Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som gir babyen minifom, hvor ofte gir dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uff,

jeg er litt skeptisk til miniform jeg. har babyen din kolikk? og har du prøvd alt annet?

er kanskje bare jeg som er sær, altså.. hehe:) jenta mi hadde ikke kolikk, men jeg hadde nok ikke gitt miniform uansett.

Skrevet

Han har kolikk ja, og dette er det eneste som begrenser det litt.

Snakket med helsesøster og de på apoteket og ingen av den hadde hørt noe fare ved å bruke minifom, så skjønner ikke helt alt dette hysteriet om det. Hadde det vært farlig så hadde det jo blitt tatt av markedet og ALLE apotek og helsestasjoner hadde jo blitt opplyst om det.

Og tro meg hvis det eneste som hjelper at babyen skal roe seg er minifom, så hadde du nok brukt det. Vi gjør ihvertfall det for at hun ikke skal bli altfor ille. Det blir bare slitsom for oss og ikke minst for henne.

Skrevet

Vi ga det før hvert måltid, men ikke om natten. Fikk beskjed både av lege ig på helsestasjon at vi kunne gi minifom

Skrevet

jeg har ikke hørt noe hysteri ang miniform, men har veldig uheldig erfaring med det.

klart jeg skjønner dere er desperate, bare lurte på om dere hadde forsøkt alt annet, fra fysioterapi, kiropraktor til fenikkelte osv.

det er ikke noe moro med kolikkbarn, jeg har tatt meg av to stk selv jeg:)

håper babyen deres får det bedre snart! er ikke noe godt med mageknip

Skrevet

Hva slags dårlig erfaring har du?

Vi har prøvd det meste, ammete, fenikkelte, sukkervann og vi går hos kiropraktor nå. Virker som det har virkning, han har ihvertfall blitt mye roligere. Men vet ikke om det er fordi jeg har kuttet ut masse i kostholdet, minifomen eller kiropraktoren. Vannskelig å si, og tør ikke å kutte ut den ene for å se hva som gjør at han har blitt roligere.

Hva gjorde du med dine to barn? Og hva syns du hjalp og hvordan ble barna ettehvert?

Blir takknemlig for svar:)

Skrevet

de to var ikke mine,

men mine tantebarn. begge mødrene hadde svangerskapsdepresjon, og da var det naturlig at tante trådte til.

med baby nr1 var det lite annet som hjalp enn å gå med baby på armen. du vet, sånn med magen ned, og "hoppegå". pleide synge en indisk sang samtidig, og på en eller annen merkelig måte hjalp det veldig... heldigvis holdt ikke h*n på i tre måneder.

baby nr 2 holdt derimot på i tre mnd. Moren gav miniform, og selvom det gav liten eller ingen effekt, torte heller ikke hun å slutte, som du sier, tilfelle det ville bli verre når hun sluttet. Desverre opplevde vi at h*n fikk senskader, som vi tror kommer an på medisinen.

En ting jeg har erfart som hjelper godt, er elastisk bæresjal. mange forskere mener at dette er en av grunnene til at kolikk nærmest er et ikke-begrep i kulturer der en bærer barna tett inn til kroppen, noe med at slik mage-til-mage-bæring hjelper barnets system til gjennomstrømming. barn som bæres på dagtid, sover også roligere på natten, fordi magen føles bedre,bl.a

Kolikkbarn vil ofte ha mat, fordi de forbinder mat med lindring av smertene, men de bør få mat til faste tider, fordi mange små måltider med mye svelging av luft forverrer problemene.

Som du ser kan jeg desverre ikke gi deg noen superråd som forbedrer situasjonen over natta, men bæring i elastisk sjal er absolutt verdt et forsøk! trikset er å ikke gi opp fordi barnet gråter når du putter det i sjalet, men å hoppe det godt på plass, gå en tur i raskt vuggende tempo etc, sånn at det kjenner igjen bevegelsene dine fra magen. la gjerne barnet sove i sjalet. (du fester hodet med den ene "skulderstroppen" din, så sitter det trygt og fast) knyt stramt og godt:)

de aller fleste opplever utrolig forbedring når barnet nærmer seg 3 mnd. noen over natten. så hold ut. det går over, men det er tøft mens det står på!

men jeg ville nok satset på

-rent, kokt vann mellom måltidene (ikke gi sukker så ofte)

-tran

-varme bad

-bæresjal bæresjal bæresjal

-ligge på magen når du prøver å få barnet til å sove på dagtid. gjerne over en pute. (men hold det under oppsikt, selvfølgelig)

husk at det heldigvis snart går over!

Skrevet

håper noe av det kan hjelpe da, iallefall.

lei for at jeg ikke har noe trylletriks som funker som bare det,

men en er jo villig til å prøve det meste, sant, når huet ditt ringer av all skrikinga og du bare vil sooooove.....

har du bæresjal?

gå på youtube og søk etter "aurora presenterer" så kan du se hvor enkelt et sjal kan knytes. og så skal barnet plasseres mage mot mage med deg, ikke liggende som på videoen.

om du ikke vil bruke mange hundre på et sjal, trenger du bare 5 m med et elastisk bomullsstoff, feks, ca 5cm i bredden.

Skrevet

uff.. stakkars baby og ikke minst stakkars deg!! Jeg hadde og en baby med kolikk. Det var helt gusomt!! var han våken så skreik han stakkars. Han hadde det frem til han var 3 mnd. Nå er han 3,5 mnd, så vi har hatt to deilige uker uten kolikk:-)

Vi brukte minifom på han. Det er ikke alle babyer som har noe effekt av minifom. Vår hadde heldigvis det. Men det er veldig viktig at babyen får minifom før HVER MÅLTID. Ellers vil mest sannsynlig ikke minifomen ha noen effekt.. Men jeg leste akkurat om en type MME som visst skulle ha veldig god effekt på kolikk. Det var flere som hadde prøvd denne på ungen, og kolikken hadde gitt seg. Den heter NAN H.A 1 , og du får kjøpt den på apoteket.. Hadde jeg visst om denne når gutten min var så plaget av kolikk så hadde hvertfall jeg prøvd den.. Tror jeg ellers prøvde det som var mulig.. Det var en forferdelig tid!! Helt fryktelig å se babyen ligge og vri seg av smerte:-( Men det er lys i enden av tunnelen heldigvis. På de fleste gir det seg jo i 3 mnd alderen.. Du får ha lykke til hvertfall. Føler med dere. Trøsteklem fra oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...