Gå til innhold

Jenta vår klorer og klyper...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og det gjør så vondt! Vi er litt fortvila! Ho grafser tak i alle ansikter ho har innen rekkevidde,og klyper til! Av begeistring, vel å merke, ho mener jo ikke å gjøre vondt.

Vi er redde for å la henne komme for nær andre barn, er redde ho skal klype og gjøre vondt. Og det er jo trist for ho elsker jo barn!

Vi pleier å ta handa hennes bort og si "Nei Hedda, ikke klype -bare kose. Sånn..." Og så viser vi henne hvordan vi koser forsiktig med handa. Men ho bare ler og fortsetter som før.

Er dette noe som vil gå over av seg selv? Eller har dere noen tips til hvordan vi kan få slutt på problemet?

Ho er bare 7 1/2 mnd, så vi ønsker ingen drastiske metoder altså!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg ville konskvent ha lagt henne fra meg og snudd ryggen til. Da vil hun etterhvert forstå at hun ikke oppnår kontakt ved å gjøre slik. Det motsatte når hun ikke oppfører seg på denne måten. Snakke med kjærlig stemme og smile, å på denne måten vise at man er glad og fornøyd.

Skrevet

hei. sånn er jenta vår og - skal kose og tulle:) jeg sier au, fjerner handa forsiktig, og sier bare kose. De vil jo ingenting vondt.

Skrevet

i en alder av 7 mnd vil aldri i verden barnet forstå hvorfor hun blir lagt ned og ikke får kos. Jeg gjør som dere andre jeg. Bare fjerner hånda forsiktig og sier au-au og viser henne.

Skrevet

Ikke gjør som "anonym" sier ihvertfall :/ Høres jo helt trist ut for den stakkars babyen...

Er helt enig med de andre jeg. I tillegg kan dere kanskje bruke avledning? Avled henne med en leke eller noe å se på eller annet som fenger hennes oppmerksomhet når hun klyper eller klorer.

Hun er jo så liten enda, så d er jo helt uskyldig, hun skjønner jo ikke hva hun gjør...

Men d er dette med oppmerksomhet da :) Hun ser jo at d frembringer reaksjon hos dere, så d er kanskje best å ignorere og avlede, så ser hun at hun ikke får oppmerksomhet på akkurat d lengre, og da blir d ikke så morsomt lengre.

Skrevet

Hun forstår ikke ordene, men hun forstår at hun ikke oppnår det hun er ute etter. Bare gå inn å les på barnets utvikling, f.eks adferdspsykologi. Barnet er nå i den egosentriske fasen det vil si at barnet tror at de styrer verden rundt seg og at de ikke kan sette seg inn i andres situasjon. Men de forstår etterhvert årsak - virkning. Hvis barnet ser at hun blir lagt ned konsekvent når hun/ han gjør en handling, vil barnet forstå dette etterhvert. De forstå ikke dette slik vi gjør men opparbeider seg kompetanse på handlingene. F.eks brukes det time out for barn litt over året i dag, men de forstår jo ikke våre tanker men at handlemåten må forandres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...