Gå til innhold

Potet middag.....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det på vei ut?

Sitter å tenker på det og det er faktisk kanskje en sjelden gang vi har potetmiddag.

Har også lagt merke til at utenlands middag er veldig hot rundt om nå.

Men hva er det da med disse folkene som sier at man har et usunt kosthold fordi man ikke har poteter til middag?

Et poteter virkelig så næringsrike?

Her er det kun poteter en sjelden gang kokt, ellers er det gratinerte og da ved biff eller steik ved sidenav.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her brukes det ofte, men i forskjellige, ganske kreative utgaver. Jeg spiser lite pasta og da har jeg ikke så mange alternativer utenom ris. Poteten var tidligere vår største c vitamin kilde. Inneholder ikke så mye riktignok, men det ble spist mye og på den måten fikk man i seg godt med c vitaminer.

Skrevet

Alternativer til ris og poteter: couscous, polentagryn, bulgur, bønner og linser.

Skrevet

når poteter kokes mister de alle vitaminene.litt blir igjen hvis de dampes.

ris er faktisk mye sunnere enn potet, bedre smaker det og=)

Skrevet

Det er en fordel å koke potetene med skallet på så mister man ikke alle næringsstoffene.

Skrevet

men da må de spise poteten med skallet på da...rensker de den, så rensker man bort næringsstoffene også.siden de ligger rett under skallet...

Skrevet

Poteter er da ikke spesielt sunt. Er det noen andre enn besteforeldregenerasjonen som påstår man spiser usunt om man ikke har det, 'a?

Skrevet

Jeg synes poteter smaker bedre enn både ris og pasta, så her er vi ganske potetmennesker:) Ingenting er som hjemmelaga kjøttkaker, poteter, grønnsaker og en nyyyedelig saus!

Skrevet

Utenlands middag? Blir det ikke litt dyrt å dra til utlandet hver gang man skal spise middag..?

Poter er næringsrike. Kanskje litt vel næringsrike, i følge noen.

Vi koker potet kun til ungen, til oss selv skjærer vi de i båter og hiver i ovnen. Orker ikke å sitte og skrelle mandel som faller i småbiter bare man såvidt tar i dem. Faktisk husker jeg ikke sist vi selv hadde kokt potet.. muligens en gang da jeg var gravid og hadde kjøttkakedilla.

Skrevet

Hvordan får du ris til å bli sunnere enn poteter?

Poteter har færre cal pr standardporsjon, mer fiber, mer kalsium, mye mer kalium og er en god c-vitaminkilde (også som kokt).

Etter en sjekk av matvaretabellen lurer jeg veldig på hva som hjør ris så sundt.

Skrevet

Poteten har redda livet til mang en jævel i gamle dager. De hadde ikke det store utvalget i mat den gangen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...