~sjiraff~ Skrevet 30. september 2007 #1 Skrevet 30. september 2007 Altså, jeg får jo masse gode navneforslag i tråden under her, men hvor går grensen i forhold til andre som har brukt samme navn? Mange av navnene som blir forslått er det samme som snuppas lekekompiser i bhg, nabogutter, mine onkler, samboers tidligere sjef, venners barn, venners søsken osv.. Hvor nære må det være for at dere velger å ikke bruke navnet? Eller bryr dere dere ikke noe om det?
Gjest Skrevet 30. september 2007 #2 Skrevet 30. september 2007 Kommer vel litt an på hvor mye kontakt vi har med den/ de som heter det...
Anquor Skrevet 30. september 2007 #3 Skrevet 30. september 2007 vil ikkje kalle ungen min det samme som nokon av mine søskenbarns navn... og ikkje navna til ungene til nære venner
Gjest Skrevet 30. september 2007 #4 Skrevet 30. september 2007 Venners barn og nær familie sine barn skal få ha navnene sine i fred Men jeg har en tremenning som vi kanskje ser et par dager hver sommer, han heter Emil Får jeg en sønn en gang så skal han også ha dette navnet fordi han skal kalles opp etter pappan min. Gamle sjefer, unger i barnehagen o.l. hadde jeg ikke brydd meg en støyt om
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 30. september 2007 #5 Skrevet 30. september 2007 Kommer veldig an på! To grunner jeg har kommet til å legge vekt på: assosiasjoner og hvor ofte man møtes/snakker/nevnes. Har man en creepy x-sjef med samme navn er det uaktuellt. Møter man den med samme navn så og si daglig blir det og feil. Også syns jeg det er litt teit å "ta" navn man vet er ment for feks sin brors førstefødte osv.
Diva Muffin Skrevet 30. september 2007 #6 Skrevet 30. september 2007 Vi er sære sånn sett, og har valgt et navn som bare 332 i landet har. Hun er spesiell, og fortjener et spesielt navn Så jeg bryr meg absolutt om det hvis samboers tidligere sjef heter det. To søskenbarn jeg kjenner har kalt ungene sine det samme, samt to venninner. Det er snakk om ekstreme motenavn i begge tilfellene, så det er vel ikke alltid så lett å unngå.
Gjest Skrevet 30. september 2007 #7 Skrevet 30. september 2007 Ingen av eksemplene du nevner er nære nok til at jeg hadde styrt unna et navn. Navn som brukes i familien er jo litt avhengig av hvor stor familie du har og hvilke tradisjoner navnet har i familien. (Onkelen blir sikkert veldig glad for at dere "kaller opp" / bruker navnet hans.) Hadde styrt unna navnene til ev. nevøer og nieser (mine), men dersom et av mine søsken hadde hatt et navn med sterke tradisjoner i slekta kunne jeg ha vurdert det. Ble omstendig dette her, men du skjønner vel tegninga... Synes ikke det er så ille at to i samme slekt eller venneflokk har samme navnet jeg, det viktigste er at foreldrene gir barnet sitt det de mener er det fineste navnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå