og ben for at jeg holder til termin. Jeg trenger jo disse ukene til å lande, ordne ting og forberede meg til fødsel. Har hatt masse 3. trimesterplager (søvnmangel, sympt.giv. bekkenløsning, halsbrann, karpal tunnel syndrom you name it) og har hatt masse å gjøre på jobb før permisjon. Da er det jo en fin tanke at man har minst tre uker på å skru ned tempoet litt før den lille kommer ut? Men her virker det som om folk er klare for å få ut ungen med en gang de er fødeklare. Skjønner jo at det kan bli lenge å vente hvis man har alt klart tre måneder før termin, ikke har vært i jobb og lignende, men det kan vel ikke være tilfellet for flertallet av oss? Når man føder før termin, blir jo permisjonen også forkortet i den andre enden. Da blir det jo mindre fri fra jobb, det må i det minste være en fordel å ta vare på fridagene sine???
Håp & lille Hopp-Overtid Skrevet 30. september 2007 #2 Skrevet 30. september 2007 Alle vil sikkert ikke føde før termin... Jeg kan bare svare for meg selv, jeg har vært sykemeldt i mange måneder og alt er klart til den lille kommer. Jeg gleder meg så mye, og vet at han er ferdig og egentlig klar for å komme ut uten problemer nå. Syns også ting begynner å bli tunge, både for bekken, rygg, pust og vanlige gjøremål. Så som sagt, kan bare svare for meg selv- men jeg ønsker han kommer hvilken dag som helst nå...!
smillas Skrevet 30. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 30. september 2007 Da hører vel du til i den kategorien som bare venter nå, men flertallet har vel vært i jobb til permisjon, trenger å stresse ned og har ikke alt klart? Det er vel ikke slik at flertallet av norske gravide sykmeldte før permisjon, heller. Kanskje litt skjevt utvalg som er representert på disse sidene, men det må vel finnes flere som kan tenke seg å vente her inne også?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #4 Skrevet 30. september 2007 Jeg har vært sykemeldt i flere månder og er lei av å gå hjemme uten å få gjort så mye. I tillegg har jeg fått så mye vann i kroppen i det siste at jeg nesten ikke kan bruke hendene. Har stoooore problemer å tørke meg selv etter toalett besøk - ja man kan vel nesten le av det men jeg kan si at det ikke er mye moro når man ikke klarer å bruke hendene/bøye de pga hevelse/smertene. Sliter og med dårlig nattesøvn (maks 2 timer søvn sammenhengende), ryggproblemer og pusteproblemer - ja føler meg rett og slett helt ræva og utslitt. Føler alt dette begrenser og hemmer meg så mye at jeg gjerne vil ha babyen ut før termin.
betty74 Skrevet 30. september 2007 #5 Skrevet 30. september 2007 Vil alle det? Jeg føler meg overhodet ikke klar og føler på meg at jeg kommer til å gå lenger denne gang.Begynner på uke 39 i morgen.. Forrige gang fødte jeg i uke 38 og da var jeg helt klar da. Hva som er forkjellen på forrige svangerskap og dette vet jeg ikke... Jeg har vært sykmeldt begge gangene, men var kanskje ivrigere med planleggingen forrige gang.. Så da gjenstår det bare å se når lille snuppa har tenkt til å komme. Dette er det ikke jeg som bestemmer uansett... En medvirkende faktor til at jeg i større grad gjerne venter til babyen er klar denne gangen er at vi fikk kolikkbarn sist. Hvis lillesøster får et par uker ekstra i magen innbiller jeg meg at sannsynligheten for å få enda enmed kolikk ikke er like stor? Men det vet jeg jo ikke, da..
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 30. september 2007 #6 Skrevet 30. september 2007 jeg har vært sykemeldt lenge og alt her hos meg er nå klart.. Den siste tiden har vært kjempeubehagelig, med null energi , masse kynnerne osv. Da ser jeg ingen fordeler med å gå to uker over termin egentlig. Ligger jo bare på sofaen hele dagen uansett. Hadde jeg jobbet frem til permisjonen , hatt to barn fra før osv så hadde jeg nok trengt mer tid til å ordne og fikse før bebyen kommer. Men som sagt, : jeg er klar = )
Ranveig R Skrevet 30. september 2007 #7 Skrevet 30. september 2007 Eg vil ikkje. Har 4 veker til termin, og skal flytte inn i nytt hus om ca 3 veker (viss alt går etter planen). I mellomtida bur vi hos mamma og pappa, og eg vil IKKJE bu hos andre med både ein aktiv toåring og ein fersk baby! Dersom vi hadde vore i hus allerede hadde situasjonen vore annleis. Eg er heimeverande med lillegut på 2, og er rimelig lei av at kroppen min ikkje taillater meg å leike ordentleg med han, gå på tur osv. Dessutan var storebror nesten 4,5kg då han vart fødd, og dersom eg føder før/til termin er sjansen for veldig stor baby litt mindre enn om eg går over. Men sånn som det er no, skulle eg gjene sett at eg fekk tid til å flytte inn/komme i orden i nyehuset, og så få bakt rundstykke og bollar og laga middagar eg kunne fryst ned til vekene etter fødsel. Men det blir neppe tid til det. Håpar berre vi rekk å flytte inn...
Ezmeralda Skrevet 30. september 2007 #8 Skrevet 30. september 2007 Jeg ønsker ikke å føde før termin. Har en uke igjen på jobb før permisjon. Har jobbet 100% gjennom hele svangerskapet og har som du skriver mye å forberede de dagene jeg skal gå hjemme før termin. Dette blir mitt første barn. Jeg er 31 år og har levd et egoistiskt liv fram til nå. Samboer og jeg har dyrket hverandre og friheten vår i mange år. Vi er vant til å gjøre hva vi vil når vi vil. Jeg gleder meg veldig til babyen kommer og graviditeten var veldig planlagt, men jeg føler en viss trygghet med å ha den lille i magen... :-) Nå vet jeg hvor den er, den skriker ikke og jeg kan gjøre hva jeg vil, enn så lenge... og det nyyyter jeg til det fulle. :-) Livet blir snudd opp ned tids nok..
Krokodillemor Skrevet 30. september 2007 #9 Skrevet 30. september 2007 Jeg har ikke noe bestemt ønske om at babyen skal komme før eller etter termin. Jeg håper vi unngår fødsel på julaften, men utover det er det ikke så nøye når den velger å komme. Jeg vil tro at de som er i dårlig form har større ønske om å ikke gå over termin enn de som er i strålende form.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #10 Skrevet 30. september 2007 er forskjell på å ønske at barnet kommer før terminen og ettertermin da.har gått 15 dager over med begge mineog det er sinnsykt tung tid!!!spessielt med vann i kroppen,bekkenplager ,halsbrannog dårlig søvn.så jeg ønsker at arnet skal komme innenfor de 14 dagene før termin.det er helt normalt at barn gjør og de er ikke premature da.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #11 Skrevet 30. september 2007 Men jo lengre barnet er i magen, desto bedre rustet er den for å møte dagens lys! De siste ukene før termin er den "ferdig laget", men babyene har veldig godt av å fete seg opp inne i magen for å bli sterkere og mer motstandsdyktige.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #12 Skrevet 30. september 2007 hehe.. finnes det en kategori som ikke er klar for verken å føde før eller etter termin. Jeg er overhodet ikke klar for noe fødig,på den annen siden sønker jeg heller ikke å gå over termin for da er jo i utgangspunktet barnet ferdig utviklet og ligger bare å godgjør seg og legger på seg. Vanskelig det der,gitt.
Håp & lille Hopp-Overtid Skrevet 30. september 2007 #13 Skrevet 30. september 2007 "Men jo lengre barnet er i magen, desto bedre rustet er den for å møte dagens lys" Denne er jeg ikke helt enig i da, anonym... Om babyen kommer 2 uker før termin er det fordi den er klar til å komme da... Vil ikke tro den ville vært bedre rustet om den lå lenger, så lenge det ikke er snakk om premature barn.
Kristin* Skrevet 30. september 2007 #14 Skrevet 30. september 2007 "Men jo lengre barnet er i magen, desto bedre rustet er den for å møte dagens lys" he he he, dette stemmer ikke da! Babyer har IKKE godt av å ligge 3 uker på overtid i magen!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #15 Skrevet 30. september 2007 2 uker før termin er jo normalt det da.gikk som sagt 15 dager over termin og den var ikke riktig heller så sønn min var syk første uken og fikk høre at det var for at han var der inne for lenge.så helle 14 dager før en 14 dager etter ....
Tubbies Skrevet 30. september 2007 #16 Skrevet 30. september 2007 Jeg er 100% sykmeldt, og sliter med sympt.bekkenløsning. Hverdagen er ganske tøff, for å si det sånn. Jeg er også andregangs, og jeg vil IKKE føde før termin på tross av alle plager ;o) Sist såg jeg for meg fødsel fjorten dager før (mens)termin, og siste tida var uutholdende kjedelig!! Nå ser jeg for meg fødsel 3 dager over ULtermin. Da tror jeg ikke at jeg blir så lei på slutten. Ungen kommer uansett ikke før den er klar. Så det nytter heller ikke å kjenne etter og lure på om noe er på gang...
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #17 Skrevet 30. september 2007 Jeg har 12 dager til termin og håper gutten kommer hvilken dag som helst nå. Gruer meg til fødselen, har lang vei til sykehuset og vil gjerne ha det overstått... Og så er det jo det at jeg GLEDER meg sånn til å hilse på den lille gutten vår. 10 år med prøving, et svangerskap utenfor, 3 prøverørsforsøk, og 2 operasjoner gjør at vi er klare, VELDIG klare.....
smillas Skrevet 30. september 2007 Forfatter #18 Skrevet 30. september 2007 Ja, noen er i alle fall i samme situasjon som meg. Det var jo litt betryggende. Jeg sier ikke dette fordi jeg ikke har fysiske plager, har som sagt plenty. (Jeg har bl. a. 2 i ødem og full stopp for nerver ut i begge hender. Jeg sover to timer i strekk og har halsbrann og det ene med det andre, syt, syt) Men likevel har jeg vært i jobb og derfor er jeg helt avhengig av disse tre ukene. Det er ingen som nevner permisjonstida som blir borte, og jeg forstår ikke det heller, men det har vel også noe med sykmeldt vs yrkesaktiv status den siste tida å gjøre. Jeg tror babyen egentlig er klar som et egg, jeg, stanger som bare det mot bekkenet. Men kroppen gir heldigvs ingen drahjelp enda, takk og lov. Ting jeg skal gjøre i permisjonstida: Barselgruppe, ammekurs, fotpleie (!), vaske babytøy, vaske leilighet med vinduer og alt, gå på kino og teater (kan bli lenge til neste gang), sikkert ting jeg kommer på underveis, men først og fremst HVILE ut sånn at jeg får litt energi til vesla kommer. Og glede meg, selvsagt...
smillas Skrevet 30. september 2007 Forfatter #19 Skrevet 30. september 2007 Jordmorgruppe, heter det kanskje, med fødselsforberedende kurs... Her er jo poenget å ikke ta noe på forskudd! ;-)
Ioren Skrevet 30. september 2007 #20 Skrevet 30. september 2007 Nå som babyen er over prematur, så blir ikke jeg lei meg om han kommer snart Men stresser heller ikke med kjerringråd osv.. Er innstilt på å gå til 1. november liksom... (det er altså ca 14 dager over terminen min) Gikk ut i permisjon på fredagen som var, og har 19 dager til termin nå. Har kun jobbet 20% de siste 2 månedene, og 50% i nesten 3 mnd før det igjen, så jeg har hatt myyyye tid til å bli ferdig Har hatt bekkenløsning siden mai, med mer eller mindre vondt, så selvfølgelig har tida gått sakte... =\ Men det er som folk sier, ungen kommer når han er klar, og da er det ikke mye jeg får gjort før den tid uansett
mamma til s@lma Skrevet 30. september 2007 #21 Skrevet 30. september 2007 Tviler på at alle vil det..men de som ønsker det er nok i uke 36 eller lignende, men kanskje 38-39, slitne, med masse diverse plager som ikke gjør livet enklere og permisjonstid går ikke fortere for det. Og så fra uke 38 er jo det helt trygg for babyen å bli født da. Som for eksempel meg, uke 40 nå, har vært i god form helt til uke 37 fa jeg gikk i permisjon. Ja, var i jobb hele tiden, er veldig aktiv person i utgangspunktet og det tar knekken på meg nå. Hadde det meste klar noen uker før permisjon startet, og det er jeg VELDIG glad for, for de siste to ukene har formen forandret seg 180 grader og nå klarer jeg ingenting. Så vidt klarer å gå nå i disse dager.Er hjemmet alene mesteparten av tiden, kommer meg ikke ut for jeg klarer ikke det, og i tiden før fødselen virker en dag som en uke. Og om jeg skulle ordne nå med utstyr, babytøy og slik, så hadde jeg mest sansynligvis begynt å gråte. Så ja, jeg har ingenting imot å føde nå, 6 dager før termin, og siden jeg er førstegangs og det er faktisk ganske mulig at det blir overtid på meg, så ser ikke særlig lyst på de nærmeste ukene slik jeg har det nå. Så jeg tror du har nok fått litt feil inntrykk , det er nok ikke alle som absolutt ønsker å føde før termin,men det er mange som ikke har noe imot.
mamma til s@lma Skrevet 30. september 2007 #22 Skrevet 30. september 2007 søren, nå er det kommet taste feil igjen her. mente selvsagt at de som ønsker å føde før termin er nok IKKE i rund uke 36.. sorry.
supermamma til 2 tette Skrevet 30. september 2007 #23 Skrevet 30. september 2007 For et par uker siden, tenkte jeg akkurat som HI... Da hadde jeg akkurat gått ut i permisjon, jobbet ca 250 timer overtid pr august og vært borte 1 dag fra jobb i løpet av graviditeten. Nå har det gått 2,5 uker og jeg har 5 dager igjen til termin. NÅ er jeg KLAR!!! Så tror dette kan endre seg i løpet av en dag eller to... Når ting er på plass, er det liksom greit!! Sånn er det i hvertfal for meg...
Pimienta Skrevet 30. september 2007 #24 Skrevet 30. september 2007 Jaja, ikke mange dagene siden jeg uffet meg og sukket og stønnet og sa at jeg håper at den ungen kommer ut en god stund før termin, holder ikke uuuut å vente så lenge... Men nå sittter jeg her med vannet gått i uke 32 og biter meg i tunga. Ikke gøy, bytter gjerne med de som går to uker på overtid. Så ikke alt man mener så bokstavelig når det kommer til stykket kanskje...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå