Gå til innhold

Pappapermisjon

mumitrolletermammantilmille

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen som vet noe om dette. Pappa`n og jeg bor ikke sammen. Vi er bare venner nå. Og han bor på andre siden av landet. Han snakket noe om at han skulle ha pappapermisjon. Men har han krav på det tro? Og vil det da gå ut over min permisjon på noen måte? Jeg må jo ha det året jeg skal ha hjemme...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pappa har rett på 6 uker av dine 42 eller 54 uker!! Såfremt du har rett på permisjon!!

Så 3 uker før termin, de 6 etter fødsel er forbeholdt deg og så kan dere dele mellom resterende! Men far har rett minimum 6 uker!!

Det er iallefall slik jeg har forstått det!!

Skrevet

Gjelder dette når vi ikke bor sammen da?

Skrevet

Ja, jeg tror det, men skal ikke si noe for sikkert!!! Så hør med nav...

Men som sagt han er jo fortsatt pappa til barnet selv om dere ikke bor sammen:) Og da må han vel få sin pappaperm!!

Tror du må itilfelle søke om å få hans perm, den får du ikke automatisk og det skal være en god grunn til at pappa ikke kan ta perm for at du skal få hans 6 uker også!!!

Og når far vil ha de 6 ukene så kan det bli vanskelig å få medhold i søknaden.....

Han er som sagt pappa selv om han ikke bor med dere!!!:)

Men sjekk med nav, har ikke full oversikt! Og de forandrer seg stadig disse reglene!:)

Skrevet

Var akkurat på NAV sine sider nå. Pappa har ikke karav på permisjon så lenge det er jeg som har omsorgen for barnet.

Skrevet

Når foreligger det ikke rett til fedrekvote?

Dersom far på grunn av egen sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Det kan da settes fram krav overfor NAV lokalt om å få overført perioden til mor eller få utsatt perioden med fedrekvote.

Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne.

Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor.

Dersom mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en stilling lavere enn 50 prosent, overføres ukene med fedrekvote til henne.

Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger.

Skrevet

Okey:) Supert, da vet du det iallefall:) Lykke til!!

Skrevet

Jepp. Ble glad nå:) For han kan jo ikke ta med seg barnet til Bergen i seks uker. Vil ikke at han skal være hos meg så lenge heller. Vi er ikke sååååå gode venner:) Og jeg trenger alle ukene mine selv:)

Lykke til du også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...