elinda Skrevet 30. september 2007 #1 Skrevet 30. september 2007 Er det mange som vet at de skal ha epidural? Jeg er nesten helt sikker på at jeg må ha bedøvelse... men det høres behagelig ut å føde i vann også.. Er så usikker... Noen som vil dele erfaringer? klem
Vestlandske meierier A/S Skrevet 30. september 2007 #2 Skrevet 30. september 2007 jeg er redd for epidural jeg så vil ikke ha det! har klart meg uten to ganger før så klarer det vel igjen.... Er en del bivirkninger både under og etter fødsel med epidural så håper virkelig jeg IKKE trenger det! lystgass og akupunktur tenkte jeg å bruke:)
betty74 Skrevet 30. september 2007 #3 Skrevet 30. september 2007 Jeg hadde epidural sist og det reddet meg, for å si det sånn.. Gikk fra svarte helvete til rosa himmel på kort tid. Fikk slappet av litt og hentet meg inn til jeg skulle presse ut babyen - og utdrivningsfasen var sinnsyk vond likevel.. Denne gangen vil jeg ha epidural hvis jeg trenger det( må se det an..) + pudental blokkade. Siden jeg hadde epidural sist, er skrekken utdrivingsfasen...
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #4 Skrevet 30. september 2007 epidural hjelperdeg HIMLA mye hvis du får en langvarig fødsel så du kan spare krefter til å få babyen ut!!ikke greit og bruke kreftene i timeshvis og ikke ha mere å gå på når pressriene kommer.hadde epidural med begge mine.ventet for lenge med den første og da ble det k.s for jeg var utslitt.men nummer to presset jeg i 1 time og hadde krefter til de:)men det er irriterende med slanger inn både her og der da.for du må stort sett ha ristimulerende middel samtidig som epiduralen.men er det langvarig så ta epidural.gjør ikke vondt og barna påvirkes ikke av det
ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 30. september 2007 #5 Skrevet 30. september 2007 har hørt t man ikke får velge selv om man vil ha epidural?? stemmer d ?? jeg er veldig innstilt på å få d pluss andre smertestillende og jeg syns pinadø jeg må få bestemme åssen MIN fødsel skal være... skla på omvisning på føden imorgen, så da kommer jeg til å forhøre meg der å si ifra at jeg kommer til å INSISTERE på smertelindring... har en kronisk fordøyelsessykdom å som til tider er svært smertefull,å er redd for at åsså denne smerten skal komme for fullt under fødsel, da d blir et voldsomt press/trykk i magen...så jeg VIL virkelig ha epidural.. noen som vet noe om dette??
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #6 Skrevet 30. september 2007 Både jeg og andre jeg kjenner at opplevd at epiduralen gjør at pressriene forsvinner eller blir svakere. Noen har måttet presse helt uten pressrier, og med ulike utfall.....Noen har klart å presse ut barnet uten pressrier, mens andre har måttet ta haste-keisersnitt. Jeg klarte å presse ut barnet uten pressrier, men herregud det var tungt!!! SÅ IKKE SI AT EPIDURAL IKKE HAR SINE SKYGGESIDER FOLKENS!!! Når man ender med keisersnitt er risikoen for komplikasjoner ABSOLUTT tilstede! Jeg hadde ikke klart min første fødsel uten epidural, og slik er det for mange. Men ikke planlegg at dere skal ha epidural, vær så snill! Ta det som det kommer! Må du ha den, så må du ha den, men vent og se om du virkelig trenger det! Jeg skal i alle fall prøve så langt jeg klarer uten!
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 30. september 2007 #7 Skrevet 30. september 2007 til meg sa de at de som regel ikke kan nekte deg å få epidural! Jormora sa til meg at jeg måtte si fra med en gang, slik at en anestesilege var klar.. Jeg kommer nok til å si fra med en gang jeg kommer inn. Har hørt sååå mye posistivt om epidural, og så mange som ambefaler det.. Ja og self skal du få lov å bestemme over din egen fødsel!!! jeg har ikke behov for å oppleve natulig fødsel / fødselsmerte! Jeg har behov for å ha mins mulig smerte.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #8 Skrevet 30. september 2007 de vil helst at du sier fra om det er noe du vil ha,men jeg hadde sagt ifra første gang at jeg IKKE ville ha det men fikk det jo likevel,men da kan det ta litt mer tid for du må vente til det er gjordt klart.det er DU som bestemmer hvordan du vil ha det.ikke glem det!jordmor kan anbefale deg ting men det er ditt valg
mamma til s@lma Skrevet 30. september 2007 #9 Skrevet 30. september 2007 Jeg tror ikke det er slik at de kan nekte noen å få epidural, men etter det jeg har lest her på BIM så kan det hende at anestesilege er opptatt med operasjon, og da må man vente lengre, og av og til kan det være for sent på epidural..hvis man føder om natta da, på dagtid er jo flere anestesileger på jobb. Vet ikke hvorfor , men ble fortalt på omvisning på kk på haukeland at de er blitt litt strenge med epidural i det siste, er det noen som vet hvorfor ? At liksom ikke alle som får det, selv om de ber i god tid og slikt..
