Gå til innhold

Alkohol og barn er noe dritt!!!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få ut litt frustrasjon. Sitter her og ser på ei lita jente som har sovnet på sofaen. Min lille niese som er bare ti år. Hennes mamma er på reise i forbindelse med jobben, og hun skulle være hjemme sammen med pappaen sin. Men da hun kom hjem fra skolen i går, var ytterdøra låst. Ho sto og banka på en hel time, ho gikk rundt huset og slo på vinduene med en spade. Noen hadde sett henne og kontaktet moren på telefonen. Da har altså faren hennes drukket seg fra sans og samling og låst den lille jenta ute fra huset, og han lot være å ta telefonen når min søster ringte han. Så måtte jeg hente henne og ta henne hjem til meg. Dette er ille nok, men så blir det værre...: Hun var med og besøkte noen venner av meg i ettermiddag. Da vi kjører hjem, kommer vi oppi en trafikkulykke. Noen har kjørt bilen sin utafor en bratt skrent og bilen ligger knust 6-7 meter lenger nede. Sjåføren av bilen er fraktet bort i ambulanse, knapt i live. Til min store forskrekkelse ser jeg at det er min søsters bil som ligger der flat som ei pannekake. Så nå har den vesle jenta kanskje mistet pappaen sin, som kjørte i fylla forresten. Og gudene vet hva som skjer nå med den lille familien. Min søster er helt på bunnen, selvfølgelig, men kommer seg ikke hjem før mandag. Dette er surrealistisk, jeg føler jeg er med i en episode av hotell cæsar. Jeg synes så utrolig synd i den lille jenta, jeg vet jo hvor utrolig glad hun er i faren sin. Hun har ikke spurt om noe, det virker nesten som om hun forstår at det er noe galt. Jeg har vært og handlet klær til henne i dag, hun hadde jo bare det hun hadde på skolen i går. Ååååå... hjertet mitt blør for henne. Og for min søster. Hva jeg føler for han som ligger på sykehuset, vet jeg faktisk ikke. Jeg får meg ikke til å hate han heller. Men noe må gjøres. Dette er ikke første gangen jeg må hente ungen i all hast. Sukk, alkohol er noe dritt!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff...dette var forferdelig!

Takk og lov for at den stakkars jenta har en snill tante som stiller opp!

Håper at faren hennes overlever, og at dette kanskje blir den oppvåkningen han trenger for å innse at han må slutte. Han kommer jo ikke til å leve lenge hvis han fortsetter slik, og han kan faktisk ta livet av andre, uskyldige mennesker på denne måten. Håper politiet tar hendelsen alvorlig.

Det hadde nesten vært greit om han ble liggene på sykehuset skikkelig lenge, så kunne det fungert som en slags avrusning, kanskje han tar til fornuften da.

Uansett, du får bare gjøre det du kan for å fortsatt være en støttende tante for den lille niesen din. Lykke til, hold oss oppdatert, da!

Skrevet

Fyren overlevde han. Det viste seg at han hadde mer flaks enn det som er lov. Skadene karakteriseres som lettere, og etter å ha blitt lappet sammen, ble han skrevet ut av sykehuset. Jeg tror han er tatt hånd om av noen venner. Hit trenger han ikke komme, nå er jeg faktis sint, kjenner jeg. Har sett bilder av bilen i dag, er helt utrolig at noen overlever noe sånt. Den er helt flatklemt der hvor sjåføren skulle sitte. Helt flat. De som var der rett etter ulykka, sa at det var sikkerhetsbeltet som reddet livet hans, det kan ikke stemme, han kan ikke ha brukt sikkerhetsbelte for da hadde han jo sittet der bilen var flatest. Det kunne gått mye verre for han hadde prøvd å kjøre forbi midt i en sving, holdt på å frontkollidere med en møtende bil og måtte vrenge bilen inn foran den bilen han kjørte forbi. Dermed sneia han denne bilen og mista kontrollen. Tenk å være så forbannet hjernedød. 0.8 i promille. Han jobber som sjåfør, nå mister han vel både lappen og jobben. At det går an å gjøre no sånt mot sin familie. Mot sin kone og sine barn. Nå kommer alle pengene deres framover til å gå til bot og ny bil. Og min søster må ta seg av all kjøring. Pluss at han må i fengsel. Tenk hvor vondt det kommer til å bli for vesla når pappaen hennes kommer i fengsel. Er helt sikkert en eller annen unge som får det med seg og erter henne for det.

 

 

Skrevet

Stakkars lita pie sier jeg. Tenk å vokse opp med en sånn far da:(

Skrevet

Hei!

Du er en fantastisk person og jenta er heldig at hun har en person som deg. Man kan jo si at det er en selvfølge at man skal stille opp men slik er det ikke alltid i dag, leste et innlegg her for en stund siden der en dame sammenlignet andres barn med frimerker og det var nok å bry seg om sine egne, for man hadde forskjellige interesser (barn, frimerker, katt osv). Du gjør en strålende jobb, du viser omsorg og kjærlighet. Det er jo det som er viktig nå, uten tryggheten hun får hos deg hadde dette blitt et rent mareritt for den stakkars jenta. Jenta er heldig at hun har en slik person som deg. Alkohol og barn henger ikke sammen, det er jo greit med alkohol så lenge det er med måte og man ikke setter andre og seg selv i fare. Alkohol er et lite omtalt tema her inne, det ser ut for at røykere får så det hyler her inne mens alkohol er et ikke tema. Det er rart at det er slik for f.eks røykere røyker stort sett ikke sammen med barn, mens de siste årene har Redd barna og andre foreninger blitt ringt ned av barn i høytider pga alkoholmisbruk som har ført til bråk. Det er helt forferdelig og det burde vært mer forkus på dette. Jeg håper din søster setter ned foten til denne mannen, det er ikke noe miljø for et barn dette. Han burde få valget mellom dem og alkohol. Håper virkelig at jenta slipper å høre dette fra andre, hun har hatt nok nå. Kanskje det er lurt å snakke med skolen slik at de er oppmerksomme på hennes situasjon. Ønsker dere alt vel i denne vanskelige tiden og igjen: du er et utrolig godt menneske!

Skrevet

jeg har selv vokst opp med to alkoholikere som foreldre... det har virkelig satt sine spor og jeg har lovet meg selv at jeg aldri skal la barnet mitt se meg beruset... uff... har så mange vonde minner og når jeg leste HI fikk vondt i magen av denne lille jenta...

Skrevet

Ååååå...jeg føler så med den vesle jenta... Det er utrolig bra at hun har folk som deg rundt seg nå. Det er ekstremt viktig!

Du fortjener virkelig en stor klem nå, fordi at du er der for henne i denne vanskelige situasjonen. Går det bra med deg oppi det hele?

 

 

Skrevet

Vil foresten komme med et tips... Denne jenta burde virkelig ha noen å snakke med nå. Ville tro at dette kvalifiserer til psykolog e.l. Eller at dere(du eller mammaen) kan snakke godt sammen med henne. Ellers kan hun slite med dette senere i livet også... Det er så utrolig vikitg å få bearbeidet dette, så en slipper å dra dette med seg som en stein i hjertet...

Skrevet

Huff høres forferdelig ut. Jeg er enig med Lompa75. Jenta bør få hjelp selv o hun ikke sier eller utrykker noe. Har selv vokst opp i et alkolisert hjem og har ikke kontakt med min mor. Jeg vet hun bor i Oslo og har ikke snakket med henne på 10 år. Men uansett skaff hjelp, det var det som reddet meg. Og i dag jobber jeg med ungdom og rus. Og det er takker være støttegruppen VBA (voksne barn av alkoholikere)

Skrevet

Takk for svar og gode råd. Det går bra med meg, jeg er bare så inderlig sint nå, men har bestemt meg for å la dem styre i vei. Jeg har prøvd i mange år å snakke min søster til fornuft, men hun ofrer alt for den fyren. Han har fått tusen sjanser, men han bare utnytter henne, og alle andre rundt seg. Han er ekspert til å få alle til å synes synd på seg. Det finnes ikke noe mer egoistisk enn en rusmisbruker. Ja, jeg vet at det er en grunn for at han drikker, men nå har han brukt sin vanskelige barndom pluss alt annet som skulle dukke opp som unnskyldning for å drikke. Nå er jeg lei av å synes synd på han. Han nærmer seg femti år, nå er det faktisk på tide å ta ansvar for sitt liv og sine handlinger. Han sier selv at han skal legge seg inn nå, og at han aldri mer skal røre en dråpe alkohol. Men jeg har hørt den før jeg, så jeg tror ikke noe før jeg ser det.

 

Veslejenta er alt jeg bryr meg om oppi det hele, men det ser ikke ut som om jeg skal klare å gjøre noe for henne. Min søster er veldig opptatt av å holde fasaden blank, og da kan man ikke innrømme at man har problemer. Jeg mener at jentas lærer burde informeres om hva hun har opplevd, og hun burde få en samtale med sosiallæreren på skolen. Men nei, dette er et familieanliggende! Så det blir ikke noe hjelp for henne å få. Jeg har truet med barnevernet før, men det beit ikke på. Og jeg vet at dersom barnevernet skulle bli innblandet, ville de ikke klare å avsløre hvordan det står til for det mangler ikke på det matrielle der i gården. Og min søster er en god mor, når hun har overskudd til det. Så det er ingen vits i å melde noe dit.

 

Dett er ikke første gangen jenta opplever stygge ting med den alkoholiserte faren. En gang da hun var tre-fire år, var hun vitne til at faren prøvde å drepe moren. Min bror fikk ved en tilfeldighet avverget katastrofen. Da sto jenta og dro i faren mens hun hylskrek. Selv om hun ikke husker dette i dag, så gjør det noe med et lite barn. Da hun var baby, trillet den stolte far tur med henne. Under hodeputa til babyen i vogna, lå en flaske brennevin...

 

Jeg snakket ikke med henne om det som var vanskelig da hun var her, men hun hadde et enormt behov for trygghet. Stadig krøp hun opp i fanget mitt og sa "jeg er så glad i deg tante...". Da det var tid for å reise hjem, ble hun engstelig og ville være en dag til. Det fikk hun. Men jeg syntes inderlig synd på henne da hun sto på trappa og ringte på hjemme.

 

Jeg blir så lei meg, og jeg er helt maktesløs. Gjennom min jobb med barn og unge vet jeg hvor enorme senskadene blir for disse alkoholikerbarna.

Skrevet

Hufff det er som å høre om sin egen barndom innlegget ditt. Jeg tror mange ting er felles ved å vokse opp i et alkoliset hjem. Jeg føler virkelig med ditt tantebarn og får vont i mitt hjerte når jeg leser det du skriver. Men hun er jo så HELDIG å har en så flott tante som deg.

Ang. barnevernet er ting helt håpløst, har vært i en prosess med dem ja. Skulle få hjelp til min da 10 år gammle bror som var forlatt i Oslo av vår mor.Han satt i leiligheten ene og alene og ikke viste hvor mor var. Jeg bodde 60 mil unna og kunne ikke gjøre så mye.

Men jeg ringte barneversnvakt og de hentet han og fikk han plassert han til en kompis i mens de letet etter vår mor. Hun dukket opp 2 dager etter. Barnevernet gjorde ikke annet enn å henlegge saken. Hår-reisede.

 

Da broren min var 16 år måtte han innlegges på en rusklinikk i Gjøvik. !16 ÅR GAMMEL......

 

Han fikk mye hjelp da ha ble plasert i et annet hjem og er nå skoleelev og klarer seg kjempebra.

 

 

 

Lykke til dere alle sammen, det er nok veldig sårt for deg å stå på "utsiden" og se inn......

 

 

 

 

 

Skrevet

Det jeg reagerer på her er at mammaen er så ivrig på å holde dette innenfor husets fire vegger. Jeg har selv vokst opp med en far som drakk, og jeg og min søster ringte flere ganger til vår farmor og farfar når ting sto på som verst. Men, de ville ikke "blande seg inn" som de sa. Tenk å få det til svar når man er fortvilet og redd. Det endte en gang med at min søster ringte politiet ( jeg hadde da flyttet hjemmefra) og det er noe et barn må få slippe å gjøre. Hun var da riktignok eldre enn din niese er nå, men allikevel.....Jeg synes det er fryktelig å tie ihjel sånt, og ville tatt det opp med skolen hennes. Så får de se om det er noe de kan gjøre. Vær så snill å ikke bidra til at dette holdes innenfor husets fire vegger!!!!!

 

Ellers må jeg si at jeg beundrer din omtanke for niesen din. Bra at hun har noen som tenker på henne også. Stå på!

Skrevet

Et tipser å ringe inn en bekymringsmelding anonymt til skolen. Da er skolen pliktet å følge dette opp.

Husk det er for niesens beste.......Jeg skjønner at også det kan være en tung avgjørelse.

 

Men den som tier samtykker......

Skrevet

må bare spørre om en ting ang dette. broren til sambo og kona drikker hver helg, noe som jeg ikke hadde reagert på hadde det ikke vært for 4 unger. er ikke vant til at mor og far drikker hver helg og synes dette er litt i overkant mye. er det jeg som overreagerer eller er det faktisk mye?????????

Skrevet

Det kommer an på hvor mye de drikker hver helg...mannen min drikker en øl hver lørdag....er det så kriminelt?

Skrevet

ikke snakk om en øl, er ikke fanatisk heller. det er snakk om fest og ut på byen hver helg. men sikkert bare jeg som overreagerer. synes bare det er rart at 15åringen sitter barnevakt nesten hver lørdag for 3 yngre søsken mens foreldrene er ute på fest og byen. og sitter ikke han barnevakt så er de hos besteforeldre hvis ikke festen holdes hjemme. jeg oppfatter ikke dette som normalt i mitt hue

Skrevet

Det er jeg som har HI.

 

Til deg som lurer på om en fest hver helg er for mye, vil jeg si JA. Når det er så ille at de må ha barnevakt hver helg, da er det for mye. Å feste lørdag innebærer jo at søndagen ikke blir særlig god. Når skal de da være sammen med barna? Jeg synes at som småbarnsforeldre er en fest selv annenhver helg for mye. Hadde jeg vært deg, ville jeg prøvd å snakke med dem om dette, kanskje innser de at det er for mye? Kanskje kan du ta det opp med foreldrene og få dem til å snakke med dem? Noen ganger kan det være nok at noen snakker med dem og gjør dem oppmerksomme på at det faktisk ikke er bra.

 

Jeg er ingen fanatiker. Jeg tar meg gjerne ei øl eller to i helga (ikke når jeg er gravid selvsagt), og jeg kan godt ta meg ei øl midt i uka også når jeg får lyst på det. Og jeg tror ikke ungene tar skade av å se at jeg har et normalt forhold til alkohol.

 

Pia79 skrev at jeg burde tipse skolen for de har plikt til å gjøre noe. Det stemmer ikke helt. Skolen kan ikke gjøre noe basert på tips. De kan bare handle ut fra egne observasjoner, og de observasjonene må være så soleklare at det omtrent er for sent. Og så har du det at det er bare mennesker der også, og de er så redde for å bli ”blandet inn” i noe som de må svare for juridisk derfor sier og gjør de minst mulig. Tro meg, jeg har prøvd...

 

Jeg har før både snakket pent, bedt dem tenke på barna, støttet dem og hjulpet dem. Når ikke det nyttet ble jeg sint. Jeg raste og truet med barnevernet, jeg kalte faren alkoholiker (for det er han jo ikke i egne øyne), jeg ba han legge seg inn, jeg raste mot min søster og sa hva jeg mente om hennes ansvar overfor barnet. Eneste resultat av det var at min søster sluttet å fortelle meg noe. Og hun sluttet å be meg om hjelp. Dette er første gang på et par år at jeg blir bedt om å hente ungen. Og eneste grunn til det, var at hun var langt borte og ikke hadde noen annen måte å løse det på. Min familie har prøvd, men de har gitt opp de også.

 

Så jeg føler at jeg er skjøvet ut på sidelinja og der blir jeg stående som et hjelpeløst vitne til at både barn og voksne går til grunne. Det er trist, men jeg får faktisk ikke gjort noe mer. Jeg håper at han denne gangen legger seg inn og blir der. Lenge. Men jeg har mine tvil.

 

Skrevet

Hei!

Vil bare gråte når jeg leser dette. Jeg jobber selv med barn, er spespedagog og har opplevd mye i forhold til foreldres egoisme og tankeløshet. Jeg kan forstå at man ikke kan styre en alkoholikker, men man kan sette ned foten slik at de må ta et valg, men å gjøre dette gang på gang slik din søster gjør har ingen hensikt. Han forstår jo at han kommer unna. Din søster har ikke sitt barn i sentrum men en alkoholiker, dette gjør at hun også skulle få et valg; barnet eller mannen (til han hadde fått orden på livet). Barn er lojale i forhold til foreldre, så jeg tviler ikke at jenta mestrer å holde dette for seg selv i forhold til skolen. Men hun er nok godt igang med å fortrenge verden rundt seg, noe som kan føre til store vansker senere i livet. Beklager at jeg sier det, men moren er i ferd med å ødelegge jentas liv. For man kan ikke forlange at en alkoholiker skal hjelpe seg selv, men at moren som er oppegående kan værne om sin datter skulle bare mangle. Det jeg ville ha gjort er å ta kontakt med barnevernet, ringt dem på anonymt nr. Jeg ville videre ha forsikret at jeg fikk være anonym, dette for å opprettholde kontakten med barnet (slik at mor ikke blir sint på deg). Barnet har ringt på døren hjemme og faren har kjørt beruset og det er sikkert flere episoder andre mennesker kunne ha sett, slik at det blir ikke en selvfølge at det er du som har angitt dem. Barnev er pliktig til å undersøke dette, og hvis faren er alkoholiker er det lett for barnevernet å komme på et tidspunkt da han er beruset. En annen ting er jo at mor kan bli stilt spørsmål om hvor barnet var da faren ble tatt i fyllekjøring, da kommer det frem at hun har vært hos deg. Da blir du innkalt som vitne og kan fortelle din verson, søsteren din kan ikke forlange at du skal lyve for henne. Hvis hun gjør det er det bare å stå på ditt, og forklare at du må gjøre dette pga barnet. På denne måten kan din søster bli stilt foran et valg, sin datter eller mannen. Det er enormt viktig for jenta at hun får hjelp nå! Hun har sikkert allerede store vansker med seg selv, og det er viktig at hun forstår at dette ikke er hennes feil. Ved å kontakte barnev kan hun fort få hjelp hos BUP slik at hun kan få hjelp til å komme gjennom det hun har opplevd til nå. I tillegg blir da skolen kontaktet slik at de kan gjøre det beste i denne situasjonen for jenta, skolen får veiledning på hvordan de skal håndtere dette. Dette er ikke lett for deg, det er jo tross alt din søster. Men jeg håper at du finner styrke til å gjøre noe med dette, for en slik handling kommer av at man hjelper et lite menneske som skal ha en sjanse til å utvikle egenskaper til å mestre livet. Det du allerede har gjort for dette barnet viser at du er en utrolig flott person. Jeg syns også så synd på deg at du er kommet inn i en slik vanskelig situasjon, det kan ikke være lett. Ønsker deg lykke til videre og sender deg og tantebarnet masse gode tanker.

Skrevet

HI her...

 

Jeg tror ikke barnevernet kan gjøre noe som helst. De har ikke anledning til å dra på uanmeldt besøk. Og det er ikke noe problem for min søster å dekke over tingenes tilstand om de skulle dukke opp. Hun er selv spesialpedagog og jobber med barn og unge, og hun har masse kontakt med både barnevern og bup for barn hun jobber med.

Skrevet

Barnevernsvaken drar på uannmeldt besøk, ring dem du. Ta en tlf en dag du vet det er ille der, da kan det ordne seg. Barnevernet tar som regel kontakt med foreldene før de kommer på besøk. Og tro meg jeg vet at en alkoholiker kan å oppføre seg når slikt besøk kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...