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2007 #10 Skrevet 1. oktober 2007 Syns det er veldig betenkelig hvor pysete mennesker er jeg...
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 1. oktober 2007 #11 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg hadde en fødsel på 36 timer, som de måtte sette igang med drypp til slutt pga. det begynte med vannavgang. Jeg hadde fast bestemt meg på å IKKE ta epidural å det viste dem. Men når dem satte dryppet på for fullt, tvingte de epiduralen på meg omtrendt fordi jeg var på vei til forsvinne. Ja, jeg vet jeg trengte den epiduralen selvom jeg bare fikk nytte av den i en halvtime..MEN jeg kunne virkelig ønske det iikke ble gjort, siden jeg fortsatt er syk nå 8 dager etter fødsel pga. feilsetting av epiduralen, altså grusom spinalhodepine. Jeg er ikke frisk nok til å ta meg av min egen sønn engang fordi jeg bare må ligge flatt.... Det er tøfft jenter!!!!Grusomt!! Så tenk alltid godt over hva dere velger. Å ta de heller der å da.
petrus Skrevet 1. oktober 2007 #12 Skrevet 1. oktober 2007 Heldigvis reagerer vi ikke likedan på hverken smerte eller smertestillende... jeg hadde selv epidural siste jeg fødte og det var virkelig deilig å kunne sitte i senga uten smerter en stund før pressriene satte igang... Da har jeg gått å hatt vondt i 4 dager, uten søvn og var utslitt.. Så for meg var det en positiv opplevelese... Å hvis alt er som det skal denne gangen, så vil jeg ha epidural nå også.. Det handler ikke om hvor pysete folk er som en Anonym skriver lengre opp, det kan være mange ting som spiller inn.. Jeg håper jeg ikke vil ta imot lystgass denne gangen, da jeg i ettertid synes jeg var full og snøvlete å snakket masse tull... Men man vet aldri.. Lykke til med deres valg...
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 1. oktober 2007 #13 Skrevet 1. oktober 2007 Etter at ha lest maange svar fra de som har fått epidural så viser det seg at aller fleste har positvi opplevlse med epidural og anbefaler denne! Det at du er pysete fordi du vil ha hjelp mot det som skal være den tøffeste/vondeste opplevelsen i ditt liv er vel litt på kanten. Herremann man får jo smertestillende mot ALT i dag, og blunker ikke med å ta en parazet når de har hodepine, men fødselsmerter som er 10 000 ganger verrre: de skal vi sklare uten noe hjelp!! Hvorfor det egentlig?Nå må du f... gi deg anonym.. Folk velger selv hvordan fødselen skal være. Uasette hva vi velger jenter så skal det gå bra, Men det er vi som velger det!!
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2007 #14 Skrevet 1. oktober 2007 bra innlegg nikoline og prinsen:):) er såmange som er så tøffe i trynet hvis de ikke har født eller har hatt greie fødsler.man er slett ikk pyser om man velger å få bedøvelse av noe slag!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #15 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg har født før, med badekar som eneste smertelindring. Klart opplever vi smerter ulikt, men det er jo en årsak til at jordmødrene ikke bare gir epidural til samtlige fødende. Det er jo, medisinsk sett, greiest om man ikke har det - pga bivirkninger, avtagende rier osv... Jeg var instilt på at fødselen sannsynligvis ville gi meg den verste smerten jeg noen gang hadde vært borti, men at jeg i det lengste skulle klare meg uten smertelindring. Man kan gjøre mye med å puste riktig, og man får jo pauser mellom riene hvor man kan hente seg inn. Jeg har stor tro på å trene litt gjennom svangerskapet slik at man er best mulig rustet til strabaset som skal skje. Jeg hadde seriøs gansperr i hele kroppen etter fødselen, det tar jo på! Men jenter - vi er blitt så redde for å føle smerte!! Bit tenna sammen så lenge det går, åsså får man heller bite i det sure graset å ta i mot sprøyta hvis det er til det beste for deg og barnet. Det er nå min mening da:)
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #16 Skrevet 12. oktober 2007 ...vi er forskjellige, med ulik smerteterskel... :-)
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #17 Skrevet 12. oktober 2007 og ulike fødsler ikke minst.....noen får jo barn på 2.5 kg mens andre kan ha oppimot 5kg.sier seg selv at det er vrienere å tar lengre tid å få ut de større
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå